ارزانترین سیم برق

آیا ارزانترین سیم برق ارزش خرید دارد؟

173 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / نمایندگی فروش سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید عوامل موثر بر قیمت ارزانترین سیم برق ساختمان چیست؟ با درجه اهمیت کیفیت سیم برق در سیم کشی ساختمان آشنایی دارید؟ سیم و کابل از جمله اصلی‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات در تأمین برق ساختمان به حساب می‌آیند که در کنار کیفیت بالا، قیمت مناسب آن‌ها نیز حائز اهمیت است. در ادامه این راهنما با فاکتورهای موثر بر قیمت این تجهیزات آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری سیم برق بدانید!

ارزانترین سیم برق

فاکتورهای موثر بر قیمت ارزانترین سیم برق

نوع و قیمت مواد اولیه

اولین موردی که می‌تواند بر قیمت تمام شده سیم‌های برق موثر باشد، نوع و قیمت هر واحد ماده مصرفی در ساختار این محصولات خواهد بود. اصلی‌ترین ماده مصرفی در ساختار سیم‌ها مس یا آلومینیوم بوده که قیمت آن‌ها با یک دیگر تفاوت دارد. اصولاً مس در مقایسه با آلومینیوم قیمت گران‌تری دارد و این تفاوت قیمت بر محصول نهایی نیز موثر خواهد بود.

حجم و مقدار مواد مصرف شده

سایز سیم ارتباط مستقیم با مقدار ماده مصرفی در ساختار آن دارد. هر اندازه ابعاد و سایز سیم مطابق با استاندارد طراحی سیم برق بیش‌تر باشد، به همان نسبت میزان ماده اولیه مصرفی در ساختار آن بیش‌تر خواهد بود. بسته به این که متریال استفاده شده در فرآیند تولید سیم گران یا ارزان باشد، محصول نهایی در دسته سیم‌های برق گران یا ارزان قرار خواهد گرفت.

هزینه‌های تولید

منظور از هزینه تولید کلیه مخارجی بوده که تولیدکننده سیم برق به منظور طراحی، تولید و ارائه آن به بازار می‌پردازد. مجموع هزینه تولید بر قیمت تمام شده سیم برق نیز موثر خواهد بود.

عایق مصرفی

عایق به کار رفته در ساختار سیم برق نیز از جمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی ارزانترین سیم برق است. هر اندازه کیفیت عایق استفاده شده در ساختار محصول مذکور بالاتر باشد، به همان نسبت سیم برق می‌تواند عملکرد و بازدهی بهتری از خود نشان دهد و از برق‌گرفتگی و خسارات ناشی از آن جلوگیری به عمل آورد.

جنس و نوع هادی

ارزانترین سیم برق

همان‌طور که گفته شد، در ساختار سیم و کابل‌های برق اصلی‌ترین ماده مصرفی مس یا آلومینیوم است. مس یا آلومینیوم استفاده شده در ساختار این تجهیزات به عنوان هادی یا عامل رسانا عمل خواهند کرد. اکثر سیم و کابل‌هایی که در بازار موجود بوده دارای هادی مسی یا آلومینیومی هستند اما در کنار این دو برخی دیگر هادی قلع دارند. مس در مقایسه با سایر متریالی که به عنوان هادی در ساختار این تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از لحاظ رسانا بودن عملکرد بهتری داشته و به همین دلیل قیمت گران‌تری دارد. سیم‌هایی که دارای هادی آلومینیومی هستند نسبت به نوع مسی توانایی کم‌تری در انتقال جریان الکتریکی دارند، اما با این حال در موارد خاص بهترین عملکرد را ارائه داده و جزو ارزانترین سیم و در عین حال باکیفیت‌ترین سیم‌های برق محسوب می‌شوند.

هزینه‌های سربار

از دیگر مخارجی که در خط تولید به بار می‌آید، هزینه سربار است. این هزینه‌ها به صورت مستقیم در فرآیند تولید سیم برق دخیل نیستند؛ به همین خاطر نمی‌توان هزینه‌های سربار را به یک محصول خاص نسبت داد. این هزینه‌ها در بحث حسابداری و تعیین قیمت سیم برق اهمیت بسیار زیادی داشته و بر بهای تمام شده ارزانترین سیم برق بر حسب این که هزینه سربار چه مقدار باشد، موثر هستند.

درجه کیفی مواد مصرفی

هر یک از برندهای تولیدکننده سیم و کابل در خطوط تولید خود از متریالی با درجات کیفی مختلف استفاده می‌کنند که این مواد اولیه و کیفیت آن‌ها مستقیماً بر کیفیت محصولی که به بازار عرضه می‌شود، موثر خواهد بود. برخی از برندها که در مقایسه با سایر تولیدکنندگان از اعتبار بیش‌تری برخوردار هستند همواره سعی دارند از برترین و استانداردترین مواد اولیه در ساختار محصولات خود بهره ببرند. توجه داشته باشید که کیفیت بالای متریال باعث می‌شود که محصول نهایی ضمن کارایی عالی از مقاومت و استحکام بسیار خوبی نیز برخوردار باشد.

قطر و طول سیم

سیم‌های برق را می‌توان بر حسب استانداردهای مختلف در قطر و طول‌های متفاوت طراحی و تولید کرد. هر اندازه میزان قطر و طول سیم برق بیش‌تر باشد، به این معنا بوده که در ساختار خود از مواد اولیه بیش‌تری بهره می‌برد. در نتیجه قیمت نهایی آن نیز در مقایسه با سیم و کابل‌هایی با قطر و طول کم‌تر، گران‌تر خواهد بود.

سطح مقطع سیم

اگر بخواهیم سطح مقطع سیم و کابل را به بیان ساده توضیح دهیم، باید بگوئیم که هنگام بریدن یک جسم به چند قطعه، سطح مقاطعی به شکل موازی ایجاد خواهند شد. سطح مقطع سیم و کابل برق نیز به همین صورت بوده و زمانی که بخشی از کابل برق به شکل عمودی بریده می‌شود، امکان مشاهده سطح مقطع آن وجود خواهد داشت. سطح مقطع در سیم و کابل‌های مختلف، متغیر بوده که این اختلاف می‌تواند بر بهای تمام شده محصولات و ارزانترین سیم برق موثر باشد.

برند تولیدکننده سیم

مورد بعدی که تأثیر زیادی بر بهای تمام شده ارزانترین سیم برق دارد، اعتبار برند سازنده سیم است. همان‌طور که می‌دانید برندهای مختلفی در زمینه طراحی، تولید و عرضه سیم و کابل برق در بازار در حال فعالیت بوده و برخی از آن‌ها نام‌آشنا و برخی دیگر تازه‌ کار هستند. میزان تجربه، تخصص، اعتبار، پرنسل، دستگاه‌ و تجهیزات صنعتی و… برای هر برند سازنده مستقیماً روی قیمت محصولات آن موثر خواهد بود.

تکنولوژی استفاده شده در ساختار سیم

در فرآیند تولید سیم و کابل برق از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله جدیدترین و پرکاربردترینِ آن‌ها می‌توان به تکنیک‌های نانو و روش‌های مدولاسیون اشاره داشت. با کمک فناوری‌های مذکور امکان تولید سیم و کابل برق با درجه کیفی بهتر و قابلیت‌های بیش‌تر فراهم خواهد بود. بسته به این که در فرآیند تولید این محصولات از چه نوع تکنولوژي‌ای استفاده شده باشد، قیمت ارزانترین سیم برق نیز متغیر خواهد بود.

سخن پایانی

در این راهنما با فاکتورهای موثر بر نحوه قیمت‌گذاری ارزانترین سیم برق ساختمان آشنا شدیم. به نظر شما چه عوامل دیگری می‌توانند باعث شوند که قیمت سیم و کابل کاهش پیدا کند؟ آیا خرید سیم و کابل‌های ارزان قیمت با درجه کیفی متوسط به صرفه است؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌های اقتصادی با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

173 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط