سیم و کابل فشار ضعیف

سیم و کابل فشار ضعیف؛ ویژگی و انواع آن

375 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل فشار ضعیف چیست و چه کارایی دارد؟ از کابل‌ها به عنوان رساناهای الکتریسیته، صوت، امواج رادیویی استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد کابل در صنعت برق و الکتریسیته است. با در نظر گرفتن شرایط محیط و میزان فشار الکتریسیته کابل‌های متفاوتی برای انتقال برق وجود دارد که می‌توانند سیم و کابل‌های فشار ضعیف و فشار متوسط و یا فشار قوی باشند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با چیستی کابل‌های فشار ضعیف، به معرفی ویژگی‌ها و کاربردهای این محصول نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. 

کابل فشار ضعیف چیست؟

کابل فشار ضعیف

منظور از کابل‌های فشار ضعیف، کابل‌هایی بوده که ولتاژ ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ ولت را انتقال می‌دهند و عمدتاً از جنس مس و آلومینیوم بوده به همراه روکش‌های پلیمری به بازار عرضه می‌شود. این کابل مزیتی برای تاسیسات نیز داشته و باعث کنار گذاشتن تجهیزات غیر ضروری و صرفه اقتصادی شده است. ناگفته نماند که سیم و کابل‌های فشار ضعیف به همراه روکش PVC نیز طراحی و عرضه می‌شوند.

برای انتقال الکتریسیته در کاربردهای مختلف، از روشنایی گرفته تا انتقال نیروی محرکه به الکتروموتورها از این کابل می‌توان بهره‌گیری نمود. قابل ذکر است که کابل‌های فشار ضعیف بر اساس نوع هادی می‌توانند به دسته‌های مختلفی تقسیم شوند. این دسته‌ها عبارتند از: کابل‌های نصب ثابت، تک لا، افشان، نیمه افشان‌گرد، نیمه افشان سکتور و نیمه افشان کامپکت.

ویژگی کابل‌ فشار ضعیف

این کابل‌ها همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، برای جریان‌های ضعیف برق ساخته شده‌اند و برای جاهایی که میزان شار الکتریکی در محدوده استاندارد آن باشد، مناسب هستند. کابل‌های برق‌کشی برخی تأسیسات، ساختمان‌ها و ادارات از این نوع هستند. لازم به ذکر است که در سیم کشی درون لوازم الکتریکی هم می‌توان از این کابل‌ها بهره‌گیری کرد. در ادامه با برخی از ویژگی‌های بارز این محصولات آشنا خواهیم شد:

  • مقاوم بودن در برابر اشعه فرا بنفش
  • دود بسیار کم
  • بازدارنده اشتعال و بدون هالوژن
  • ضد روغن و هیدروکربن‌ها
  • مقاومت در برابر حشرات موذی

از ویژگی‌های دیگر این کابل می‌توان به پوشش عایقی آن که بر روی سیم‌های هادی قرار گرفته و مناسب با سطح ولتاژ ضخامتش تغییر می‌کند تا استحکام آن از نظر مکانیکی بیشتر شود، اشاره داشت. این پوشش معمولاً از جنس PVC بوده و به خاطر مقاومت عالی و قیمت مناسبی که دارد، عمدتاً از آن استفاده می‌شود.

می‌توان آن را در انواع مختلف مقاوم در برابر احتراق، کابل‌های زره دار، مقاوم در برابر هیدروکربن و کم دود پیدا کرد ناگفته نماند که این کابل‌ها مناسب برای جابجایی برق در مکان‌هایی است که پتانسیل آتش سوزی را دارند. این کابل‌ها به دلیل عایق بودن و داشتن روکش‌های خاص از استحکام مناسب در برابر دما، آب و مواد نفتی برخوردار هستند. انعطاف پذیری مطلوب آن نیز از دیگر مزیت‌های کابل فشار ضعیف بوده و آن را برای این شرایط مناسب ساخته است. برای پرکردن فضای خالی کابل مورد نظر و بین هادی‌ها از ماده‌ای استفاده می‌شود که فیلر نام دارد.

فیلر کابل را وادار می‌سازد تا ۱۵ برابر قطر کابل خم شود. انتخاب پرکننده مناسبی که بتواند چنین انعطافی به کابل بدهد و در عین حال از تحمل نیروی مکانیکی آن نیز کم نکند، بسیار حائز اهمیت است. در کابل‌های فشار ضعیف رنگ عایق باید طبق استاندارد‌های مربوطه تعیین گردد. این کابل‌ها بر اساس استاندارد به ترتیب به رنگ خاکستری روشن، سیاه، قرمز، آبی ‌و سیاه تولید می‌شوند. البته در کابل‌های دو رشته‌ای فقط از خاکستری روشن و سیاه استفاده می‌شود، ولی در مدل پنج رشته‌ای از هر پنج رنگ استفاده خواهد شد.

انواع کابل فشار ضعیف

کابل فشار ضعیف

انواع بسیاری از سیم و کابل‌های فشار ضعیف برای عملکرد مناسب در مکان‌های متفاوت تولید شده و به فروش می‌رسند که از مهم‌ترین‌های آن کابل‌های مقاوم در برابر آتش و کابل‌های سرب‌دار با حفاظت بالا در برابر هیدروکربن‌ها و گازهایی که باعث خوردگی می‌شوند را می‌توان نام برد.

تفاوت‌ کابل‌های فشار قوی و فشار ضعیف

  • نوع ساختار آن‌ها: کابل فشار قوی از چند لایه سیم و نیمه هادی ساخته شده تا ولتاژهای بسیار بالا را بهتر جابه‌جا کرده و همچنین جریان‌های میدان الکتریکی خارجی داخل کابل را نیز مختل نکند. چنین ساختاری برای کابل‌های فشار ضعیف الزامی نخواهد بود.
  • نوع پوشش: در فشار قوی‌ها از پلی اتیلن برای عایق استفاده می‌شود ولی در فشار ضعیف از عایق پلیمری استفاده شده است.
  • میزان ضخامت: لایه‌های متعدد در کابل فشار قوی آن را نسبت به فشار ضعیف ضخیم‌تر کرده است.
  • افزایش میدان مغناطیسی: مزیتی که فشار قوی‌ها در مقابل فشار ضعیف‌ها دارند افزایش میدان الکتریکی داخل کابل به محض افزایش ولتاژ است.

ساختار سیم و کابل فشار ضعیف

  • فشارضعیف معمولی
  • فشار ضعیف شیلددار (از این نوع می‌توان به عنوان نول یا ارت برای تخلیه جریان الکتریکی استفاده کرد.)
  • فشار ضعیف زره‌دار

بسته به شرایط مختلف استفاده کردن از سیم و کابل‌های‌ فشار ضعیف، این کابل‌ها به صورت کابل‌های فشار ضعیف معمولی، کابل‌های فشار ضعیف دارای شیلد یا محافظ، کابل‌های فشار ضعیف زره دار یا ترکیب زره دار و شیلد دار، کابل‌های فشار ضعیف زره دار و سرب‌دار و در آخر کابل‌های فشار ضعیف شیلددار و زره دار سر‌ب‌دار تولید یا ساخته می‌شوند. هریک از این کابل‌ها دارای هادی‌های مسی و آلومینیومی، عایق‌ها و غلاف‌های پلاستیکی و شیلدهای فلزی مسی و آلومینیومی هستند.

رسانای به کار رفته در کابل‌ فشار ضعیف

منظور از هادی یا رسانا بخش مرکزی کابل است. این قسمت از فلزاتی با مقاومت کم در برابر جریان الکتریسیته ساخته شده و رایج‌ترین آن‌ها مس و آلومینیوم است. همین‌طور نیاز است که سیم و کابل فشار ضعیف انعطاف خوبی داشته باشد، برای این موضوع رسانا از رشته‌های سیم تشکیل شده که به صورت مارپیچ دور هم پیچیده شده‌اند که اغلب یک سیم در وسط قرار گرفته و شش سیم دیگر به دور آن پیچیده شده‌اند و تعداد رشته‌ها طبق فرمول خاصی مشخص می‌شود.

سخن پایانی

سیم و کابل فشار ضعیف از جمله تجهیزات کاربردی در صنعت برق بوده که می‌توان از آن هم‌چون سایر کابل‌ها به منظور انتقال جریان الکتریکی بهره‌گیری کرد. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این تجهیزات در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌های فشار ضعیف با ما در میان بگذارید.

375 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط