تراز لیزری

تراز لیزری؛ عملکرد، کاربردها و ویژگی‌ها

109 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید تراز لیزری چیست و در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ تاکنون از این دستگاه استفاده کرده‌اید؟ تراز‌ لیزری از جمله ابزارهای اندازه‌گیری بوده که جزو ابزارآلات دستی به حساب می‌آیند. از این ابزار به منظور تراز کردن، ایجاد و سنجش شیب و یا عمود نمودن سطوح مختلف استفاده می‌شود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با ترازهای لیزری، به معرفی کاربردها و خصوصیات این ابزار نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد تراز لیزری بدانید!

تراز لیزری

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ابزار اندازه‌گیری نوین در حوزه معماری و طراحی، بهره‌گیری از ابزارهای سنتی و قدیمی نظیر شاغول و شلنگ تراز دیگر کاربرد سابق را ندارد. در سال‌های اخیر عموماً از ابزارآلاتی برای اندازه‌گیری استفاده شده که تا حد امکان خطای اندازه‌گیری را کاهش می‌دهند. ترازهای لیزری از جمله این تجهیزات هستند که عملکرد دقیق و جالبی ارائه می‌دهند.

تراز لیزری به کمک تکنولوژی لیزر و بدون نیاز به نخ یا سیم قادر است عملیات تراز کردن را به سهولت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام رساند. از آن‌جایی که ترازهای لیزری سبب افزایش سرعت کار شده و از خطای انسانی تا حد زیادی می‌کاهند، بهره‌گیری از آن‌ها در پروژه‌های ساخت و ساز روز به روز در حال افزایش است. در حقیقت، بهره‌گیری از این ابزار نیاز به دوباره انجام دادن کار را به طرز چشم‌گیری کاهش داده و همچنین سبب صرفه‌جویی در مصرف مصالح ساختمانی می‌شود.

نحوه عملکرد تراز لیزری به چه صورت است؟

در سیستم ترازهای لیزری با کمک اشعه لیزر و امتداد نشان‌گر آن در راستای خطوط قائم X و Y، فرآیند تراز به صورت اتوماتیک و در دقیق‌ترین حالت ممکن صورت می‌گیرد. اشعه لیزر پس از خروج از دستگاه به دو شکل عمود بر هم که یکی در راستای افقی و دیگری در راستای عمودی بوده نسبت به هم‌دیگر زاویه ۹۰ درجه ایجاد خواهند کرد. ناگفته نماند که ترازهای لیزری قابلیت نمایش تنها یک خط در راستای افق یا عمود را دارند.

به طور معمول ترازهای لیزری با بهره‌گیری از یک سیستم اتوماتیک در صورت قرارگیری در محلی که تراز نباشند، به صورت خودکار تراز خواهند شد. البته اگر تراز خریداری شده فاقد چنین سیستم اتوماتیکی باشد، کاربر می‌تواند با استفاده از حباب‌های تراز که عموماً در ترازهای بنایی کاربرد دارند، این عملیات را به سهولت به انجام رساند.

در ترازهایی که سیستم خودتراز تعبیه شده، به طور معمول از یک چراغ چشمک‌زن یا یک سیستم هشداردهنده صوتی به منظور اعلام عدم تراز بودن دستگاه بهره‌گیری می‌شود.

کاربردهای تراز لیزری

این تجهیزات طیف کاربری گسترده‌ای در صنایع گوناگون دارند که در ادامه با این مصارف آشنا خواهیم شد:

  • ایجاد شیب مناسب و تراز کردن سطوح
  • استحکام‌بخشی مصالح ساختمانی و سازه‌ها و ستون‌ها
  • کاهش میزان خطا در محاسبات با در نظر گرفتن افزایش ساخت و ساز و ابعاد ساختمان
  • نصب انواع مختلف کلید و پریز در ساختمان
  • نصب سرامیک و کاشی در کف
  • نصب و چسب کاغذ دیواری
  • اتصال انواع مختلف تجهیزات و ادوات به دیوار
  • هم‌راستایی دو پنجره در کنار هم‌دیگر
  • نصب کابینت
  • نصب قفسه
  • پارتیشن‌بندی و دیوارهای کاذب

انواع مختلف تراز لیزری

تراز لیزری

در حالت کلی، تراز لیزری در سه طرح مختلف در بازار موجود هستند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی دارند. اگر قصد خرید تراز مدل لیزری دارید، بهتر است پیش از ثبت سفارش با انواع مختلف این محصول آشنا شده تا بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید.

تراز نقطه‌ای یا نقطه ثابت

تراز نقطه‌ای یا نقطه ثابت از جمله پایه‌ای‌ترین مدل‌های ترازهای لیزری در بازار به حساب می‌آید. طراحی این نوع از ترازهای لیزری بسیار ساده بوده و به همین خاطر عموماً در پروژه‌های ساخت و ساز محدود و بسیار ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تراز ثابت

نوع بعدی، ترازهای ثابت هستند که با تکیه بر ویژگی‌ها و ساختاری که دارند برای بردهای کم‌تر از ۶۰ متر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر پروژه شما به هم‌ترازی هر دو سطح افقی و عمودی نیاز داشته باشد، ترازهای ثابت گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. البته توجه داشته باشید که این نوع از تراز را می‌بایست به صورت دستی از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال دهید اما با این حال این مدل به دلیل دوام بالایی که دارد در مقایسه با ترازهای نقطه‌ای گران‌تر است.

تراز روتاری یا چرخشی

نوع سوم ترازهای لیزری، روتاری یا چرخشی بوده که یک نقطه حول محور X و Y چرخیده و در سرعت زیاد خط را تداعی می‌کند. عموماً این نوع از ترازهای لیزری برای بردهایی تا ۱۰۰۰ متر طراحی شده و از لیزر سبز رنگ برخوردار هستند. از لحاظ قیمتی، این نوع از ترازها در مقایسه با ترازهای ثابت گران‌تر بوده و معمولاً برای پروژه‌هایی که مربوط به مکان‌های بزرگ‌‌اند و پیچیده‌ هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که برای استفاده از این تراز لیزری می‌بایست آن را بر روی یک سه پایه مناسب تنظیم کرد. این نوع از تراز دارای موتور چرخشی بوده که به واسطه آن خطوط نور را اطراف کل محیط می‌چرخاند.

مهم‌ترین نکات خرید تراز لیزری

تراز لیزری

هر یک از مدل‌های ترازهای لیزری دارای یک سری مشخصات فنی منحصربه‌فرد هستند که بیان‌کننده چگونگی عملکرد این تجهیزات است. از آن‌جایی که ترازهای لیزری در انواع مختلفی در بازار موجود بوده، بهتر است این مشخصات را بشناسید تا بتوانید بهترین تراز متناسب با نیاز خود را تهیه نمائید.

نوع لیزر

لیزرها دارای کلاس‌های مشخصی هستند که هر اندازه کلاس بیش‌تر باشد، خطرات بالاتر خواهد بود. لیزرهایی که کلاس پایین هستند برای بینایی و پوست چندان خطری ندارند. لیزر کلاس یک ایمن‌ترین نوع لیزر بوده و فاقد تابش پرتو مضر است.

رنگ لیزر

پرتوهای لیزری با رنگ سبز قدرت بیش‌تری داشته و برای انجام پروژه‌های ساختمانی گزینه مناسبی به حساب می‌آیند. لیزرهای با رنگ قرمز متداول‌تر هستند و به همان نسبت قیمت پایین‌تری دارند؛ به همین خاطر معمولاً برای انجام پروژه‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دامنه اندازه‌گیری

منظور از دامنه اندازه‌گیری میزان پرتاب نور لیزر در محیط بوده که بر حسب یک مکان با روشنایی معقول محاسبه می‌شود.

زوایه تابش پرتو لیزر

زوایه پرتاب نور در زاویه افق و عمود به واسطه زاویه تابش پرتو مشخص شده که این مقدار در  ترازهای گوناگون متغیر بوده و عموماً دارای محدوده‌ای مابین ۳۰ تا ۳۶۰ درجه است.

دامنه خودترازی

مقدار زاویه خودترازی نسبت به سطحی که بر روی آن قرار می‌گیرد، دامنه خودترازی است. هر اندازه این زاویه بیش‌تر باشد، دستگاه می‌تواند در سطوح شیب‌دار خود را بهتر و دقیق‌تر تراز کند.

دقت خط

از جمله مشخصه‌های پر اهمیت تراز لیزری بوده که هر اندازه دقت بیش‌تر باشد به همان نسبت کیفیت و قیمت تراز افزایش پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

تراز لیزری از جمله تجهیزات کاربردی در اندازه‌گیری و سنجش در پروژه‌های ساختمانی است. آیا تاکنون از تراز لیزری برای تراز استفاده کرده‌اید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

109 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط