کلایمر

کلایمر؛ چیستی و موارد استفاده

107 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کلایمر چیست و از آن چه استفاده‌ای می‌شود؟ کلایمر نوعی دستگاه بالابرِ نفربر در ایران بوده که یکی از تجهیزات دسترسی به نمای ساختمان‌های بلند مرتبه، پل‌ها، سدها، سیلوها، مخازن نفت و… محسوب می‌شود. از این وسیله برای تعمیر، نگه‌داری، نقاشی، نظافت، نصب کامپوزیت پنل و هر نوع بازسازی و نماسازی سازه‌های بلندمرتبه که امکان دسترسی به آن‌ها سخت بوده، بهره‌گیری می‌شود. در ادامه این راهنما با تجهیز مذکور بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

معرفی دستگاه کلایمر

کلایمر

از آن‌جایی که امروزه ساخت برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها همواره رو به افزایش بوده، بحث نگه‌داری از فضای محیطی آن‌ها نیز مطرح است و در حقیقت به یکی از امور چالش‌برانگیز تبدیل شده است. ارتفاع این ساختمان‌ها باعث می‌شود که دسترسی به آن‌ها دشوار باشد؛ به همین خاطر طراحان و فعالان در این حوزه همواره در پی ساخت ابزارهای کمکی هستند که بتوان با استفاده از آن‌ها صرف نظر از ارتفاع زیاد آسمان‌خراش‌ها به آن‌ها در راحت‌ترین و ایمن‌ترین حالت ممکن دسترسی پیدا کرد.

  کلایمر از جمله این ابزار بوده که بیش از ۱۰۰ سال است در نمونه‌های برقی و مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حقیقت این دستگاه از جمله اصلی‌ترین و ضروری‌ترین تجهیزات برای برج‌ها، سدها، سیلوها، مخازن نفت و سایر بناهای بزرگ و مرتفع به حساب می‌آید.

انواع مختلف کلایمر

دستگاه‌های مذکور را می‌توان در حالت کلی به دو دسته اصلی «برقی» و «دستی یا مکانیکی» طبقه‌بندی کرد. هر یک از مدل‌های کلایمر دارای کاربردهای منحصربه‌فرد هستند اما در حالت کلی بالابرهای برقی در مقایسه با نوع دستی به دلیل سهولت در استفاده طرفدار بیش‌تری دارند. در ادامه با هر یک از انواع این دستگاه به صورت مجزا آشنا خواهیم شد:

نوع اول: برقی

کلایمر از جمله بالابرهایی بوده که به عنوان جایگزین داربست به منظور نگه‌داری از نمای ساختمان‌های بلند مورد استفاده قرار گرفته و به کمک سیستم الکترو موتور عمل می‌کند. در این نوع از دستگاه‌های بالابر عمل بالا و پایین بردن سبد به واسطه یک سیستم موتور برقی انجام شده و کارگران می‌توانند به کمک کلیدهای مخصوص بالابر را هدایت کنند. عملکرد این دستگاه بسیار ساده‌تر از بالابرهای دستی یا مکانیکی بوده و می‌توان آن‌ها را در جهات مختلف هدایت کرد.

نوع دوم: دستی یا مکانیکی

بالابرهای مکانیکی یا دستی به عنوان کلایمرهای ساده نیز شناخته شده و جایگزین مناسبی برای داربست‌هایی هستند که حرکت سبد در آن‌ها به واسطه نیروی دست صورت می‌گیرد. کارگران با چرخاندن وینچی که به سیم‌های نگه‌دارنده بالابر متصل بوده، Climber را به حرکت در می‌آورند.

به واسطه نیروی فیزیکی دست و چرخش وینچ، امکان بالا یا پایین آوردن بالابر فراهم می‌شود. به طور معمول بالابرهای مکانیکی از قابلیت حرکتی عرضی به سمت چپ یا راست برخوردار نبوده و کار کردن با آن‌‌ها نسبت به مدل برقی دشوار است؛ به همین خاطر از آن‌ها در ساختمان‌های با ارتفاع بالا، چندان بهره‌گیری نمی‌شود. با این حال مدل‌های بزرگ آن برای ارتفاعات کم‌تر و پیدا کردن دسترسی به طبقات محدود کاربرد دارد.

کاربرد دستگاه کلایمر

کلایمر

همان‌طور که گفته شد، این دستگاه‌ها نقش بسیار پر رنگی در نگه‌داری از نمای ساختمان‎‌ها ایفا می‌کنند. از جمله امور چالش‌برانگیز در ساختمان‌هایی با ارتفاع زیاد، نظافت نمای برج‌ها و ساختمان‌های بلند بوده که می‌توان این کار را به واسطه یک دستگاه Climber به راحت‌ترین شیوه ممکن به انجام رساند. از دیگر کاربردهای این دستگاه عبارت است از:

  • دسترسی به نمای ساختمان‌های مرتفع، آسمان‌خراش‌ها و …
  • تعمیر و نگه‌داری از نمای ساختمان
  • نظافت و نقاشی
  • نصب کامپوزیت پنل
  • بازسازی نمای ساختمان‌های بلند مرتبه

در حقیقت بدون وجود این دستگاه انجام بسیاری از امور مهم هم‌چون تعمیر، نگه‌داری و تمیز کردن فضاهای محیطی سازه‌های مرتفع بسیار دشوار خواهد بود. دستگاه‌های مذکور علاوه بر این که امکان دسترسی به قسمت‌های مختلف ساختمان‌های بلند مرتبه را فراهم می‌سازند، برای جابه‌جایی وسایل کوچک به منظور تعمیر نمای ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی بالابر پرتابل و ثابت

طبقه‌بندی دستگاه‌های کلایمر علاوه بر نوع برقی و دستی بسته به سیستم نیز می‌تواند به دو دسته ثابت و پرتابل تقسیم‌بندی شود. دستگاه‌های بالابر پرتابل از قابلیت حمل و نقل برخوردار هستند؛ به این ترتیب که پس از پایان کار می‌توان دستگاه را جمع‌آوری کرده و آن را به انبار انتقال داد.

اما بالابرهایی که از سیستم ثابت بهره‌گیری می‌کنند در انواع مختلف مونو ریل، تلسکوپیک و ماشین روف بر روی سقف سازه نصب شده و در حقیقت دائمی هستند. عموماً دستگاه‌های بالابر پرتابل برای نماسازانی که به صورت همزمان روی چند پروژه کار می‌کنند، گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود. افزون بر این، این تجهیزات به دلیل قابل حمل بودن گزینه مناسبی برای اجاره نیز خواهند بود.

نصب دستگاه کلایمر

این تجهیزات در اغلب پروژه‌های مربوط با سازه‌های بلند مرتبه مورد استفاده قرار گرفته و محدودیتی در نصب آن‌ها وجود ندارد. فرآیند نصب این تجهیزات از نصب سازه‌های بر روی بام آغاز می‌شود. سازه‌های روی بام شامل مواردی از جمله وزنه‌های متعادل، بازو یا تیر مربوط به نقاط آویز، خرک تعادل یا تکیه‌گاه، ستون و بکسل‌های ضد خیز خواهد بود. افزون بر این موارد، در نوع کلایمر ریلی بر روی سقف عمل ریل‌گذاری نیز صورت خواهد گرفت.

وهله بعدی، نصب سبد حمل نفرات بالابر بوده که شامل تجهیزاتی نظیر جعبه برق، کابل جمع‌کن، ترمز اضطراری، کابل برق، سیستم سنکرونیزور و… می‌شود. لازم به ذکر بوده که در فرآیند  نصب این دستگاه در نظر گرفتن طول بازو و وزنه‌های لازم برای این دستگاه بسیار حائز اهمیت است. همچنین، انتخاب نوع موتور و الکتروگیربکس با در نظر گرفتن ظرافت دستگاه صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که نصب این دستگاه از جمله امور تخصصی بوده و می‌بایست توسط کارشناسان با تجربه انجام بگیرد.

سخن پایانی

دستگاه کلایمر از جمله تجهیزات مصرفی در ساختمان‌های بلند مرتبه و آسمان‌خراش‌ها و برج‌ها بوده که با کمک آن‌ها می‌توان به طبقات بالا دسترسی پیدا کرد. از این دستگاه عموماً برای انجام اموری نظیر نظافت، انجام تعمیرات و نگه‌داری نمای ساختمان بهره‌گیری می‌شود. نصب این تجهیزات جزو امور تخصصی بوده و می‌بایست توسط افراد ماهر و کارشناس در این حوزه صورت بگیرد تا از خسارات مالی و جانی آتی پیش‌گیری شود.

آیا تجربه استفاده از این نوع بالابرهای نفربر را داشته‌اید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود پیرامون دستگاه کلایمر را با ما و کاربران گرامی تکه کابل به اشتراک بگذارید.

107 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط