کولر پنجره ای

3 مورد از مهم‌ترین مزایای کولر پنجره ای!

307 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از مهم‌ترین وسایلی که در فصول گرم سال از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود، کولر است. کولر با ایجاد جریان خنک در فصول گرم سال، گرمای طاقت‌فرسای این فصول را قابل‌تحمل می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، در حالت کلی دو نوع کولر دسته‌بندی برای تقسیم انواع کولرها داریم که این دو دسته به کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم می‌شوند. یکی از پرکاربردترین انواع کولرهای گازی، کولر پنجره ای است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کولر پنجره ای پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

کولر پنجره ای

کولر پنجره ای

یکی از پرکاربردترین انواع کولرهای گازی، کولر گازی پنجره ای یا به اختصار، کولر پنجره ای است. کولر پنجره‌ ای که از آن با نام اسپلیت پنجره ای هم نام برده می‌شود نوعی کولر گازی است که به‌صورت یک تکه (قسمت پنل با قسمت کمپرسور ترکیب شده است) بوده و شکل و ساختار نسبتا ساده‌ای دارد. از آنجا که این کولرها ساختاری جمع و جور و وزنی سبک دارند و به شکل مکعب‌ مستطیل هستند،

امکان استفاده و تعبیه آن‌ها در لبه پنجره وجود دارد بدین شکل که قسمتی یا نیمی از کولر که قابلیت بادزنی دارد، درون اتاق یا ساختمان واقع شده و نیم دیگر در قسمت بیرونی ساختمان قرار دارد. از آنجایی که این کولرها عموما برروی پنجره نصب می‌شوند، به آن‌ها کولر پنجره‌ای گفته می‌شود.

از آنجایی که این کولرها بیشتر برروی پنجره نصب می‌شوند، به هنگام خرید کولر پنجره ای باید دقت کرد که سایز کولر با سایز پنجره همخوانی داشته و متناسب با یکدیگر انتخاب شوند. از این رو قبل از خرید این نوع کولر گازی، از سایز دقیق پنجره‌ای که قصد نصب این کولر را برروی آن دارید، اطمینان حاصل نمایید.

پنل جلویی این نوع کولرها که در داخل محفظه اتاق نصب می‌شود، قابلیت اپراتوری و تنظیم دما داشته و قسمت پشتی که خارج ساختمان واقع می‌شود دارای کندانسور کولر برای خارج‌کردن گرمای سیستم است. امروزه پنل جلویی این کولرها به‌صورتالکتریکی و یا الکترونیکی بوده اما نمونه‌های قبلی آن دارای دستگیره و موارد مکانیکی برای تنظیم و بررسی دمای کولر هستند. کرکره‌های قسمت جلویی کولر به‌صورت افقی و عمودی بوده و قابلیت تنظیم دستی و الکتریکی (با توجه به نوع و سال ساخت کولر) دارند که با تنظیم آن‌ها می‌توان باد و هوای خنک را به سمت و سوی مورد نظر فرستاد.

کولرهای پنجره ای در ظرفیت‌ها و توان‌های مختلفی در بازار ارائه می‌شوند. توان و ظرفیت کولرهای پنجره ای عموما از ۹۰۰۰ شروع شده و تا توان حدود ۲۴۰۰۰ ادامه دارد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکته برای تعیین میزان دقیق ظرفیت کولر و انتخاب صحیح کولر پنجره‌ای مناسب به هنگام خرید، باید به اندازه اتاق مورد نظرتان دقت کرده و متناسب با اندازه‌های ساختمان و اتاق مورد نظرتان، کولر پنجره‌ای با ظرفیت مناسب را خریداری کنید.

مزایا و معایب کولر پنجره‌ ای

کولر پنجره ای

کولر پنجره‌ ای مانند سایر کولرها و وسایل دارای مزایا و معایبی هستند که قصد داریم هر کدام را به‌صورت جداگانه برای شما بیان کرده تا انتخاب صحیح و به‌صرفه‌ای داشته باشید. مزایای کولر پنجره ای عبارتند از:

  • طراحی زیبا: کولرهای پنجره‌ای دارای طراحی زیبا و شکیلی بوده که می‌تواند در طراحی دکوراسیون و زیبایی فضای اتاق و یا ساختمان بسیار کاربردی باشد.
  • قیمت مناسب: این کولرها، برعکس بسیاری از کولرهای دیگر، دارای قیمت خرید مناسبی بوده و حتی شما می‌توانید این کولرها را به‌صورت قسطی خریداری نمایید. گزینه دیگری که باز هم باعث کاهش در هزینه‌ها می‌شود، هزینه نصب بسیار پایین این کولرها است. نصب این کولرها کار چندان دشوار و یا تخصصی نبوده و هزینه نصب آن بسیار پایین است. نکته دیگری هم که باید به آن توجه کرد، میزان برق مصرفی این کولرهاست. همان‌طور که می‌دانید کولرهای گازی عموما از برق زیادی استفاده کرده و هزینه‌های جاری شما را افزایش می‌دهند اما این کولر از برق کمتری در مقایسه با سایر کولرهای گازی استفاده کرده و درنتیجه هزینه‌های جاری ماهیانه و قبض برق ماهیانه شما را کاهش می‌دهد. در حالت کلی، این نوع کولر بسیار به‌صرفه است.
  • بازدهی مناسب: این کولرها برعکس سایز کوچکی و جمع و جوری که دارند، از قدرت بادزنی نسبتا مناسبی بهره‌مند بوده و در صورت مراقبت صحیح از کولر، عمر طولانی خواهند داشت.

در قسمت بالا به ذکر و بررسی مزایای اصلی و مهم کولرهای گازی پنجره ای پرداختیم اما همان‌طور که می‌دانید، تمامی وسایل در کنار تمام مزایایی که دارند، دارای معایبی هم هستند که حتما باید آن‌ها را هم مورد بررسی قرار داده و ذکر کرد. معایب کولر پنجره ای عبارتند از:

  • توان پایین: قدرت این کولرها در خنک‌کنندگی چندان بالا نبوده و در مقایسه و سایر کولرهای هم‌تراز خود قدرت کم‌تری برای خنک‌کردن اتاق و یا محفظه مورد نظر دارد. از این رو، این نوع کولرها برای محیط‌های کوچک و اتاق‌ها توصیه شده و برای مصارف صنعتی و یا حتی ساختمانی و تفریحی توصیه نمی‌شوند.
  • صدای زیاد: یکی دیگر از معایب مهم این کولرها،ورود صداهای آزاردهنده کولر به داخل اتاق است. از آنجا که این کولرها ساختار شکیلی و کوچکی دارند، عموما صدای کار کولر به‌راحتی وارد اتاق شده و می‌تواند برای ساکنان آن اتاق آزاردهنده باشد.

اجزای کولر پنجره ای

کولر پنجره ای

کولرهای پنجره‌ای از قسمت‌ها و وسایل مختلفی تشکیل شده‌اند که اجتماع این وسایل باعث خنک‌شدن اتاق شما می‌شود. اجزای کولر گازی پنجره ای عبارتند از:

  • موتور فن: یکی از قسمت‌های اصلی کولر است که از دو شفت در دو سمت موتور تشکیل شده است. یکی از این شفت‌های در طرف داخلی کولر (داخل ساختمان) و سمت تبخیرکننده و شفت دیگر در طرف خارجی کولر یا قسمت کندانسور نصب شده است.
  • تبخیرکننده یا Evaporator: همان‌طور که گفته شده، تبخیرکننده در قسمت محفظه داخلی کولر قرار گرفته و وظیفه خنک‌سازی محیط را برعهده دارد.
  • پنل کاربری کولر: قسمتی از کولر است که به اپراتور امکان تنظیم و کنترل میزان و جهت بادزدن کولر را می‌دهد. این قسمت می‌تواند به‌صورت مکانیکی و یا الکترومکانیکی و تمام الکتریکی باشد.
  • کویل برودتی: قسمتی از کولر است که فیلترهای هوا روی آن نصب شده‌اند. در واقع این کویل‌ها بستر انتقال حرارت بین جریان هوا و سیال مبرد بوده و به‌نوعی می‌توان از آن به‌عنوان مبدل حرارتی سیستم نام برد.
  • فن دمنده: این فن نوعی فن گریز از مرکز یا سانتریفیوژی بوده که وظیفه دمیدن هوای خنک را به داخل ساختمان برعهده دارد.
  • کمپرسور: هوای وارده به سیستم توسط کمپرسور، فشرده شده و وارد سیستم تولید هوای سرد می‌شود.
  • فن پروانه‌ای: این فن در قسمت پشتی موتور واقع شده و وظیفه دفع و انتقال هوای اضافی و مولکول‌ها و غبار مخرب برروی کندانسور و سیستم را برعهده دارد.
  • کندانسور: وسیله‌ای در قسمت پشتی کولر گازی پنجره ای است که وظیفه دریافت هوای گرم سیستم را برعهده داشته و آن را به خارج از سیستم انتقال می‌دهد.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل مورد نیاز هر خانه‌ای در فصول گرم سال کولر مناسب است. یکی از کولرهایی که از مزایای زیادی بهره‌مند بوده و در محفظه‌های کوچک مانند اتاق‌ها، دفاتر و … بسیار پرکاربرد است، کولر پنجره ای می‌باشد. این نوع کولر شکل جمع و جور و مناسبی داشته و از آنجایی که برروی پنجره اتاق‌ها نصب می‌شود، به آن کولر پنجره‌ای گفته می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کولر پنجره ای پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

307 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط