تولید و بسته بندی چسب برق در منزل

تولید و بسته بندی چسب برق در منزل

2361 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

نوار چسب برق که تحت عنوان چسب لنت نیز در بازار شناخته می‌شود، از جمله پرکاربردترین انواع چسب‌ها در سیم کشی ساختمان به حساب می‌آید. امروزه امر تولید و بسته بندی چسب برق در منزل به یکی از مشاغل آسان و در عین حال پر درآمد تبدیل شده که در این راهنما به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

تولید و بسته بندی چسب برق در منزل؛ معرفی محصول

تولید و بسته بندی چسب برق در منزل

چسب برق چیست؟

پیش از این که بخواهیم به تولید و بسته بندی چسب برق در منزل بپردازیم، لازم است که نگاهی بر چیستی این محصول داشته باشیم. همان‌طور که از نام این محصول مشخص بوده، از آن می‌توان برای اتصال سیم‌های برق به هم دیگر و عایق کردن آن‌ها استفاده نمود. از آن جایی که اتصال سیم‌های برق به هم دیگر به شیوه خاصی صورت نگرفته و تنها با پیچاندن به هم دیگر متصل می‌شوند، وجود روکش برای محافظت از آن‌ها ضروری است.

در چنین شرایطی، از چسب برق به منظور ایجاد پوششی محافظتی برای سیم‌های لخت بهره‌گیری می‌شود. این دسته از چسب‌های موجود در بازار میزان قدرت چسبندگی بسیار بالایی داشته و قادر هستند که به هر سطحی به خوبی بچسبند؛ از این رو نوار چسب برق ضمن این که برای سیم کشی‌ها مورد استفاده قرار گرفته، در مصارف دیگری که نیازمند چسباندن و یا پوشش سطح باشند نیز به کار گرفته می‌شود.

کاربرد چسب برق

تولید و بسته بندی چسب برق در منزل از آن جهت حائز اهمیت است که محصول نهایی طیف کاربرد گسترده‌ای خواهد داشت. در حالت کلی، از انواع مختلف چسب‌های برق می‌توان در مصارف زیر بهره برد:

  • سیم کشی ساختمان؛
  • سیم کشی صنایع و دستگاه‌های صنعتی؛
  • برق کشی اتومبیل؛
  • لوله کشی و بستن موقت لوله‌ها؛
  • عایق‌بندی سطوح مختلف.

تولید و بسته ‌بندی چسب برق در منزل؛ انواع چسب برق

تولید و بسته بندی چسب برق در منزل

این چسب‌ها با استفاده از مواد مختلفی تولید می‌شوند؛ به همین خاطر انواع مختلفی از آن‌ها در بازار موجود است. هر یک از چسب‌های برق حاصل از تولید و بسته بندی چسب برق در منزل دارای ویژگی‌های مخصوص به خود بوده و ضمن استفاده در اتصال‌ها و عایق‌کاری‌ها، کارایی‌های دیگری نیز دارند. در ادامه با انواع مختلف این محصول بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

نوار عایق برق PTFE

از جمله انواع محصولات حاصل از تولید و بسته بندی چسب برق در منزل بوده که ضمن نارسانا بودن، مقاومت شیمیایی و حرارتی بسیار مطلوبی دارد. این محصول پایداری حرارتی خوبی داشته و تا دمای 300 درجه سانتی‌گراد نامحلول خواهد بود. از طرف دیگر، این محصول در دمای پایین در برابر شکستگی نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

نوار عایق برق PVC

متداول‌ترین نوع چسب برق بوده که با استفاده از پی وی سی تهیه شده و اصطلاحاً پلاستیکی است. محصول مذکور در برابر عبور جریان برق مقاوم بوده و در مقابل حرارت نیز مقاومت نسبی دارد. افزون بر این، این چسب در برابر خوردگی فلز و سایش نیز استحکام داشته و به همین خاطر برای محیط‌های باز گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

نوار عایق برق ادغام شونده

از دیگر محصولات حاصل از تولید و بسته بندی چسب برق در منزل، نوار عایق ادغام شونده بوده که بر خلاف سایر چسب‌های برق، فاقد قدرت چسبندگی است. نحوه عملکرد این محصول بدین صورت بوده که در زمان پیچیدن آن به دور اتصالات، نوارهای آن در یک دیگر ادغام شده و سبب ایجاد یک لایه محافظتی خواهد شد. معمولاً این نوار در اتصالات کوتاه مدت و موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که فاقد خاصیت چسبندگی بوده و به راحتی قابل جدا شدن است.

نوار عایق برق لاستیکی سیلیکونی

این محصول یک نوع چسب برق همه کاره به حساب آمده که مقاومت دمایی بسیار خوبی نیز دارد. این مدل از چسب برق در مقابل بازه دمایی منفی 80 الی مثبت 200 مقاومت خوبی از خود نشان داده و از نظر شیمیایی نیز بی‌اثر است. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا و استفاده راحت آن اشاره داشت. با این حال، محصول مذکور در برابر سایش آسیب‌پذیر خواهد بود.

نوار عایق برق پارچه‌ای

این محصول که نمونه دیگری از محصولات ارائه شده حاصل از فرآیند تولید و بسته بندی چسب برق در منزل بوده، عایق بسیار خوبی برای جلوگیری از هدایت جریان برق محسوب نشده و به همین دلیل برای اموری که نیاز به رعایت ایمنی بالایی داشته باشند، گزینه مناسبی نخواهد بود. این محصول بیش‌تر برای اتصالاتی که نیاز به مقاومت مکانیکی زیادی داشته باشند مناسب خواهد بود.

نوار عایق برق لاستیکی

این چسب خود دارای انواع مختلفی بوده که برخی از آن‌ها در روکش کردن کابل و تعمیرات مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این محصول می‌توان برای عایق‌کاری در برابر ولتاژهای گوناگون بهره برد. افزون بر این، چسب مذکور برای آب‌بندی رطوبتی نیز به کار می‌رود.

نوار عایق برق کامبریک

محصول مذکور یک نوار پارچه‌ای بوده که به واسطه یک لایه عایق پوشش داده شده است؛ به همین دلیل از لحاظ سایش مکانیکی مقاومت بسیار زیادی داشته و برای امور حفاظتی گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. از آن‌جایی که این محصول مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده، برای نگهداری‌های دائمی هم‌چون عایق‌بندی شیشه‌ها مناسب است.

نوار عایق برق پارچه شیشه‌ای

در فرآیند تولید و بسته بندی چسب برق در منزل، این محصول از ترکیب رشته‌های الیاف شیشه و پلی استر حاصل می‌شود؛ به همین خاطر مقاومت حرارتی بالایی داشته و در مقابل سایش‌های مکانیکی نیز پایداری خود را حفظ خواهد کرد.

نوار عایق برق ماستیک

این محصول حاوی چسب فوق‌العاده قوی ماستیک بوده و در برابر رطوبت، حرارت و سایش مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. از این محصول می‌توان به عنوان لایه اولیه و بِیس کار در عایق‌کاری و تعمیرات بهره برد. افزون بر این، چسب مذکور چکش‌خوار بوده و از انعطاف‌پذیری بالایی نیز برخوردار است.

نوار عایق برق پلی استر

از آن جایی که پلی استر به شکل نوارهای نازک در برابر مواد شیمیایی، سایش‌های مکانیکی و رطوبت مقاومت و پایداری بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد، از آن می‌توان در ترکیب با ترموست و اکریلیک بهره برد.

نوار عایق برق پلی آمید

این چسب مقاومت حرارتی بسیار بالایی داشته، اما قادر است تنها برای مدت زمان محدود از خود مقاومت نشان دهد. از این چسب معمولاً در زمینه خودروسازی بهره‌گیری می‌شود.

سخن پایانی

تولید و بسته بندی چسب برق در منزل از جمله مشاغل خانگی به حساب آمده که در طی انجام آن، انواع مختلف چسب‌های برق در تعداد خواسته شده به همراه برگه توضیحات بسته بندی می‌شود. آیا با این شغل آشنایی قبلی داشتید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با بسته‌بندی چسب برق در منزل با ما و کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

2361 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

نظر خود را بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط