کولر آبی بدون تسمه

2 نکته مهم و کاربردی درباره خرید کولر آبی بدون تسمه

1560 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

همان‌طور که می‌دانید کشور ما دارای آب و هوایی نسبتا گرم و خشک بوده و از این رو خنک و معتدل‌کردن هوای منازل و ساختمان‌ها در تابستان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های همه ما به‌شمار می‌رود. از محبوب‌ترین تجهیزات سرمایشی در ایران که کاربرد زیادی هم دارد، کولر است. کولرها به دو دسته کلی، کولر آبی و کولر گازی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این کولرهای آبی و گازی خود نیز به چندین دسته تقسیم شده و انواع مختلفی دارند. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع کولرهای آبی، کولر آبی بدون تسمه است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کولر آبی بدون تسمه پرداخته  و کاربرد آن را بیان کنیم.

کولر آبی و انواع آن

کولر آبی بدون تسمه

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، کولرها در حالت کلی به دو دسته کولرهای آبی و گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به‌‎دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به نوع گازی دارند، به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کولرها برای مناطقی مثل شهرهای شمالی و جنوبی که از رطوبت نسبتا زیادی برخوردار هستند چندان توصیه نمی‌شوند و بیشتر در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همان‌طور که از نام کولرهای آبی مشخص است، این کولرها به‌وسیله گردش آب به سرمایش هوا کمک کرده و باعث خنک‌شدن هوای ساختمان می‌شوند. مبنای عملکرد این کولرها را می‌توان بر پایه آب سرد و گردش آن در داخل کانال‌ها و پوشال‌های کولر دانست. عمل سرمایش هوا به وسیله آب در گذشته خیلی دور نیز مورد توجه افراد بوده و در آن زمان نیز با استفاده از آب و بادگیر به خنک‌شدن هوای داخلی اتاق‌ها و منازل کمک می‌کردند.

به کولرهای آبی کولر با فن آکسیال نیز گفته می‌شود زیرا عملکرد این نوع کولرها بدین صورت است که هوای گرم محیط اطراف را وارد محفظه پوشالی و یا پد سلولزی خود کرده و با استفاده از رطوبت و آب سرد و خنکی که در محفظه داخلی کولر وجود دارد گرمای هوا از بین رفته و هوای خنک و مرطوب از طریق کانال‌ها و مجاری انتقال هوا، به داخل ساختمان فرستاده می‌شود.

از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده کولر آبی می‌توان به موتور کولر که به آن دینام نیز گفته می‌شود، اشاره کرد. سایر اجزای اصلی کولر آبی شامل پمپ آب کولر یا همان واتر پمپ، جعبه تقسیم برق، شناور کولر، تسمه کولر که در مدل بدون تسمه موجود نمی‌باشد، پروانه کولر که عمل چرخش در داخل موتور توسط آن انجام می‌شود و … می‌شود.

کولرهای آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارند از مزایا و کاربردهای گسترده‌ای در مقایسه با سایر انواع کولرها برخوردارند که یکی از پرمزیت‌ترین و پرکاربردترین کولرهای آبی، کولر آبی بدون تسمه است که در ادامه به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

قیمت کولرهای آبی در مقایسه با نوع گازی بسیار پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. نصب و راه‌اندازی کولرهای آبی بسیار آسان بوده و بدون نیاز به متخصص انجام می‌گیرد. مصرف برق و انرژی در کولرهای آبی بسیار پایین‌تر از کولرهای گازی است.

همان‌طور که در قبل به آن اشاره شد این کولرها علاوه بر خنکی، رطوبت را نیز وارد هوا کرده و هوایی مرطوب به ما تحویل می‌دهند و از این رو برای استفاده در مناطق گرم و خشک که رطوبت هوا در آنجا پایین است، بسیار مناسب هستند. از معایب این نوع نیز می‌توان به مصرف بالای آب، ایجاد خوردگی، ورود گرد و خاک به خانه، کانال‌کشی در ساختمان و … اشاره کرد.

کولرهای آبی به دو دسته کلی، کولر آبی بدون تسمه و کولر آبی تسمه دار تقسیم‌بندی می‌شوند که به آن‌ها کولرهای پوشالی و سلولزی نیز گفته می‌شود. تفاوتی که میان این دو مدل وجود دارد در جهت ورود و خروج هوا به آن‌هاست.

در نوع بدون تسمه هوا از ورودی وارد شده و در همان جهت از کولر خارج می‌شود اما در کولر آبی تسمه دار یا فن سانتریفیوز، هوا از سمت ورودی وارد شده و در جهت عمود از کولر خارج می‌شود. دقت کنید که در هنگام خرید انواع کولر آبی، به‌خصوص کولر آبی بدن تسمه، به توان کولر و جهت خروج هوای آن توجه نمایید.

همه چیز درباره کولر آبی بدون تسمه

کولر آبی بدون تسمه

کولر آبی بدون تسمه یکی از محبوب‌ترین انواع کولر آبی‌های موجود در بازار است که به آن فن آکسیال نیز گفته می‌شود. این کولر برخلاف نمونه‌های قدیمی‌تر که از تسمه و پولی برای خنک‌کردن و چرخش هوا استفاده می‌کردند، از سیستم رانش مستقیم بهره برده و با استفاده از سیستم رانشی به خنک‌کاری محیط می‌پردازد. کولرهای آبی بدون تسمه نیز مانند انواع قبلی از آب برای گرفتن گرمای هوا و خنک‌کردن آن استفاده کرده با این تفاوت که هوا برای خنک‌شدن وارد پد سلولزی شده و دیگر از پوشال که امکان انتشار بوی نامطبوع و گرد و خاک را در محیط دارد، خبری نیست.

کولر آبی بدون تسمه می‌تواند دمای هوای محیط داخلی را تا 20 درجه نسبت به دمای محیط خارجی کاهش دهد. عملکرد آن بدین صورت است که هوای گرم از ورودی به کولر وارد قسمت و محفظه داخلی کولر شده و سپس با پد سلولزی برخورد می‌کند و می‌توان گفت هوای گرم در این پد گیر افتاده و یا چرخشی و حرکت و استقراری که در مجاورت آب خنک دارد، دمای هوا پایین آمده و هوای خنک وارد ساختمان می‌شود.

در واقع، مولکول‌های هوا با برخورد به قطرات آب که بر سرتاسر پد چکه کرده و در درون محفظه داخلی مولر قرار دارند، دمایشان کاهش یافته و خنک و مرطوب می‌شوند. از مزایای این نوع کولر می‌توان به مقرون به‌صرفه بودن، قابلیت حمل و جابه‌جایی آسان، راه‌اندازی و نصب آسان، خنک‌کنندگی قدرتمند، نداشتن گرد و خاک و … اشاره کرد.

نتیجه گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. از گذشته کولر آبی جایگاه ویژه‌ای در بین خانه‌های مناطق گرم و خشک داشته و بسیار پرکاربرد بوده است. یکی از پرکاربردترین انواع کولرهای آبی، کولر آبی بدون تسمه است. کولرهای آبی بدون تسمه با استفاده از سیستم رانش و حبس هوا درون محفظه داخلی خود، دمای هوای ورودی را کاهش داده و هوایی خنک و سرد به ما تحویل می‌دهند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کولر آبی بدون تسمه پرداخته  و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

1560 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط