راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس

راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس

377 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید کابل فوق فشار قوی مس چیست و از چه ویژگی‌ها و مشخصاتی برخوردار است؟ به نظر شما هنگام خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس به چه نکاتی می‌بایست توجه داشت؟ سیم و کابل‌های فوق فشار قوی از جمله محکم‌ترین و قدرتمندترین سیم و کابل‌های موجود در بازار بوده که در انواع مختلف مسی و آلومینیومی تهیه و عرضه می‌شوند. تمرکز ما بر راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس بوده و در این مطلب به مهم‌ترین نکاتی که لازم است به عنوان خریدار سیم و کابل فوق فشار قوی مسی بدانید، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس؛ مهم‌ترین نکات خرید

استانداردهای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس

معرفی کابل فوق فشار قوی

کابل‌های فوق فشار زیر مجموعه کابل‌های قدرت بوده و آن دسته از کابل‌هایی محسوب می‌شوند که بسیار پر قدرت بوده و خاصیت انتقال جریان زیاد را دارند. این محصول از نظر قدرت انتقال جریان الکتریکی در مقایسه با سایر سیم و کابل‌های موجود در بازار در تضاد هستند و نمی‌توان از آن‌ها برای هر نوع مصارفی استفاده کرد؛ چرا که کابل‌های فوق فشار قوی تنها برای استفاده در اماکنی طراحی شده‌اند که نیاز به ولتاژ بسیار بالا باشد.

یکی از نکاتی که در راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس باید در نظر داشته باشید این است که سیم و کابل‌های مورد بحث مجهز به یک هسته فولادی بوده که به واسطه روکش مسی پوشش داده می‌شوند.

ترکیب هسته فولادی و روکش مسی در این کابل‌ها سبب شده که این محصولات رسانایی بالایی داشته و در عین حال انعطاف‌پذیر نیز باشند. با تکیه بر خاصیت انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری که کابل‌های مذکور ارائه می‌دهند، در برابر هر گونه فشار و ضربه مقاوم بوده و دچار آسیب نخواهند شد.

عموماً عایقی که برای کابل‌های فوق فشار قوی مسی در نظر گرفته می‌شود از جنس پی وی سی یا XLPE بوده و اطراف هادی این محصولات یک لایه نیمه هادی تعبیه می‌شود تا میدان اطراف هسته یکنواخت گردد. کابل‌های فوق فشار قوی با علامت EHV نیز شناخته شده و ساختار آن‌ها نسبت به سایر کابل‌های فشار ضعیف، فشار متوسط و حتی فشار قوی به مراتب قدرتمندتر و محکم‌تر است.

راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس و مشخصات و کاربرد آن

اکنون که با چیستی این کابل‌ها و کارایی آن تا حدودی آشنا شدیم، قابل ذکر بوده که این محصولات در حالت عادی برای انتقال جریان در مدارهایی که دما در آن‌ها بالا بوده، سیستم‌های خودرویی و گازی و گازوئیلی بیش‌ترین کاربرد را دارند. از آن‌جایی که مقاومت الکتریکی این محصولات بسته به مشخصات آن بسیار بالا است، می‌توان با خاطری آسوده و در ایمن‌ترین حالت ممکن از آن‌ها برای ولتاژهای فوق قوی بهره‌گیری کرد.

به طور معمول کابل‌های فشار قوی و فوق فشار قوی در انواع مختلف با کاربردهای منحصربه‌فرد طراحی و عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها بسته به مواردی نظیر افت ولتاژ، ظرفیت آمپر و محیطی که قرار است مورد استفاده قرار گیرند، با یک دیگر از جنبه‌های مختلفی متفاوت هستند.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که کدام یک از کابل‌های فوق فشار قوی مسی یا آلومینیومی بهتر هستند؟ در ادامه این دو کابل‌ فوق فشار قوی را برای تجربه خریدی بهتر و امن‌تر و متناسب با نیاز تأسیسات برق مورد بررسی قرار خواهیم داد:

تفاوت کابل فوق فشار قوی مسی و آلومینیومی

راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس

کابل‌های فوق فشار قوی مسی دارای هادی از جنس مس هستند و این فلز بیش‌ترین میزان رسانایی را دارد. به همین خاطر، استفاده از سیم و کابل‌های مسی که وظیفه اصلی آن‌ها انتقال جریان برق بوده بسیار رایج است. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که فلز مس در مقایسه با آلومینیوم گران‌تر بوده و در نتیجه قیمت کابل فوق فشار قوی مسی بسته به میزان خلوص مس و درصد آن می‌تواند متفاوت باشد.

در مقابل، کابل‌های فوق فشار قوی آلومینیومی از هادی آلومینیومی بهره برده و در مقایسه با کابل‌های مسی قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند؛ چرا که میزان رسانایی در کابل‌های فوق فشار قوی آلومینیومی کم‌تر است.

ناگفته نماند که طی بررسی‌های انجام شده وزن کابل‌های فوق فشار قوی آلومینیومی در مقایسه با کابل‌های مسی کم‌تر اندازه‌گیری شده است. با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دو کابل فوق فشار قوی مذکور ارائه می‌دهند، می‌توان بر حسب نیاز هر یک از آن‌ها را خریداری کرد.

مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس

پیش از خرید سیم و کابل لازم است که در قدم اول با انواع مختلف این محصول و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا باشید. افزون بر این، بررسی نیاز تأسیسات برق و تطبیق آن با مصارف هر یک از سیم و کابل‌های مذکور نیز حائز اهمیت است. اگر قصد شما از خرید سیم و کابل فوق فشار قوی قطعی بوده، در گام بعدی باید از بالا بودن کیفیت محصول اطمینان حاصل کنید.

برای انجام این کار تکنیک‌های مختلفی وجود داشته که اصلی‌ترین و کارآمدترین آن بررسی ساخت محصول بر حسب استانداردهای ملی و بین‌المللی است.

توجه داشته باشید که سیم و کابل‌های فوق فشار قوی تنها در اماکنی کاربرد دارند که میزان ولتاژ در آن‌ها بسیار بالا باشد؛ بدین ترتیب هرگونه سهل‌انگاری در نحوه انتخاب و خرید سیم و کابل و عدم حاصل نمودن اطمینان از کیفیت بالای این محصولات می‌تواند خسارات و زیان‌های جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد. بر این اساس توصیه می‌شود از درج علامت ISIR (استاندارد ملی ایران) بر روی محصول مطمئن شوید.

همچنین اعتبار برند سازنده سیم و کابل فوق فشار قوی نیز حائز اهمیت است؛ چرا که خرید و استفاده از محصولاتی که فاقد اعتبار بوده و یا این که در فرآیند تولید سیم و کابل خود از متریال بی‌کیفیت بهره‌گیری می‌کنند نیز می‌تواند نگران‌کننده باشد.

پیش از سفارش و خرید محصول و نصب آن در اماکن مورد نیاز، حتماً شناسنامه سیم و کابل فوق فشار قوی را مورد بررسی قرار داده و از نوع کابل، اعتبار برند، متراژ کابل و وجود کد استاندارد آن اطمینان حاصل نمائید. عدم توجه به هر یک از موارد مذکور بر اساس راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس می‌تواند در شرایط بهره‌برداری از تأسیسات برق برای پرسنل و مصرف‌کنندگان مخاطره‌آمیز باشد.

سخن پایانی

در مطلب فوق به راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی مس و بررسی تفاوت مابین سیم و کابل فوق فشار قوی مسی و آلومینیومی پرداختیم. به منظور خرید این محصولات لازم است که ابتدا نیاز پروژه و بودجه تخصیص داده شده به خرید سیم و کابل مورد توجه قرار گرفته و سپس اقدام به خرید کنید.

شما چه اطلاعات دیگری در مورد سیم و کابل‌های فوق فشار قوی مسی دارید؟ به نظر شما سیم و کابل‌های آلومینیومی بهتر هستند یا مسی؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون بحث مذکور با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

377 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط