خرید سیم و کابل

نکات طلایی در خرید سیم و کابل که باید حتما بدانید!

194 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

خرید سیم و کابل از مهم‌ترین مسائل در تجهیزات برق ساختمان به شمار می‌رود. وظیفه سیم‌ها انتقال دادن انرژی الکتریکی به قسمت‌های مختلف یک ساختمان بوده و استفاده از آن پایه و اساس ساختمان‌سازی است. برای استفاده از سیم و کابل و خرید آن بهتر است بیش‌ترین دقت را به کار گرفته تا سیم‌کشی ساختمان دچار آسیب نشود. همچنین انشعابات و مسیر کابل‌ها باید بر اساس استاندارد کشیده شوند. در این مقاله تمام آن‌چه که نیاز است تا در مورد انتخاب و خرید بهترین سیم و کابل با توجه به نیاز و شرایط محیطی و کاربرد آن بدانید مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت بین سیم برق و کابل برق

خرید سیم و کابل

کابل برق چیست؟

هنگامی که می‌خواهید نسبت به تهیه و خرید سیم و کابل برق اقدام نمایید، بهتر است ابتدا اطلاعاتی راجع به تفاوت سیم و کابل در ذهن داشته باشید. کابل‌ها از چندین سیم به صورت عایق بندی شده تشکیل می‌شوند که در یک غلاف قرار گرفته‌اند. همچنین کابل‌ها پیکربندی‌های بسیاری دارند که طبق قوانین ملی و بین المللی طراحی شده است.

سیم برق چیست؟

سیم برق ساخته شده از آلومینیوم یا مس بوده که ماده رسانا در ساختار این محصولات به حساب می‌آید. سیم برق انواع بسیاری برای کارایی‌های مختلف دارد، زمانی که نسبت به سیم‌کشی اقدام می‌کنید انتخاب سیم مناسب فقط یک قسمت از کار است؛ چرا که سیم‌ها در ابعاد و اشکال مختلف با تحمل بار الکتریکی گوناگون در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از رایج‌ترین سیم‌های قابل استفاده در ساختمان‌ها می‌توان به ترموپلاستیک به همراه روکش نایلونی که مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت دارد اشاره داشت. به طور کلی می‌توان تفاوت بین سیم و کابل را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • سیم، یک هادی بوده که وظیفه آن عبور دادن جریان برق توسط یک مدار است.
  • کابل شامل مجموعه‌ای از رشته سیم‌های به هم تابیده است.

شاید هنگام خرید در ذهنتان این سوال مطرح شود که چه کابلی مناسب‌تر بوده و چرا اکثر کابل و سیم‌ها مسی هستند؟ به دلیل اینکه در برابر خوردگی مقاومت خوبی داشته و به عنوان هادی کارایی بهتری نسبت به آلومینیوم دارند؛ بنابراین می‌توان گفت سیم مسی یک جایگزین ارزان‌تر با رسانایی بهتر و قیمتی مقرون به صرفه خواهد بود.

برخی از نکات مهم در خرید سیم و کابل

خرید سیم و کابل

جالب است بدانید که حدود ۳ هزار متر کابل در یک ساختمان معمولی به کار رفته است که همواره در حال کارکرد هستند ولی شما هرگز این سیم کشی‌ها را نمی‌بینید. پس مطمئن بودن از کیفیت و عمر طولانی سیم و کابل در اینجا اهمیت فراوانی دارد. با توجه به این موضوع در ادامه به نکاتی که هنگام خرید سیم و کابل  اهمیت دارد خواهیم پرداخت:

نکته اول: بررسی کردن عایق سیم

بررسی عایق سیم از موارد بسیار مهم در خرید به شمار می‌رود. عایق، روکشی برای پوشاندن رسانای لخت بوده و نصب آن را ایمن می‌کند. همچنین بهتر است از PVC ضدحریق برای عایق کردن استفاده شود و عمل عایق کاری نیز به وسیله PVC FR انجام می‌شود. به طور کل سیم‌های استاندارد متشکل از سه لایه زیر هستند:

  • لایه اول برای مقاوم بودن در آب
  • لایه دوم برای مقاومت در برابر حرارت (بالاترین دمای تحمل شده باید۱۰۰+ درجه سانتی‌گراد باشد)
  • لایه سوم برای مقاومت در برابر آتش

نکته دوم: انتخاب مواد با کیفیت بالا

در کل سیم و کابل‌های برق از جنس مس یا آلومینیوم تولید می‌شوند، اما این نکته را باید بدانید اگر قصد تهیه سیم و کابل برای منزل خود را دارید فقط باید از سیم‌های مسی استفاده کنید؛ چرا که مس از نظر اقتصادی بهترین بوده و رسانای الکتریسیته ۱۰۰ درصدی داشته و افزون بر این عملکرد مناسب‎تری نیز خواهد داشت. علاوه بر این، سعی کنید هنگام انتخاب سیم به جای سیم‌های تک رشته آن‌هایی را که دارای چند رشته هستند انتخاب کنید. استفاده از سیم‌های با کیفیتی که دارای علامت ISI باشند باعث ایمنی در مکان استفاده شده می‌شود و در هزینه‌ها نیز به طور قابل توجهی صرفه جویی خواهد شد.

نکته سوم: رنگ عایق سیم‌ها

خرید سیم و کابل

نقش رنگ عایق‌ها در سیم و کابل به این صورت است:

  • رنگ سبز در سیم‌های برق برای مشخص کردن اتصال به زمین یا ارت است.
  • رنگ مشکی در سیم‌های برق برای انتقال برق به پریزها بوده و همیشه دارای جریان الکتریسیته هستند.
  • رنگ قرمز برای سیم‌های دارای جریان ثانویه و در مدارهای۲۲۰ ولتی است. این رنگ به همراه رنگ مشکی هر دو برای استفاده در انواع سوئیچ بوده و همچنین در اتصال سنسور دود به برق منزل هم استفاده می‌شوند.
  • آبی و زرد در سیم‌های برق نیز حامل برق هستند ولی در پریزهای معمولی استفاده نمی‌شوند. سیم زرد را می‌توان در پایه‌های سوئیچ پنکه سقفی و نورهای ساختمانی مشاهده کرد و سیم آبی را اکثراً به عنوان نقاله در سوئیچ‌های سه راه یا چهار راه می‌توان دید.
  • رنگ سفید و خاکستری در سیم برق برای سیم‌های خنثی یا نول بوده که بیشتر با رنگ سفید دیده می‌شود.

نکته چهارم: اندازه صحیح کابل‌ها

در هنگام انتخاب اندازه کابل، سه عامل اصلی باید مورد توجه قرار گیرد که شامل تنظیم ولتاژ، رتبه بندی اتصال کوتاه و ظرفیت حمل جریان است. این موارد جزئی از نکات خرید سیم و کابل بوده و در نظر نگرفتن آن‌ها منجر به آسیب دیدن کابل خواهد شد.

نکته پنجم: انعطاف یا شکل پذیری

استفاده از سیم‌های منعطف ضروری است و باعث راحتی در نصب برای برق‌کار می‌شود و در مقایسه با سیم‌های جامد هم سیم‌های منعطف دارای تعداد هادی‌های آنیل شده بیش‌تری هستند.

نکته ششم: اعتبار تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها

از پر اهمیت‌ترین نکات در هنگام خرید سیم و کابل برند و فروشگاهی است که از آن خرید می‌کنیم. از آن‌جایی که بازار پر شده از برندهای مختلف، مهم است تا فقط از فروشنده‌هایی خرید کنیم که سیم‌هایی با استانداردهای لازم و باکیفیت را از تولید کننده‌های معتبر تهیه می‌کنند.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با نکاتی در رابطه با خرید سیم و کابل آشنا کنیم و موارد و انواع سیم و کابل را مورد بررسی قرار دادیم. حال از شما می‌خواهیم تا در صورت داشتن اطلاعات و تجربیات پیرامون این موضوع آن را با ما و اعضای محترم سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

194 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط