ماشین آلات تولید سیم و کابل

معرفی ماشین آلات تولید سیم و کابل

1607 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید ماشین آلات تولید سیم و کابل چه هستند؟ در فرآیند تولید سیم و کابل از دستگاه‌ها و تجهیزات منحصربه‌فردی استفاده شده که کیفیت بالای آن‌ها به منظور تولید محصولاتی مرغوب با درجه کیفی عالی حائز اهمیت است. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با دستگاه‌های تولید سیم و کابل با نحوه عملکرد هر یک از آن‌ها نیز آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

ماشین آلات تولید سیم و کابل کدام‌اند؟

ماشین آلات تولید سیم و کابل

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تجهیزات و ماشین‌آلات جدید، صنایع مختلف از جمله صنعت تولید سیم و کابل دست‌خوش تغییرات مثبتی شده است. در واقع، دستگاه‌هایی که امروزه برای تهیه و تولید انواع مختلف سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند در مقایسه با گذشته از لحاظ کیفی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند. عملکرد هر یک از دستگاه‌های مذکور بسته به نقشی که در خط تولید سیم و کابل ایفا می‌کنند، متفاوت است. در ادامه با انواع ماشین آلات تولید سیم و کابل آشنا خواهیم شد:

دستگاه کشش راد یا دستگاه نازک کن راد

دستگاه‌های کشش راد که گاهاً تحت عنوان دستگاه نازک کن راد نیز شناخته می‌شوند، متشکل از ۱۵ عدد کپستن ردیفی هستند. انتقال انرژی در دستگاه کشش راد به واسطه چرخ‌دنده‌های پیوسته صورت گرفته و افزون بر این، امکان بهره‌گیری از الکتروموتورهای مجزا نیز فراهم است. راه‌اندازی دستگاه مذکور به کمک تابلو کنترل پیشرفته انجام شده و از آن برای عملیات نازک کاری استفاده می‌شود.

دستگاه نازک کن فاین

مورد دوم در لیست ماشین آلات تولید سیم و کابل، دستگاه نازک کن فاین بوده که از آن به منظور نازک کاری سیم بهر‌گیری می‌شود. عموماً این دستگاه دارای بدنه‌ای آهنی، کپستن‌های فولادی و سیستم کشش پنج مرحله‌ای است. به طور معمول دستگاه فاین برای کشش مفتول‌هایی که خروجی دستگاه کشش راد هستند مورد استفاده قرار گرفته و عمده کاربرد آن تولید رشته سیم‌های تار مویی است.

دستگاه بانچر

یکی دیگر از دستگاه‌های تولید سیم و کابل که از آن برای بافت رشته‌های سیم در خطوط تولید سیم و کابل بهره‌گیری شده، دستگاه بانچر است. به طور معمول، دستگاه بانچر دارای انواع مختلفی بوده و امکان تهیه آن به صورت ساده و پیشرفته وجود دارد. لازم به ذکر است که دستگاه بانچر علاوه بر بافتن و تاباندن رشته‌های مویی آلومینیومی و مسی، به منظور تولید سیم تکی و روکش‌زنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه اکسترودر یا روکش‌زنی

اکسترودر یا دستگاه روکش‌زنی از جمله مهم‌ترین ماشین آلات تولید سیم و کابل بوده که در این صنعت نقش به سزایی را ایفا می‌کند. عموماً از این دستگا برای روکش‌زنی مواد مختلفی نظیر پی وی سی، فون، پلاستیک و… بر روی مفتول‌های مختلف استفاده می‌شود. مفتول‌های مذکور می‌توانند مسی یا آلومینیومی باشند. ناگفته نماند که دستگاه‌های روکش‌زنی یا اکسترودر در ابعاد، ظرفیت‌ها و سایزهای مختلف طراحی، تولید و عرضه می‌شوند.

ماشین استرندر

دستگاه بعدی استرندر بوده که یکی دیگر از ماشین آلات تولید سیم و کابل معرفی می‌شود. ماشین‌های استرندر در زمینه تاباندن سیم‌ها و کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابل ذکر بوده که دستگاه‌های استرندر نوعی ماشین تابنده و زره باف به حساب می‌آیند. قابلیت اصلی ماشین استرندر این است که سیم‌ها و کابل‌هایی که از جنس مس، آلومینیوم یا سیم فولادی کربن بوده را بتاباند یا اصطلاحاً آن‌ها را ببافد.

سخن پایانی

سیم و کابل از جمله پرکاربردترین تجهیزات در صنایع مختلف هستند که در خطوط تولید آن‌ها از دستگاه‌ها و ماشین آلات مختلفی بهره‌گیری می‌شود. ماشین آلات تولید سیم و کابل انواع مختلفی دارند که در این راهنما به معرفی آن‌ها پرداختیم. هر یک از دستگاه‌های مذکور وظیفه منحصربه‌فردی را در خطوط تولید این محصولات ایفا می‌کنند. شما چه اطلاعات دیگری در مورد ماشین آلات مصرفی در خط تولید سیم و کابل دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

1607 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط