چطور از بورس کالا مس بخریم

خرید مس از بورس کالا؛ چگونگی و معرفی آن

288 بازدید راهنمای خرید

مواد و کالاهای فلزی بخش عظیمی از معاملات این بازار را در اختیار داشته و مس یکی از پرفروش‌ترین آن‌ها در بورس کالا است. خرید مس در بورس کالا مزایا و نکات مهمی دارد که اطلاع از آن‌ها می‌تواند باعث سودآوری هر چه بیش‌تر شما شود. آیا می‌دانید چطور از بورس کالا مس بخریم و یا با نحوه معاملات مس در بورس کالا آشنایی دارید؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع چطور از بورس کالا مس بخریم پرداخته و نحوه خرید مس از بورس کالا را بیان کنیم.

بورس کالا؛ معرفی و کاربرد آن

خرید مس از بورس کالا

پیش از آنکه بخواهیم به بررسی سؤال چطور از بورس کالا مس بخریم پرداخته و به آن پاسخ دهیم، ابتدا بهتر است شما را با ماهیت بورس کالا و انواع آن آشنا کرده و به شما کلیتی از کار این سازمان ارائه دهیم. بورس کالا را می‌توان بازار عظیمی به شمار آورد که تعداد زیادی عرضه‌کننده در آن به عرضه محصولات خود پرداخته و متقاضیان این امکان را دارند که با بررسی بیش‌تر محصولات و مقایسه آن‌ها، نسبت به خرید محصول موردنظر اقدام کرده و کالاها یا محصولات عرضه شده در بازار را خرید و فروش نمایند.

خرید از بورس کالا همواره از امنیت بالایی برخوردار است و متقاضیان می‌توانند با اطمینان زیادی محصول موردنظر خود را تهیه نمایند زیرا این محصولات پیش از عرضه در بورس کالا توسط کارشناسان بورس بررسی گردیده و قیمت‌گذاری شده است. از این رو، احتمال تقلب در این بازار کم بوده و بیش‌تر اجناس عرضه شده در این بازار باکیفیت و قیمت مناسب هستند.

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، در بورس کالا بیش‌تر محصولات و کالاهای خام مورد دادوستد قرار گرفته و خرید و فروش می‌شوند. البته لازم به ذکر است که به‌تازگی جهت تهیه و عرضه خودرو نیز می‌توان از بورس کالا کمک گرفته و خودرو هم از بورس کالا خرید. مهم‌ترین مزیت معاملات در بورس کالا نظارت بر قیمت محصولات و کالاها است. بورس کالا از زیرمجموعه‌های بازار بورس اوراق بهادار بوده و تاریخچه تاسیس و شروع به کار آن به شهریور سال 1382 بازمی‌گردد. از انواع بورس کالا می‌توان به بازار فیزیکی بورس کالا، بازار فرعی بورس کالا، بازار مالی بورس کالا و بازار مشتقه بورس کالا اشاره کرد.

همان‌طور پیش‌تر بیان شد، فلزات اساسی بخش عظیمی از بازار بورس کالا را در اختیار داشته و سهم عمده‌ای از این بازار دارند. در میان این فلزات اساسی، مس نیز وجود داشته و یکی از پرفروش‌ترین کالاها و فلزات اساسی به شمار می‌رود که علت آن هم کاربرد بسیار زیاد این فلز در صنایع مختلف است. تهیه مس از بورس کالا مزیت‌های فراوانی از جمله اطمینان از اصل‌بودن مس، درصد خلوص بالای آن، اطمینان از قیمت عادلانه کالا، حذف واسطه‌ها و دلالان، کیفیت و استاندار بالای محصول و … دارد. با توجه ‌به مطالب گفته شده در مورد ماهیت بورس کالا، حال به نحوه خرید مس از بورس کالا می‌پردازیم.

نحوه خرید مس از بورس کالا چگونه است؟

خرید مس از بورس کالا

در حالت کلی، روند خرید مس از بورس کالا به این صورت است که ابتدا عرضه‌کنندگان مس و محصول مسی، مس را در بورس کالا عرضه کرده و سپس مصرف‌کنندگان می‌توانند اقدام به خرید گواهی سپرده نموده و مس را در سررسید معین، از انبار دریافت کنند. ممکن است بپرسید چرا از بورس کالا مس بخریم؟

در پاسخ به این سوال هم باید گفته که خرید مس به‌صورت گواهی سپرده مزایایی همچون عدم نیاز به دریافت کد معاملاتی جداگانه داشته و کیفیت و قیمت مس عرضه‌شده در بازار بورس کالا، کارشناسی شده است. امکان خرید مس از طریق انواع سامانه‌های معاملاتی مانند سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها و با استفاده از کد بورسی مختص خود شخص، برای تمامی کاربران بازا بروس فراهم است.

برای خرید مس از طریق گواهی سپرده در بورس کالا باید با نماد موردنظر آن نیز آشنا باشید. در حال حاضر نماد مس تولید شده در شرکت ملی مس، مس 0109 ن01 است و می‌توان مس را با این نماد در بورس کالا معامله کرد. هر واحد گواهی سپرده مس معادل 1 کیلوگرم مس بوده و حداقل مقدار خرید 20 تن است که معادل 20 هزار ورقه گواهی سپرده می‌باشد. لازم به ذکر است در ازای هر معامله خریدار باید 9 درصد وجه معامله را برای مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کرده و مالیات برعهده خریدار است.

فرایند خروج مس از انبار نیز به این صورت است که خریدار قبل از تاریخ انقضای گواهی سپرده، آدرس و درخواست تحویل کالا را به کارگزار موردنظر خود ارائه کرده و سپس کارگزار این اطلاعات را به همراه اطلاعات دیگری نظیر کد اقتصادی، شناسه ثبت، آدرس پستی و … را به کارگزار فروشنده تحویل می‌دهد. سپس این اطلاعات به انباردار منتقل شده و پس از آن، کالا به مقصد مشخص‌شده بارگیری و فرستاده می‌شود.

نتیجه گیری

یکی از بازارهای بزرگ مالی در ایران که معاملات عظیمی در آن صورت می‌گیرد، بازار بورس کالا است. در بورس کالا معمولاً مواد خام نظیر محصولات کشاورزی، پتروشیمی، فلزات اساسی و … عرضه شده و خرید و فروش و معامله می‌شوند.

یکی از پرفروش‌ترین و پرکاربردترین فلزات اساسی که در این بازار بورس کالا هم حجم معاملات بالایی دارد، فلز مس است. خرید مس در بورس کالا مزایا و نکات مهمی دارد که اطلاع از آن‌ها می‌تواند باعث سودآوری هر چه بیش‌تر شما شود اما قبل از خرید مس در بورس کالا، شما ابتدا باید بدانید که نحوه خرید مس از بورس کالا چگونه است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی موضوع چطور از بورس کالا مس بخریم پرداخته و نحوه خرید مس از بورس کالا را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

288 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط