قیمت سیم برق ساختمان

قیمت سیم برق ساختمان؛ عوامل مؤثر بر آن

139 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید چه فاکتورهایی بر بهای تمام شده سیم برق ساختمان تأثیرگذار هستند؟ به نظر شما چه عواملی می‌توانند بر قیمت این محصولات موثر باشد؟ در این مقاله سعی داریم با قیمت و هزینه‌های خرید سیم برای استفاده در صنعت ساختمان آشنا شده و برای این که درک صحیحی از قیمت سیم داشته باشیم، توضیحاتی هر چند کوتاه ولی پر اهمیت پیرامون قیمت سیم برق ساختمان و معرفی آن داشته باشیم. همچنین در ادامه نیز به عوامل موثر بر قیمت این محصولات خواهیم پرداخت.

تفاوت و قیمت سیم‌های برق نسبت به کابل برق

قیمت سیم برق ساختمان

وظیفه اصلی سیم‌های برق انتقال دادن سیگنال‌های الکتریکی است، اما به دلیل کوچک‌تر بودن سیم‌ها نسبت به کابل‌های برق، قیمت ارزان‌تری داشته و برای فاصله‌های کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیم‌ها تشکیل شده از یک هادی تکی هستند که به طور معمول جنس آن از مس یا آلومینیوم بوده و به‌ همراه یک ماده از جنس PVC عایق شده‌اند. در مقابل کابل‌ها ساختار و مشخصات متفاوتی نسبت به سیم‌ها داشته و این موضوع بر قیمت محصولات مذکور موثر خواهد بود.

استفاده مناسب از سیم برق

برخلاف کابل که مناسب برای انتقال ولتاژهای بالا در فاصله‌های طولانی و دارای قیمت بالاتر از سیم است، سیم‌ها برای فاصله‌های کمتر و ولتاژهای پایین ساخته شده‌اند. استفاده از سیم‌ها در دستگاه‌های الکترونیکی، لوازم برقی خانگی، بردها و قطعات الکتریکی برای ایجاد اتصال بین قطعات بوده و دلیل آن وجود ولتاژ پایین و جریان برق کم مورد نیاز در آن‌ها است. پس در هنگام تهیه سیم برای ساختمان نسبت به فاصله و ولتاژ مورد نیاز توجه کنید تا هزینه تهیه سیم افزایش پیدا نکند.

اهمیت استفاده از سیم برق باکیفیت و قیمت آن در ساختمان

از نکات پر اهمیت در خرید و بررسی قیمت سیم برق ساختمان استفاده از سیم‌های بی‌کیفیت بوده که خطرات و ضررهای بسیاری در پی خواهد داشت. قیمت تمام شده این نوع سیم‌ها شاید نسبت به سیم‌های با کیفیت و استاندارد ارزان‌تر باشد، ولی باعث بالا رفتن هزینه برق مصرفی شده و مقاومت بالایی خواهند داشت که از اثرات این مقاومت بالا می‌توان به ایجاد جریان بیشتر و افزایش هزینه برق اشاره داشت. در کل با این‌که قیمت خرید سیم‌های با کیفیت بیشتر است ولی امنیت در استفاده از آن‌ها بیشتر بوده و در کاهش هزینه و افزایش طول عمر سیم تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت سیم برق ساختمان

قیمت سیم برق ساختمان

در ادامه با مواردی آشنا خواهیم شد که تأثیر گذار بر قیمت خرید سیم برق ساختمان بوده و به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

افزایش قیمت نسبت به طول سیم‌

اولین نکته که به صورت مستقیم بر قیمت خرید سیم اثر می‌گذارد طول سیم است؛ بنابراین هرچقدر به سیم با طول بیشتری برای استفاده در ساختمان نیاز داشته باشیم، باید هزینه بیشتری نیز برای خرید آن پرداخت نماییم.  لازم به ذکر است که سیم‌ها اکثراً به صورت حلقه‌ای، کلافی و متری فروخته می‌شوند.

قیمت با توجه به سطح مقطع سیم

سطح مقطع هادی سیم با توجه به مقدار انتقال جریان الکتریکی و نوع کاربرد سیم‌، در اشکال و اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شود. همچنین سطح مقطع سیم‌ها شامل دسته بندی‌های زیر است:

  • سطح مقطع دایره‌ای تک رشته با علامت (re) و چند رشته با علامت (rm).
  • سطح مقطع مثلثی سکتور تک رشته‌ای با علامت (se) و چند رشته‌ای با علامت (sm).

جنس هادی رسانا و تأثیرات آن بر قیمت

بخش هادی سیم معمولا از جنس مس، آلومینیوم و یا مس آنیل شده است. هادی سیم از مس نسبتاً خالص با ویژگی انعطاف‌پذیری بالا و یا آلومینیوم بوده که مقدار مس استفاده شده در بخش هادی آن بر قیمت سیم برق ساختمان تأثیر مستقیم دارد.

تأثیر نوع سیم بر قیمت

انواع سیم‌های برق برای استفاده وجود دارند که شامل سیم افشان، مفتولی، غلاف فلزی، غلاف غیرفلزی، کواکسیال، مخابراتی و سایر است. نوع سیم‌ها از عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت آن بوده و توجه به آن‌ها برای استفاده متناسب با کاربردشان هنگام خرید بسیار مهم است.

تفاوت قیمت با توجه به برند سازنده سیم

قیمت سیم برق ساختمان

برخورداری از اعتبار کافی برای برند و مارک سازنده سیم برق ساختمان امر بسیار پراهمیتی است که قبل از خرید و تهیه سیم باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. در حقیقت، اعتبار برند سازنده سیم و کابل نشان‌دهنده کیفیت بالای محصول بوده و می‌تواند خاطر خریدار را از لحاظ مرغوبیت محصول راحت کند.

افزایش قیمت به دلیل ضخامت سیم

سیم‌های ضخیم نسبت به سیم‌های نازک گران‌تر بوده و دلیل تأثیر آن بر قیمت سیم، استفاده مواد بیشتر در سیم‌های ضخیم است؛ در حقیقت هر اندازه ضخامت سیم بیش‌تر باشد به این معناست که در ساختار محصول از مواد اولیه بیش‌تری استفاده شده و بر قیمت نهایی کالا می‌افزاید.

تأثیر منطقه بر قیمت سیم برق ساختمان

هزینه لوازم الکتریکی با توجه به مکان و منطقه متفاوت است؛  برای مثال قیمت این لوازم در مناطق شهری به خاطر تقاضا و هزینه‌های زیاد زندگی بیشتر خواهد بود.

شرایط موجود در بازار و اثرگذاری آن بر قیمت سیم برق ساختمان

شرایط عرضه و تقاضای مواد الکتریکی در بازار خرید و فروش نیز می‌تواند باعث کاهش و یا افزایش قیمت‌ها شود؛ برای مثال اگر تقاضا بیشتر و عرضه کمتر شود، قیمت لوازم نیز بیشتر خواهد شد. به همین ترتیب اگر میزان تقاضا برای یک محصول الکتریکی کم‌تر شود، تولیدکنندگان و فروشندگان سیم و کابل محصولات مذکور را با قیمت پایین‌تر و مناسب‌تری عرضه خواهند کرد.

تأثیر پیچیدگی و سختی در نصب بر قیمت‌ها

سختی کار و پیچیدگی در نصب سیم برق ساختمان می‌تواند باعث افزایش هزینه ‌شود؛ چرا که در صورت پیچیده بودن عملیات نصب، انجام کار نیاز به زمان و کار دو چندانی دارد که موجب افزایش هزینه خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با عوامل تأثیر گذار بر قیمت سیم برق ساختمان و انواع سیم مورد استفاده در این صنعت آشنا کرده تا در هنگام تهیه و خرید این تجهیزات بتوانید با اطمینان خاطر و آگاهی از فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت این محصول اقدام به خرید نمائيد. حال از شما همراهان محترم سایت تکه کابل می‌خواهیم اگر مواردی در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره نشده یا تجربیاتی پیرامون این مطلب کسب کرده‌اید آن را با ما و اعضای محترم سایت به اشتراک بگذارید.

139 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط