قیمت کابل برق صنعتی

فاکتورهای موثر بر قیمت کابل برق صنعتی

197 بازدید آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید چه فاکتورهایی می‌توانند بر قیمت کابل برق صنعتی موثر باشند؟ با فرآیند تولید و هزینه‌های تمام شده این محصولات آشنایی دارید؟ کابل برق صنعتی یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق بوده که با کمک آن می‌توان جریان الکتریکی را انتقال داد و از این انرژی پرکاربرد به نحو احسن با ولتاژهای مختلف بهره‌گیری کرد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با سیم و کابل به معرفی فاکتورهای موثر بر قیمت تمام شده این محصولات نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چه عواملی بر قیمت کابل برق صنعتی تأثیرگذار هستند؟

قیمت کابل برق صنعتی

همان‌طور که گفته شد، سیم و کابل به عنوان مهم‌ترین تجهیزات در صنعت برق در دنیا به حساب می‌آیند؛ چرا که اکثر وسایل و ابزارآلاتی که همواره افراد به آن‌ها نیاز دارند، از جمله وسایل برقی و الکتریکی بوده و به منظور ساخت و بهره‌گیری از این وسایل به سیم و کابل نیاز خواهد بود. از جمله اصلی‌ترین زمینه‌های استفاده از سیم‌ها و کابل‌های برق در تجهیزات صنعتی، تصاویر، صدا، داده، اطلاعات و برق است.

کابل‌ها در انواع مختلفی طراحی، تولید و عرضه می‌شوند که این موضوع می‌تواند بر قیمت سیم و کابل برق صنعتی موثر باشد. از جمله پرکاربردترین انواع کابل‌های برق می‌توان به کابل‌های فشار ضعیف، فشار قوی، کابل کواکسیال و مخابراتی اشاره داشت. البته ناگفته نماند که تقسیم‌بندی مذکور بر حسب کشش کابل صورت گرفته است؛ بنابراین می‌توان گفت که از جمله اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند بر قیمت یک کابل برق صنعتی موثر باشد، نوع آن است. در ساختار و روند تولید هر یک از این کابل‌ها از مواد اولیه متغیری استفاده شده که این موضوع در بالا یا پایین رفتن قیمت کابل اثرگذار است.

تأثیر حجم مواد مصرفی بر قیمت کابل برق صنعتی

به طور معمول کابل‌های الکتریکی که از رسانایی بالایی برخوردار هستند، در ساختار خود از میزان مس یا آلومینیوم زیادی بهره می‌برند. همان‌طور که می‌دانید فلز مس و آلومینیوم دو مورد از فلزات پرکاربرد بوده که قیمت‌های متفاوتی داشته و جزو فلزاتی به حساب می‌آیند که قیمت متوسط رو به بالایی دارند؛ به همین خاطر هر اندازه از آن‌ها به عنوان هادی جریان الکتریکی در ساختار کابل‌های برق صنعتی بیش‌تر استفاده شود، به همان نسبت قیمت کابل نیز بالاتر خواهد رفت. به تبع هر اندازه حجم کابل و ضخامت آن نیز بالاتر باشد، در نهایت قیمت تعریف شده برای محصول افزایش پیدا خواهد کرد.

هزینه‌های تولید کابل برق صنعتی

قیمت کابل برق صنعتی

از جمله هزینه‌هایی که می‌تواند ارتباط مستقیمی با قیمت نهایی کابل‌های برق صنعتی داشته باشد، نوع و کیفیت تجهیزات برای تولید سیم و کابل است. زمانی که تولیدکنندگان از تجهیزات و ماشین‌آلات درجه یک برای تولید محصولات خود بهره می‌برند، محصول خروجی از درجه کیفی بالایی برخوردار می‌شود و به همین خاطر قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

همان‌طور که می‌دانید، کابل‌های برق متشکل از چند رشته سیم هستند؛ به همین دلیل قیمت سیم و میزان هزینه‌های مربوط به آن بر روی قیمت کابل برق صنعتی موثر است. سیم‌ها نیز با توجه به کاربرد و ساختارشان دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها در رنج قیمت مشخصی به فروش می‌رسند. عوامل مختلفی می‌تواند بر قیمت تمام شده سیم‌ها و در نهایت برق قیمت تمام شده کابل‌ها تأثیرگذار باشد:

طول سیم برق

هر اندازه طول سیم بیش‌تر باشد، هزینه خرید آن بالاتر خواهد رفت. قابل ذکر بوده که این محصولات به صورت حلقه‌ای، متری، کلافی و… طراحی، تولید و عرضه می‌شوند.

سطح مقطع سیم برق

مورد بعدی سطح مقطع هادی سیم‌ها بوده که با در نظر گرفتن میزان جریان برق عبوری و کاربرد سیم، در سایزهای متفاوت و اشکال مختلف ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که سطح مقطع دایره‌ای تک رشته با علامت (re) و چند رشته با علامت (rm) و سطح مقطع مثلثی سکتور تک رشته با علامت (se) و چند رشته با علامت (sm) نمایش داده خواهد شد.

جنس هادی سیم برق

به طور معمول هادی این محصولات از جنس مس، آلومینیوم و یا مس آنیل شده بوده که هر یک از آن‌ها در نهایت می‌توانند بر قیمت سیم و کابل برق صنعتی موثر باشند.

نوع سیم برق

به طور معمول سیم‌های برق هم‌چون کابل‌های برق در انواع مختلف افشان، نیمه افشان، مفتولی، مخابراتی، کواکسیال و… در بازار موجود هستند که هر یک از آن‌ها با قیمت مشخصی به فروش می‌رسند.

تأثیر هزینه بازرسی و تست کابل برق صنعتی

اکنون که با عوامل موثر بر سیم‌ها که به عنوان مواد اولیه ساخت کابل‌ها به حساب می‌آیند آشنا شدیم، جالب است بدانید که بازرسی و تست کابل نیز می‌تواند در کاهش یا افزایش قیمت کابل برق صنعتی موثر باشد. زمانی که کابل‌های برق به صورت بین‌المللی یا جهانی در معرض فروش قرار می‌گیرند،

هزینه تست کابل و اجزای آن مد نظر است. کابل‌هایی که از فیلتر تست کارخانه با موفقیت گذر کرده‌اند، کیفیت بیش‌تر و درصد خرابی پایین‌تری دارند. علاوه بر این، در این کابل‌ها کم‌تر مشکل نوسان برق دیده می‌شود. به طور معمول کابل‌های مذکور دارای نشان مخصوص بوده و قیمت تمام شده آن‌ها به دلیل آزمایش‌هایی که برای سنجش کیفیت کابل انجام شده، بیش‌تر خواهد بود.

تأثیر هزینه سربار بر قیمت کابل برق صنعتی

آخرین موردی که در این راهنما قصد معرفی آن را داریم، تأثیر هزینه سربار بر قیمت تمام شده کابل‌های برق صنعتی است. به طور کل هزینه‌های سربار به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم شده که هزینه‌هایی نظیر حقوق و دستمزد، مالیات بر دارایی، اجاره کارخانه و دفتر، نرخ استهلاک دارایی‌ها و هزینه‌های مربوط به دریافت مجوز جزو هزینه‌های سربار ثابت و هزینه‌هایی که متناسب با نوع فعالیت تجاری متغیر هستند، به عنوان هزینه‌های سربار متغیر شناخته می‌شوند.

زمانی که میزان تولید کابل برق صنعتی انبوه و در حجم بالا باشد، هزینه‌های سربار ثابت و متغیر اعم از هزینه دفتر، هزینه‌های فروش، دریافت تأییدیه‌های لازم و مواردی از این قبیل بر قیمت تمام شده کابل موثر خواهند بود.

سخن پایانی

سیم و کابل از جمله اصلی‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات در صنایع مختلف هستند که ما در این راهنما به بررسی فاکتورهایی که بر قیمت کابل برق صنعتی بوده پرداختیم. شما چه عوامل دیگری را می‌شناسید که بر روی قیمت تمام شده این محصولات تأثیرگذار باشند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون قیمت سیم و کابل و فاکتورهای موثر بر آن با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

197 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط