3 نوع لوله کشی آب ساختمان؛ انواع روش‌ها و استانداردها

426 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

انجام لوله کشی آب ساختمان برای انتقال آب به نقاط مختلف یک ساختمان است که برای انجام این کار رعایت استانداردها بسیار مهم و ضروری خواهد بود. رعایت نکردن این اصول باعث کاهش کیفیت آب شده و حتی می‌تواند جان ساکنین ساختمان را به خطر اندازد. به همین دلیل باید انتخاب جنس لوله و نحوه انجام کار لوله‌کشی با دقت انجام شود. از ضرورت‌ داشتن رعایت اصول استاندارد در لوله کشی آب ساختمان این است که بعد از اتمام ساخت نمی‌توان به راحتی نسبت به تغییر ساختار و ترتیب اصلی آن بدون تخریب اقدام کرد. در ادامه این راهنما به لوله‌کشی آب ساختمان و بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع روش‌های لوله‌کشی آب در ساختمان

جهت لوله کشی آب یک ساختمان از روش‌های زیر استفاده می‎شود:

۱. لوله کشی آب سنتی

این روش در ساختمان‌های قدیمی استفاده شده و لوله‌های استفاده شده در آن از جنس فلز هستند و در زمان طولانی دچار فرسودگی و زنگ زدگی می‌شوند.

۲. لوله کشی آب انشعابی

در این روش بعد از وارد شدن لوله اصلی به داخل ساختمان باید کنتور را به صورت مستقیم در داخل ساختمان نصب کرد. همچنین لوله‌های استفاده شده در این روش به جای فلز از جنس پلیمر هستند.

۳. لوله کشی آب کلکتوری

در این روش از ابزاری به نام کلکتور استفاده می‌شود. این روش لوله اصلی را از خیابان به داخل ساختمان وارد کرده و سپس رایزر اصلی را داخل کلکتور انشعاب داده و به تعداد مکان‌های مورد نظر مورد استفاده قرار می‌دهد.

استانداردهای لوله کشی آب ساختمان

لوله کشی آب ساختمان

بهتر است بدانیم که لوله کشی آب در یک ساختمان باید طوری صورت گیرد که همه شیرآلات از فشار آب مناسب برخوردار باشند. ولی استاندارد لوله کشی آب ساختمان چیست و چرا باید رعایت شود؟

برای انجام لوله‌کشی از مرحله شروع نصب کنتور تا مرحله آخر، قوانین و استاندارهایی وجود دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • از موارد مهم در لوله‌کشی آب مناسب بودن عمق بستر لوله کشی با لوله کشی خواهد بود. این کار به دلیل تاثیر منفی فشار خاک روی سلامت لوله‌ها است؛ به همین دلیل لوله‌ها باید در محلی که نه عمقش زیاد است و نه خیلی نزدیک به سطح بوده نصب شوند.
  • مورد دیگری که باید مورد توجه باشد این است که لوله‌ها قرار است چه ماده ای را حمل کنند. برای مثال لوله‌ای که برای آب آشامیدنی استفاده می‌شود متفاوت از لوله‌ای است که برای فاضلاب استفاده می‌شود. هردو باید جنس با کیفیت داشته باشند و ضخامت و سالم بودن آن‌ها نیز برای هر دو مورد امری ضروری و مهم است.
  • اندازه و قطر لوله آب نیز با توجه به کاربرد و مصرف اهمیت خاصی دارد. مثلا لوله‌ای که برای مواردی هم‌چون فاضلاب یا مواد آلوده استفاده می‌شود، باید دارای اندازه و ضخامتی باشد که مسائلی مانند گرفتگی و شکستگی در آن رخ ندهد.
  • از موارد مهم در استاندارد لوله کشی آب می‌توان به تاثیر مستقیم داشتن دمای محیط مانند گرمای زیاد و سرما روی آن و کاهش عمر مفید لوله‌ها اشاره داشت.
  • طبق اصول نیز لوله کشی حتما باید در مسیری کوتاه صورت گیرد که کمترین پیچ و خم را دارد و البته باید با دیوارهای ساختمان به صورت موازی و یا عمودی قرار داده شوند.
  • لوله کشی آب سرد و گرم باید در نزدیکی دیوارها و سقف‌ها صورت گیرد و بهتر است تا حد امکان به حالت کف خواب انجام نشود.
  • همچنین فاصله لوله‌ها از یکدیگر و محل نصب باید طوری باشد که به راحتی قابل عایق کاری بوده و در صورت نیاز به تعمیر قابل دسترس باشند.
  • این مسئله که لوله‌ها باید در مسیری قرار گیرند که با سیم‌ها و کابل‌های برق و سایر رشته‌های ساختمانی هم مسیر نباشند و ایجاد تداخل و مشکل نکنند نیز بسیار مهم است.
  • نصب لوله‌های افقی باید به صورتی باشد که دارای ارتفاع مناسب بوده و شیب یکنواختی حداقل برابر ۱ سانتی متر در هر ۱۰۰۰ سانتی متر به سمت پایین لوله کشی داشته باشد.
  • انشعاب‌ها هم حتما باید دارای شیب به سمت لوله‌های ایستاده و یا لوله‌های اصلی باشند.
  • برای داشتن فشار آب استاندارد در ساختمان‌های بلند نیز باید از پمپ استفاده کرد.
  • مجهز بودن به سیفون در ساختمان‌ها ضروری بوده و باید با رعایت استاندارد ها نسبت به نصب آن اقدام کرد تا از ایجاد بوی بد و ورود و خروج حشرات جلوگیری شود.
  • در صورت استفاده کردن از لوله‌های پلیمری حتما باید از آن‌ها در برابر نور خورشید محافظت کرد؛ زیرا نور خورشید باعث آسیب و فرسودگی آن‌ها می‌شود که این امر روی کیفیت آب هم تاثیر خواهد گذاشت.
  • بعد از انجام لوله‌کشی باید تستی برای نشتی آب انجام شود تا اگر مشکلی پیدا شد قبل از ادامه ساخت نسبت به رفع آن اقدام شود.

انواع لوله‌های مورد استفاده در لوله کشی آب ساختمان

لوله کشی آب ساختمان

از موارد مهم در لوله‌کشی آب جنس مناسب لوله‌های استفاده شده در آن است که در این بخش با انواع آن‌ها آشنا خواهیم شد:

۱. لوله گالوانیزه

این لوله دارای پوششی از جنس فلز بوده و برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی کاربرد دارد.

۲. لوله چدنی

این لوله از چدن ریخته گری ساخته شده و نسبت به مکان از آلیاژ، شکل، طول و اتصالات گوناگون برخوردار است.

۳. لوله پلیکا

این لوله در ابعاد و قطرهای گوناگونی ساخته شده و مناسب با کاربردی که دارد در سیستم انتقال آب در نمونه‌ها و فشارهای مختلف تولید و استفاده می‌شود.

۴. لوله پروپیلن

لوله پلاستیکی بوده که در دو رنگ سفید و سبز با کیفیت مشابه وجود دارد. این لوله دارای خاصیت انعطاف پذیری در دماهای خاص است و می‌تواند بدون آسیب دیدن چندین بار باز و بسته شود.

۵. لوله پنج لایه

این لوله هم از جنس پلاستیک است و تحت عنوان لوله حرارتی نیز معرفی می‌شود. همچنین دارای انعطاف بوده و قابل استفاده در سیستم انتقال آب ساختمان‌های مسکونی است و از پنج لایه ترکیب پلیمر و فلز ساخته می‌شود.

نوع لوله کشی بر اساس محل قرارگیری

انواع لوله ‌کشی آب ساختمان با توجه به محل قرار گیری لوله‌ها به دو صورت زیر انجام می‌شود:

لوله کشی توکار

در این مدل، انجام لوله‌کشی با توجه داشتن به نقشه‌ای که از قبل تهیه شده صورت گرفته و لوله‌ها را در محل مناسب خود و در زیر خاک قرار می‌دهند. از مزیت آن نیز قابل رویت نبودن لوله‌ها است.

لوله کشی روکار

در این مدل لوله کشی لوله‌ها و اجزای آن‌ها در فاصله‌های معینی از یکدیگر قرار می‌گیرند و از مزیت این روش نیز دسترسی داشتن آسان به سیستم لوله‌کشی و عدم کاهش فشار آب است. همینطور در آن از لوله‌های پلیمری و پنج لایه استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در پایان با لوله کشی آب ساختمان و روش‌ها و استانداردهای مهم آن آشنا شدیم. شما چه اطلاعات دیگری در مورد لوله‌ کشی آب ساختمان در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این موضوع با ما و کاربران محترم تکه کابل در میان بگذارید.

426 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط