سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena

سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena؛ چیستی و انواع آن

133 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا تا به حال از سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena استفاده کرده‌اید؟ این محصول یکی از انواع سیم‌های ACSR بوده که از نوع لخت یا بدون روکش است و می‌توان از آن برای انتقال انرژی در خطوط هوایی استفاده کرد. در ادامه این راهنما با این محصول بیش‌تر آشنا می‌شویم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نگاهی بر سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena

سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena

همان‌طور که گفته شد این محصول در دسته سیم‌های ACSR قرار داشته و از نوع بدون روکش است. سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena در مقایسه با سایر هادی‌های هوایی به مراتب قیمت پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تری داشته و همین موضوع باعث شده که میزان تقاضا برای آن روز به روز بیش‌تر شود. این محصول در کنار این که وزن بسیار کمی داشته، انعطاف‌پذیری و استحکام بسیار بالایی دارد و همین یک امتیاز برای آن محسوب می‌شود.

کاربرد سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena

سیم آلومینیومی با مغزی فولادی هاینا با مقطع 120 میلی‌متر نوعی رسانای هوایی آلومینیومی به حساب آمده که می‌توان از آن در خطوط انتقال و توزیع برق و همچنین انواع مختلف از طول اسپن‌ها و سطح ولتاژها استفاده کرد. علاوه بر این، امکان بهره‌گیری از این محصول در اسپن‌های بزرگ در مقایسه با سایر گزینه‌ها موجود است.

مهم‌ترین ویژگی‌های سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena

  • این محصول در مقایسه با سایر هادی‌های هوایی قیمت مناسب‌تری داشته و همین ویژگی باعث می‌شود که میزان فروش آن روز به روز بیش‌تر شود.
  • این محصول در عین حال که استحکام مطلوب و انعطاف‌پذیری بسیار عالی از خود نشان می‌دهد، وزن بسیار سبکی هم دارد.
  • این سیم در برابر شرایط جوی متغیر هم‌چون سرما و گرمای شدید مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده و به سختی دچار فرسودگی می‌شود.
  • از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مطلوب این محصول می‌توان به عدم زنگ زدگی، عدم فرسودگی و عدم خوردگی اشاره داشت که همین ویژگی‌ها سبب می‌شود که بتوان برای بازه زمانی طولانی از آن‌ها بدون نیاز به تعویض یا تعمیر سیم استفاده کرد.
  • این سیم‌ها جزو دسته هادی‌های تقویت شده ضد زنگ بوده و به علت برخورداری از استحکام بالا، مقاومت و انعطاف‌پذیری عالی توانسته‌اند در بازار جایگاه بسیار خوبی برای خود به دست بیاورند؛ به طوری که اکثر مهندسان ترجیح می‌دهند که به جای بهره‌گیری از سیم و کابل‌های معمولی، از سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena برای انتقال جریان ضعیف و متوسط برق استفاده کنند.

مشخصات سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena

  • این محصول دارای 7 رشته آلومینیومی سخت بوده که دارای قطری برابر با 4.39 میلی‌متر هستند و دور تا دور هفت رشته فولاد پر کربن گالوانیزه با قطر 5.79 میلی‌متر تابیده می‌شوند.
  • اندازه مقطع آلومینیوم در این محصول 106 میلی‌متر است.
  • قطر کلی نمونه روکش‌دار این محصول 14.57 میلی‌متر پیش از فشرده‌سازی است.
  • اندازه سطح مقطع نهایی 126.5 میلی‌متر است.
  • وزن حدودی رشته‌های آلومینیوم 286 کیلوگرم پیش از فشرده‌سازی در هر کیلومتر است.
  • وزن حدودی فولاد 160 کیلوگرم در هر کیلومتر است.
  • وزن حدودی کل 450 کیلوگرم در هر کیلومتر است.
  • بالاتری قدرت مقاومت اهمی 0.2843 اهم بر کیلومتر (20 درجه سلسیوس) در نظر گرفته می‌شود.
  • حداقل قدرت پارگی 40900 نیوتن است.
  • حداکثر جریان عبوری مجاز 441 آمپر است.

آشنایی با انواع مختلف سیم هاینا

سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena

سیم‌های هاینا از قابلیت بهره‌برداری در محیط‌های مختلف بهره‌مند بوده و علاوه بر سیستم برق‌کشی هوایی در برق‌کشی ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر تا این بخش از مطلب همراه ما بوده باشید حتماً می‌دانید که این سیم هم در نوع بدون روکش و هم در نوع با روکش قابل طراحی و عرضه است که عمدتاً در مدل روکش‌دارِ آن از عایق XLPE استفاده می‌شود. قابل ذکر است که عایق XLPE نوعی روکش پلاستیکی از جنس پلی اتیلن کراسلینک شده به حساب آمده که موجب افزایش ضریب امنیت سیم شده و از خروج جریان برق به خارج از غلاف پلاستیکی جلوگیری خواهد کرد.

افزون بر این، روکش مذکور از پوسیدگی و خوردگی سیم در مقابل مواد شیمیایی و اماکنی که سیم در معرض حیوانات جونده قرار گرفته، مانع از تخریب سیم خواهد شد. به طور معمول جنس هادی سیم‌های با مغزی هاینا از مس یا آلومینیوم بوده که هادی‌های مسی نسبت به هادی‌های آلومینیومی وزن بیش‌تری دارند؛ در نتیجه استفاده از سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena رایج‌تر است. همچنین، سیم‌های آلومینیومی از نظر قیمت نیز در مقایسه با سیم‌های مسی اقتصادی‌تر هستند. البته باید در نظر داشت که سیم‌های مسی درجه خلوص بیش‌تری دارند که همین موضوع موجب افزایش بازدهی آن‌ها در مقایسه با سیم‌های آلومینیومی می‌شود.

سخن پایانی

سیم آلومینیوم با مغز فولاد هاینا Hyena نمونه‌ای از سیم‌های پر مصرف و مقرون به صرفه با مغزی تقویت شده با فولاد هاینا بوده که در این راهنما به بررسی مشخصات و کاربردهای آن پرداختیم. آیا تجربه خرید و استفاده از این تجهیزات در پروژه‌های خود را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم‌های مذکور در بخش ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

133 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط