ترموستات بخاری برقی

ترموستات بخاری برقی؛ قطعه‌ای کوچک و کاربردی!

3179 بازدید راهنمای تکه کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید ترموستات بخاری برقی چیست؟ با اساس کار ترموستات آشنایی دارید؟  بخاری برقی یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی در اماکن مختلف بوده که در ساختار خود از قطعه‌ای به نام ترموستات استفاده می‌کند. این قطعه در بخاری‌های برقی هم‌چون بخاری‌های گازی نقش کنترلی را ایفا می‌کند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با اساس کار ترموستات در بخاری برقی، به نحوه تشخیص خرابی آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ترموستات بخاری برقی چیست؟

به طور کلی ترموستات ابزاری برای کنترل و شناسایی تغییرات دما بوده که از آن در تجهیزات حرارتی و برودتی به منظور ثابت نگه داشتن دمای محیط بهره‌گیری می‌شود. در حقیقت، کاربر می‌تواند میزان دما را بر حسب نیاز محیط بر روی ترموستات تنظیم و مشخص کند؛ بدین ترتیب اگر دما از میزان تنظیم شده بیش‌تر یا کم‌تر شده باشد، ترموستات باعث ایجاد سیگنال‌های الکتریکی شده و دستور خاموش یا روشن شدن را به واحدهای گرم‌کننده یا سردکننده ارسال می‌کند. البته ترموستات‌هایی که از قابلیت برنامه‌ریزی برخوردار باشند این امکان را فراهم کرده و می‌توانند دما را به صورت اتوماتیک و بر اساس نیاز محیط تنظیم کنند.

اساس کار ترموستات در بخاری‌ها چیست؟

ترموستات بخاری برقی

ترموکوپل یکی از اصلی‌ترین بخش‌های انواع بخاری بوده که وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد. از جمله حیاتی‌ترین قسمت‌های ترموکوپل، ترموستات بوده که به صورت خودکار وظیفه روشن و خاموش و همچنین قطع و وصل کردن جریان را برعهده دارد؛ از این رو نقش بسیار مهمی را در ایمنی انواع بخاری‌های برقی و گازی ایفا می‌کند.

تصور کنید که شعله بخاری گازی یا برقی در اثر ریخته شدن غذا، وزش باد، ریخته شدن مایعات یا هر دلیل دیگری ناگهان خاموش شود. با بروز چنین مشکلی به ویژه اگر بخاری از نوع گازی باشد، همه جای محیط را گاز فرا گرفته و احتمال وقوع اتفاقات ناگواری نظیر آتش‌سوزی، انفجار و حتی مسمویت در اثر نشتی گاز نیز افزایش می‌یابد.

در چنین شرایطی اهمیت ترموستات بخاری برقی و گازی مشهود است. برای این که ایمنی در هنگام استفاده از وسایل گرمایشی نظیر بخاری گازی و برقی تأمین شود، ترموکوپل به صورت اتوماتیک پس از خاموش شدن شعله سرد شده و ترموستات نیز به صورت خودکار جریان برق یا گاز را بسته به نوع بخاری قطع می‌کند. بر این اساس از سایر حوادث ناشی از نشت گاز در بخاری گازی به راحتی جلوگیری خواهد شد.

نحوه تشخیص خرابی ترموستات بخاری برقی به چه صورت است؟

ترموستات در بخاری‌های برقی از لحاظ عملکرد تا حدودی شبیه ترموستات در بخاری گازی است. تنها تفاوت ترموستات‌های مذکور در بخاری‌های برقی و گازی این است که در بخاری برقی احتیاجی به قطع و وصل جریان گاز نیست. مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد ترموستات در سیستم‌های گرمایشی برقی مدت زمان روشن ماندن بخاری است. برخلاف بخاری‌هایی که با جریان گاز کار می‌کنند، بخاری‌های برقی زندگی ساکنین را تهدید نکرده و در صورتی که دچار آسیب و خرابی نشده باشند می‌توانند دمای مطلوبی را برای خانه تأمین کنند. زمانی که ترموستات بخاری برقی دچار خرابی می‌شود، شاهد علائم زیر خواهیم بود:

  • بخاری برقی روشن شده اما میزان گرمای تولیدی توسط آن به شدت محدود است یا این که به هیچ وجه حرارت تولید نمی‌کند.
  • بخاری برقی در اثر خرابی ترموستات روشن شده اما بلافاصله به صورت ناگهانی و خود به خود خاموش می‌شود.

دو مورد مذکور اصلی‌ترین علائم خرابی ترموستات بخاری برقی محسوب می‌شوند که در صورت بروز چنین علائمی بهتر است از کمک یک تعمیرکار مجرب و متخصص استفاده کنید.

سخن پایانی

ترموستات بخاری برقی از جمله مهم‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده بخاری‌های برقی بوده که وظیفه کنترل دما و حرارت را بر عهده دارد. ترموستات‌ها در سیستم‌های گرمایشی برقی و گازی نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. شما چه اطلاعات دیگری در مورد ترموستات در بخاری‌های برقی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این قطعه با ما و کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

3179 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط