کابلشو بی متال

همه چیز درباره کابلشو بی متال

320 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از موارد مهم در شبکه‌های توزیع برق، انتقال صحیح جریان برق است که این امر با اتصال صحیح هادی‌ها به محل مورد نظر صورت می‌گیرد. در گذشته برای برقراری این اتصال، سیم‌ها را به هم پیچیده و با استفاده از چسب برق، اتصال را برقرار می‌کردند اما با روی کار آمدن قطعه‌ای به نام کابلشو، اتصال‌ها ایمن‌تر و راحت‌تر برقرار شدند. یکی از پرکاربردترین کابلشوها، کابلشو بی متال است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کابلشو بی متال پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابلشو و انواع آن

پیش از آن که به بحث و بررسی در مورد کابلشو بی متال بپردازیم بهتر است با ماهیت کابلشو و انواع آن آشنا شویم. برای ایجاد ارتباط بین هادی و محل اتصال باید از قطعه‌ای به نام کابلشو استفاده کنیم. حال این محل اتصال می‌تواند شامل شینه‌های مسی، کلید فیوز، کلید اتوماتیک و … باشد. کابلشو قطعه‌ای لوله‌ای مانند است که سر لخت شده کابل در آن قرار گرفته و قسمت انتهایی آن نیز پرس شده و دارای سوراخی برای اتصال و صحت آن است.

در برخی از مناطق (به دلیل وجود رطوبت و امکان زنگ‌زدگی) برای جلوگیری از اکسید شدن این قطعه، آن را آبکاری می‌کنند. این قطعه در سایزهای مختلفی از سایز 6 گرفته تا سایز 630 تولید شده و می‌توان آن را در دو گروه پرس و لحیم دسته‌بندی کرد که با استاندارد DIN تولید می‌شوند. کابلشوها در انواع متفاوتی نظیر کابلشو آلومینیومی، کابلشو مسی و بی متال عرضه می‌شوند که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی دارند. در ادامه قصد داریم شما را با کابلشو بی متال و انواع و کاربرد‌های آن آشنا کنیم.

کابلشو بی متال

یکی از انواع کابلشوها، نوع بی متال آن است که برای متصل کردن یک هادی آلومینیومی یا مسی به یک شینه مسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت کنید که در اتصال سایر کابلشوها، جنس کابلشوها باید متناسب با نوع کابل و اتصال باشد. بر همین اساس توصیه می‌شود برای اتصال هادی‌هایی از جنس آلومینیوم، کابلشوهای بی متال آلومینیومی مورد استفاده قرار گرفته و برای هادی‌های مسی از کابلشوهای بی‌متال مسی استفاده شود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کابلشوهای بی‌متال از مقاومت بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل در هادی‌های ناهمنام هم می‌توانند به طور مطلوب عمل کرده و عمر بالایی داشته باشند.

علت اینکه در اتصالات غیرهمنام از کابلشو مسی و آلومینیومی استفاده نمی‌شود این است که در اتصال دو فلز غیرهمنام با گذشت زمان شاهد اکسید شدن آن‌ها می‌باشیم به همین علت کابلشو آلومینیومی و مسی بیشتر برای اتصال فلزات همنام مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای افزایش طول عمر و عملکرد کابل و همچنین برای جلوگیری از خورندگی در اتصالات غیر همنام از کابلشو بی متال استفاده می‌شود.

کابلشوهای بی متال در دو نو مدل DTL1 و DTL2 تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. برای خرید انواع کابلشو بی متال می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید.

کابلشو بی متال DTL1 و DTL2

کابلشوهای بی متال در دو مدل DTL1 و DTL2 عرضه شده و تفاوتی که این دو مدل با هم دارند، در میزان مس استفاده شده در آلیاژ آن‌ها به هنگام تولید است. میزان مس به‌کار رفته در مدل DTL2 کمی بیشتر از مدل DTL1 بوده و از همین جهت رسانای بهتری است. در مدل DTL1 ساق تا قبل از اتصال به پیچ شینه، از جنس آلومینیوم بوده و قسمت سری یا همان قسمت اتصال به شینه آن از ترکیب نیمه‌ای آلومینیوم و نیمه‌ای مس (آلیاژ مس و آلومینیوم) است. در مدل DTL2 ساق تا قبل از اتصال به پیچ شینه، از جنس آلومینیوم بوده و قسمت اتصال به شینه کاملا مسی است.

مزایا و کاربرد کابلشو بی متال

همانطور که می‌دانید، مقاومت الکتریکی مولفه‌ای مهم در برقراری جریان الکتریکی بوده و اگر اتصال غیراصولی در مسیر جریان وجود داشته باشد موجب افزایش مقاومت الکتریکی می‌شود که این امر علاوه بر بالا بردن دمای هادی، عملکرد جریان را نیز با مشکل مواجه می‌کند. در نتیجه یکی از مهم‌ترین کاربردهای کابلشو بی متال را می‌توان اتصال صحیح و رفع مشکلاتی از این دسته عنوان کرد.

کابلشوهای بی متال در اندازه‌ها و ضخامت مختلف و متناسب با نیاز مصرف‌کننده تولید شده و در ساخت آن نیز از آلومینیوم و مس با درصد خلوص بالا استفاده شده است. همانطور که در قسمت‌های قبلی هم ذکر شد، در ساخت این کابلشو از دو فلز ناهمگون استفاده شده که این موضوع سبب می‌شود مشکلاتی همچون خورندگی در هنگام اتصال به وجود نیامده و با استفاده از آن می‌توان به‌راحتی دو فلز غیرهمنام را به هم متصل کرد.

خرید انواع کابلشو
خرید انواع کابلشو

نتیجه گیری

در گذشته برقکارها برای اتصال سیم‌ها یا هادی‌ها، سیم‌ها و هادی‌های الکتریکی را به یکدیگر گره زده و به دور آن یک چسب برقی می‌پیچیدند اما از آنجا که این کار بسیار خطرناک بوده و می‌تواند باعث اتفاقاتی همچون برق‌گرفتگی یا آتش‌سوزی شود، وسیله‌ای به نام کابلشو برای استفاده برقکارها اختراع شد. کابلشوها انواع مختلفی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، کابلشو بی متال است که قابلیت اتصال به انواع اتصالات همنام و ناهمنام را داشته و از مقاومت بالایی برخوردار است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابلشو بی متال پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

320 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط