دریچه کولر آبی

2 نکته مهم از کاربردهای اصلی دریچه کولر آبی

429 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از وسایلی در فصول گرم سال از واجبات هر خانه یا ساختمانی بوده و وجود آن ضروری است، کولر است. همان‌طور که می‌دانید کولر انواع مختلفی دارد که پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها کولر آبی است. از آنجا که کولر آبی عموما روی پشت‌بام و یا محل‌هایی با تکیه‌گاه محکم نصب مشده و امکان نصب بر روی پنجره ندارد، باید از سایر تجهیزات و وسایل جانبی دیگری برای انتقال هوای خنک به داخل ساختمان استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین وسایل، دریچه کولر آبی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی دریچه کولر آبی پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

دریچه کولر آبی چیست؟

دریچه کولر آبی

همان‌طور که گفته شد، دریچه کولر آبی یکی از وسایل جانبی کولر آبی است که برای انتقال صحیح و مشخص باد و هوای خنک به داخل ساختمان الزامی است. در واقع دریچه کولرهای آبی نوعی دریچه مستطیل‌شکل است که در قسمت انتهایی کانال کولر قرار گرفته و امکان تنظیم میزان و سمت و سوی جریان ورودی به ساختمان را داراست.

علاوه‌بر قابلیت تنظیم میزان و جهت هوای سرد وارد شده از سمت کولر، این دریچه قابلیت جلوگیری از ورود آلودگی‌های بزرگی همچون چوب‌های پوشال‌ها را داراست. این دریچه در قسمت داخلی ساختمان قرار گرفته و برای هر انتهای کانال کولر، یک دریچه به طور مجزا نیاز است.

اصلی‌ترین ویژگی دریچه‌های کولر آبی، توانایی این دریچه‌ها در تنظیم و جهت‌دادن به باد و هوای ورودی به ساختمان بوده که این امر در طراحی و ساخت ساختمان‌ها و منازل و اتاق‌ها، کمک زیادی به طراحان و مهندسین عمران و معماری می‌کند زیرا در برخی مواقع امکان کانال‌کشی مناسب (کانال کولر) برای تمامی اتاق‌ها نبوده و ممکن است دریچه خروجی باد سرد در یکی از اتاق‌ها به‌خوبی کار نشود و به‌گونهای نباشد که باد سرد به‌شکل خودکار در اتاق به گردش درآمده و باعث تهویه صحیح محیط شود.

در اینگونه موارد، این دریچه کاربردی وارد عمل شده و با استفاده از مدل صحیح دریچه کولر می‌توان باد به‌طور صحیح در اتاق یا ساختمان و محیط به گردش درآورده و تهویه صحیحی انجام داد.

با توجه به اینکه دریچه‌های کولر آبی کاربرد زیادی داشته و باید توانایی جهت‌دادن به هوای سرد را داشته و بتوانند هوای محیط را تغییر دهند، از انواع و اشکال مختلفی برخوردار بوده که هر کدام کاربرد و کارکرد خاص خود را دارند و برای خرید و استفاده از آن در ساختمان باید دریچه کولر آبی را متناسب با نیاز خود و چگونگی گردش هوا در داخل محیط انتخاب کرد.

انواع دریچه کولر آبی

همان‌طور که گفته شد، کولر آبی از انواع و اشکال و جنس‌های مختلفی برخوردار است که با توجه به نیاز و کارکرد ما، استفاده از هر کدام می‌تواند متفا.ت باشد. انواع دریچه کولر آبی به لحاظ شکل و کاربرد و کاردشان به چهار دسته دریچه سقفی، دریچه گرد، دریچه خطی و دریچه مشبک تقسیم‌بندی می‌شوند.

اما انواع دریچه‌های کولر آبی به لحاظ جنس و طرح و نوع آن‌ها به چهار دسته آلومینیومی، چوبی، پلاستیکی و آهنی یا همان گالوانیزه تقسیم می‌شوند. هر کدام از انواع دریچه‌های بالا کارکرد خاص خود را داشته و هر کدام به‌طور جداگانه برای کاربردی خاص به کار می‌روند که بررسی هر کدام از این مدل‌ها خواهیم پرداخت.

۱. دریچه کولر سقفی

همان‌طور که از نام این مدل دریچه مشخص است، کاربرد و محل نصب دریچه برروی سقف ساختمان بوده و عموما شکلی مربعی داشته و دارای فریم‌ها و دریچه‌هایی رو به بیرون هستند. از این دریچه‌ها در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و مراکز تجاری و … استفاده می‌شود.

۲. دریچه کولر گرد

این نوع دریچه کولر هم همان‌طور که از نام آن پیداست، شکلی گرد و دایره‌ای‌شکل داشته و بیشتر در سوله‌ها و انبارها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. دریچه گرد انواع مختلفی مانند دریچه گرد جت دیفیوز، سبد تخم‌مرغی، دریچه سقفی گرد، دریچه گرد جت نازل و … داشته که استفاده از هر کدام به توجه به کاربرد مدنظر ما متفاوت است.

۳. دریچه کولر خطی

یکی از پرکاربردترین انواع دریچه‌های کولرهای آبی است که بیشتر در منازل، ادارات و اتاق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس این نوع کولرها بیشتر آلومینیومی یا آهنی و استیل بوده و محل پیچ‌ها از قبل روی فریم و دریچه آن، مشخص شده است.

عموما فاصله بین دریچه‌ها در مدل خطی، بین 10 تا 12 میلی‌متر استو در صورتی که این مقدار بیش‌تر از 12 میلی‌متر باشد می‌تواند موجب واردشدن آلودگی‌های کولر آبی به داخل ساختمان شده و امکان جهت‌دهی را مختل کند و کم‌تر از 10 میلی‌متر هم می‌تواند موجب حبس‌شدن هوای سرد کولر و عدم عبور صحیح جریان شود. دریچه‌های خطی در دو مدل دمپردار و بدون دمپر تولید شده و در صورتی که کولر دارای چندین انشعاب باشد، از دمپر برای کنترل، هدایت و یا انسداد جریان هوا در پشت دریچه‌ها استفاده می‌شود.

۴. دریچه کولر مشبک

این نوع دریچه‌ها دارای فاصله بسیار کوچک و کمی بین فریم‌ها و دریچه‌ها داشته و این فاصله بین 3 تا 5 میلی‌متر در عرض و بین 10 تا 12 میلی‌متر در طول بوده است. این دریچه‌ها، همانند دریچه‌های خطی، به صورت دیواری نصب شده و طراحی و شکل بسیار زیبایی دارند. جنس این دریچه‌ها بیش‌تر از جنس آلومینیوم بوده و با پودری الکترواستاتیکی پوشانده و پخت می‌شوند. این دریچه‌ها در رنگ‌ها مختل تولید شده و امکان سفارش‌سازی دارند.

۵. دریچه کولر چوبی

جنس این نوع دریچه از جنس چوب و ام‌دی‌اف بوده و بیش‌تر برای حفظ زیبایی و ایجاد هم‌خوانی در ساختمان به‌کار می‌روند. این مدل کاربرد چندان زیادی نداشته و بیشتر برای مصارف خاص و طراحی دکوراسیون‌های خاص و ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۶. دریچه کولر پلاستیکی

همان‌طور که از نام این مدل دریچه پیداست، جنس این دریچه از پلاستیک بوده و در مواردی که نیاز به جهت‌دهی دقیق و تنظیم زوایای صحیح برای دریچه‌ها و فریم‌ها باشد، از این مدل استفاده می‌شود. دریچه‌های گرد و دایره‌ای شکل بیشتر از جنس پلاستیک بوده و سرعت تولید بالایی دارند. این جنس دریچه‌ها کاربرد زیادی دارند اما از آنجا که تحت گرما تغییر شکل داده و در مقابل ضربه هم مقاومت بالایی ندارند، از عمر کمتری نسبت به دریچه کولر آبی آلومینیومی یا آهنی برخوردار هستند.

۷. دریچه کولر آلومینیومی

بیش‌تر انواع دریچه‌ها از جنس آلومینیوم بوده و آلومینیوم پرکاربردترین جنس در ساخت انواع دریچه‌ها است. این دریچه‌ها در ساختاری طولی و عرضی تولید شده که دریچه‌ها و فریم‌های طولی آن جلو قرار گرفته و دریچه‌های عرضی در قسمت پشت قرار می‌گیرند. این نوع دریچه‌های دارای دمپر بوده و قابلیت تنظیم فشار هوای ورودی از سمت کولر و یا انسداد آن را دارند. ضخامت دریچه‌ها و فریم‌های دریچه‌های آلومینیومی مشخص‌کننده کیفیت آلومینیوم و دریچه است، هر چه ضخامت آلومینیوم بیشتر باشد، کیفیت دریچه مطلوب‌تر است.

۸. دریچه کولر آهنی

این نوع که از آن با نام گالوانیزه یا استیل هم یاد می‌شود، دارای دریچه‌ها و ورق‌های ضخیمی بوده و دلیل آن هم عدم ورود صدای اضافی به دلیل فشار هوای ورودی است. عمر این دریچه‌ها نسبت به سایر مدل‌ها بیش‌تر بوده و جنس ورق آن‌ها روغنی است. ضخامت این دریچه‌ها هم متناسب زیادی با کیفیت آن‌ها داشته و دریچه‌های ضخیم‌تر از کیفیت و صدای کمتری برخوردارند.

نتیجه‌گیری

یکی از لوازم ضروری فصول گرم سال، کولر است. کولر آبی یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین انواع کولرها در کشور بوده و نیاز به برخی وسایل جانبی با تهویه صحیح محیط دارد. دریچه کولر آبی یکی از وسایل و قطعات جانبی سیستم کولرهای آبی است که به‌طور جداگانه خرید شده و در داخل ساختمان قرار می‌گیرد و وظیفه اصلی آن، تنظیم میزان و جهت جریان ورودی به محیط است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی دریچه کولر آبی پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

429 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط