کمپرسور باد

همه چیز درباره کمپرسور باد

211 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کمپرسور باد چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟ آیا تا کنون وسیله‌ای را دیده‌اید که دارای شلنگ‌های رنگی فنری باشد و جریان هوا از آن با شدت بالا خارج شود؟ این وسیله در حقیقت همان کمپرسورهای باد هستند که کارایی جالبی دارند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با این وسیله به کارایی و ویژگی‌های آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

معرفی کمپرسور باد

کمپرسور باد

پیش از هر چیزی باید بگوئيم که منظور ما از کمپرسورهای باد، ماشین‌هایی بوده که با بهره‌گیری از یک موتور الکتریکی یا موتور گازی امکان کنترل یک وسیله را فراهم می‌سازند. در حقیقت، این وسیله حجم هوای پیش رونده را مکیده و آن را در یک نقطه محدود بسته‌بندی خواهد کرد تا جریان هوا با فشار بالا به مخزن منتقل شود.

لازم به ذکر بوده که جریان هوا با فشار بالا با هدف کنترل یک سخت افزار از مخزن جمع کننده خارج خواهد شد. به منظور درک بهتر چیستی کمپرسورهای باد باید اشاره کنیم که پیش از روی کار آمدن این وسیله، اکثر ابزار برای تأمین قدرت از سیستم‌های پیچیده به همراه تسمه‌ها، چرخ‌ها و سایر اجزا و قطعات بزرگ بهره‌گیری می‌کردند. ماشین آلات عظیم مذکور در کنار این که بسیار سنگین بودند، میزان هزینه هنگفتی را نیز در پی داشتند و عموماً امکان استفاده از آن‌ها برای انجام بسیاری از عملیات کوچک فراهم نبود.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژي و روی کار آمدن نمونه‌های مختلف کمپرسورهای باد، می‌توان از آن‌ها در مغازه‌ها و کارگاه‌های مختلف استفاده نمود.

چرا باید از کمپرسور باد استفاده کنیم؟

تجهیزات مذکور در صنایع مختلف کاربردهای متنوعی دارند. جالب است بدانید که این دستگاه بعد از این که در سال ۱۸۷۵ کشف شد، به سرعت مورد توجه و استفاده قرار گرفت و به نوعی شهرت جهانی پیدا کرد؛ به طوری که افراد از همان زمان تا به امروز با استفاده از کمپرسورهای باد می‌توانند ضمن افزایش سرعت کار در زمان و هزینه نیز به طرز چشم‌گیری صرفه جویی کنند. در حقیقت، همین ویژگی‌ها موجب شد که میزان تقاضا برای کمپرسورهای باد در بازار روز به روز افزایش پیدا کند. قابل ذکر بوده که طراحی و ساخت ماشین آلات مورد بحث به واسطه تکنیک‌ها و متریال مصرفی مختلف انجام می‌شود.

اصلی‌ترین کاربرد کمپرسورهای باد چیست؟

این کمپرسورها که تحت عنوان کمپرسور هوا نیز شناخته می‌شوند، طیف کاربرد گسترده‌ای دارند. از این دستگاه‌ها عموماً به منظور پر کردن لوازمی هم‌چون اسباب بازی بادی، استخر بادی، لاستیک و یا تأمین برق ابزارهای عملیاتی بهره‌گیری می‌شود. بعضی از دستگاه‌ها و تجهیزاتی که امکان کارکرد آن‌ها به واسطه نیروی هوای فشرده فراهم است، هم‌چون مته‌ها، منگنه‌ها و سایر ابزار صنعتی در کارخانجات و کارگاه‌ها نیز می‌توانند از جمله مصرف‌کنندگان کمپرسورهای باد به شمار آیند.

جالب است بدانید که این تجهیزات در مقایسه با سایر منابع تغذیه متمرکز هوا ابعادی جمع و جورتر و سبک‌تر داشته و از لحاظ دوام نیز ماندگاری بالاتری دارند. همچنین، کمپرسورهای هوا به دلیل برخورداری از ساختاری مقاوم و مستحکم به تعمیر و نگهداری آسان و کم‌تری نیاز داشته و نسبت به ماشین آلات قدیمی انتقال و جابه‌جایی آن‌ها نیز بسیار ساده‌تر است.

عملکرد کمپرسور باد چگونه است؟

کمپرسور باد

اکثر کمپرسورهای باد از تکنولوژی پیستون رفت و برگشتی با بخش‌های افزایش فشار و کاهش حجم هوا بهره‌گیری می‌کنند. عموماً کمپرسورهای باد متشکل از بخش‌های زیر هستند:

  • یک موتور برقی یا گازی
  • ورودی و شیر تخلیه به منظور جذب و آزادسازی هوا
  • پمپ مربوط به فشرده‌سازی هوا
  • مخزن ذخیره‌سازی

اساس عملکرد کمپرسورهای هوا به این صورت بوده که در وهله نخست هوا را کشیده و سبب ایجاد خلاء شده و حجم هوا را از این طریق کاهش می‌دهد. بعد، هوا از محفظه به درون مخزن ذخیره هدایت شده و زمانی که مخزن ذخیره به حداکثر میزان فشار هوا نزدیک می‌شود، کمپرسور باد خاموش خواهد شد. لازم به ذکر بوده که این روند تحت عنوان «چرخه وظیفه» شناخته می‌شود. زمانی که فشار به زیر یک عدد خاص نزدیک می‌شود، کمپرسور مجدداً فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

در ساختار هر کمپرسور هوا یک هسته مرکزی در نظر گرفته می‌شود. جهت فشرده کردن هوا، مکانیسم داخلی دستگاه به حرکت درآمده تا اعمال فشار بر روی هوا به واسطه محفظه صورت گیرد. در این راستا دو نوع جابه‌جایی هوا مد نظر قرار گرفته که تحت عنوان جابه‌جایی مثبت و جابه‌جایی دینامیکی شناخته می‌شوند. در ادامه با هر یک از انواع جابه‌جایی هوا آشنا خواهیم شد:

جابه‌جایی هوا از نوع مثبت در کمپرسور باد

اکثر کمپرسورهای باد از جابه‌جایی هوا به صورت مثبت استفاده می‌کنند. در این روش، جریان هوا به درون محفظه کشیده خواهد شد. در این وهله، دستگاه به منظور فشرده‌سازی جریان هوای ورودی، اقدام به کاهش حجم محفظه خواهد کرد. بعد، آن را به مخزن ذخیره‌سازی انتقال داده تا برای مصارف آتی ذخیره گردد.

جابه‌جایی هوا به صورت دینامیکی در کمپرسور هوا

در این نوع جابه‌جایی هوا، از پروانه‌ای به همراه تیغه‌های چرخان بهر‌گیری شده و به این ترتیب هوا وارد محفظه می‌شود. قابل ذکر است که این نوع جابه‌جایی تحت عنوان جابه‌جایی هوا به صورت غیر مثبت نیز معروف است. انرژی حاصل از مرحله اول، سبب افزایش فشار هوا در مدت زمان کوتاه خواهد شد. عموماً این نوع جابه‌جایی هوا در کمپرسورهای توربو کاربرد دارد؛ چرا که سرعت بالایی داشته و قادر به تولید حجم زیادی هوا است.

اما با این حال، روش مثبت روشی رایج‌تر در بین کمپرسورهای هوا است؛ به همین خاطر در ادامه با انواع کمپرسورهایی که از این روش بهره می‌برند آشنا خواهیم شد:

کمپرسورهای باد جابه‌جایی مثبت کدام‌اند؟

پیچ روتاری

این نوع از کمپرسورهای باد عموماً کارایی صنعتی داشته و در ابعاد و کاربردهای متنوع ساخته و عرضه می‌شوند. کمپرسورهای مذکور متشکل از دو پیچ داخل موتور هستند که حرکت مخالف آن‌ها سبب ایجاد خلاء و مکیدن هوا می‌شود. سپس جریان هوا بین مسیر پیچ به دام افتاده و فشرده شده و بعد از طریق خروجی به مخزن ذخیره ارسال می‌شود.

چرخش پره‌ای

این نوع از کمپرسورها نیز از پره‌ای دوار یا پمپ خلاء هم‌چون پیچ روتاری برخوردار بوده و با پره دوار، موتور خارج از مرکز درون یک حفره گرد قرار داده می‌شود. موتور مذکور دارای تیغه‌هایی با بازوهای تنظیم‌کننده اتوماتیک بوده که این بازوها با نزدیک شدن به ورودی هوا، کشیده می‌شوند و یک حفره بزرگ ایجاد خواهند کرد.

سخن پایانی

کمپرسور باد یکی از دستگاه‌های کاربردی در صنایع مختلف بوده که با بهره‌گیری از انواع روش‌های جابه‌جایی هوا در نمونه‌های مختلف با کارایی منحصربه‌فرد در بازار موجود است. شما چه اطلاعات دیگری در مورد کمپرسورهای باد دارید؟ لطفاً تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

211 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط