بخاری ژاپنی

بخاری ژاپنی چیست؟

1220 بازدید آموزش در صنعت برق

بخاری ژاپنی چیست؟ یکی از انواع بخاری‌های معروف و پرطرفدار است که در ایران شهرت یافته و استفاده زیادی دارد. اگر شما نیز علاقه مند به آشنایی بیشتر با این نوع بخاری و مشخصات و مزایای آن هستید با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب نمایید.

بخاری ژاپنی چیست

این وسیله گرمایشی در انواع مختلفی تولید می شود و طراحی اصولی و استانداردی دارد. بخاری ژاپنی نوعی از بخاری‌های ایمن و کاربردی است که می توان از آن در فضاهای مختلف استفاده نمود. بخاری ژاپنی مزایای زیادی نسبت به سایر بخاری‌ها دارد اما دلیل تمایز آن با سایر بخاری‌ها در مصرف کم انرژی است‌ که ولتاژ برق آن نیز 110 ولت است.

نکته اشتراکی که بین تمامی بخاری‌های ژاپنی وجود دارد این است که دودکش ندارند و شاید با خود فکر کنید که دودکش نداشتن این بخاری‌ها نشان دهنده عدم ایمنی بالای آن‌ها است اما اینطور نیست زیرا طراحان و مهندسین ژاپنی، سیستم هشدار و سنسورهای کاربردی را در این بخاری‌ها قرار داده‌اند که سبب ایمنی بالای آن‌ها شده است.

انواع بخاری ژاپنی

بخاری‌های ژاپنی انواع مختلفی در ظاهر و عملکرد دارند اما مهم‌ترین دلیل تفاوت انواع بخاری ژاپنی در نوع انرژی مصرفی آن‌ها است که در چند نوع نفتی، گازی، نفتی برقی و گازی برقی هستند. استفاده از بخاری‌های ژاپنی نفتی و گازی در ایران کاهش پیدا کرده و دو نوع نفتی برقی و گازی برقی بیشترین استفاده را دارند که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع بخاری ژاپنی

بخاری ژاپنی گازی برقی

برای استفاده از این نوع بخاری‌ها می توان از دو گاز شهری و یا کپسول استفاده نمود. گرمای تولید شده در این بخاری‌ها از مصرف گاز است و از برق تنها برای چرخش فن استفاده می شود‌. توان گرما دهی این بخاری‌ مشابه بخاری‌های ایرانی است اما مصرف گاز آن، بسیار کمتر از بخاری‌های ایرانی است. همچنین مصرف برق آن نیز ۱۸ وات تا ۳۵ وات بوده، بنابراین جزو بخاری‌های کم مصرف شمرده می شود.

این نوع بخاری‌ مانند سایر بخاری‌های ژاپنی از ایمنی بالایی برخوردار است و دارای سنسورهای مختلفی مانند سنسور لرزش، سنسور حرارتی، مونوکسید کربن و دی اکسید کربن هستند. بخاری گازی برقی ژاپنی در اندازه و ظرفیت‌های مختلف کوچک و بزرگ تولید می‌شود و می‌توان در هر محیطی از آن استفاده نمود همچنین بخاری دارای تنظیم درجه حرارت بوده و میزان گرمای مناسب برای محیط‌های مورد نظر را تنظیم کرد. سنسور حرارتی موجود در این بخاری باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود زیرا، در صورت افزایش دمای محیط و مناسب بودن دما، بخاری به صورت خودکار مصرف را پایین می آورد.

بخاری ژاپنی نفتی برقی

این نوع بخاری بیشترین انرژی خود را از مصرف نفت دریافت می کند. از ویژگی‌های این نوع بخاری ژاپنی می توان به عدم نیاز به فیتیله و دود کش اشاره کرد. مصرف برق این مدل بخاری بین ۲۵ تا ۴۰ وات است و در نتیجه مصرف پایینی دارد. از مشخصات منحصر به فرد بخاری‌های ژاپنی نفتی برقی می توان به صفحه نمایش دیجیتال جهت تنظیم درجه حرارت اشاره نمود همچنین این نوع بخاری دارای فن بوده و با پخش کردن گرما در همه قسمت‌ها، باعث گرمایی یکسان و متعادل می شود. بخاری نفتی برقی ژاپنی نیز در ظرفیت و اندازه‌های مختلف تولید می شوند.

کدهای خطای بخاری ژاپنی

بخاری‌های ژاپنی از طراحی اصولی و استانداردی برخوردار هستند و تکنولوژی به کار رفته در تولید آن‌ها به این صورت است که درصورت وجود خطا یا مشکل، کدهایی بر روی صفحه نمایش نشان داده می شوند. با مشاهده این کدها که به کدهای خطا معروف هستند می توان درصدد رفع مشکلات پیش آمده، اقدامات لازم را انجام داد.

نکته ای که وجود دارد این است که کدهای خطای هرکدام از انواع بخاری برقی گازی و برقی نفتی متفاوت است. برخی از مهم ترین کدهای خطای بخاری‌ ژاپنی برقی گازی عبارتند از؛

کد 00: این کد نشان دهنده مشکلاتی مانند؛ نوسانات برق یا ترانس، عدم قرار گیری صحیح دوشاخه در پریز، لرزش دست هنگام اتصال دوشاخه به پریز است.

کد01: این کد نشان دهنده این مسئله است که بعد از هشت ساعت روشن بودن مداوم بخاری در فضایی بسته باید به مدت یک دقیقه درها را باز کرد تا هوا تصفیه شود.

کد 03: افتادن بخاری یا درست نبودن جایگاه قرارگیری آن

کد11: اختلال در شیر برق یا عدم وجود گاز

کد 12: کم بودن میزان فشار گاز یا خراب بودن ترموکوبل را نشان می دهد.

کد 14: نشان دهنده علائمی مانند کثیف بودن کوره، زیاد بودن فشار گاز و یا مسدود بودن خروجی هوای جلو و یا پشت بخاری است.

کد 16: در دماهای بالا مانند ۴۰ درجه، بخاری به مدت ده دقیقه خاموش می شود.

کد 62: مشکلاتی مانند خرابی موتور، سوختن موتور، سوختن خازن موتور و غیره را هشدار می دهد.

کد 67:  در صورت خرابی مدار یون ساز نمایش داده می شود.

همچنین برخی از مهم ترین کدهای خطای بخاری برقی نفتی ژاپنی عبارتند از:

کد E_0: نشان دهنده حرارت بیش از حد استاندارد داخل بخاری است.

کد F_0: بخاری در وضعیت مناسب و متعادلی قرار ندارد و به خاموش روشن کردن و راه اندازی مجدد نیاز دارد.

کد E_1: ترموستات بخاری دچار مشکل شده است.

کد F_1: مشکلی در ترموستات شعله وجود دارد.

کد E_2: کثیف بودن یا اختلال در میله اصلی شعله را نشان می دهد.

کد E_5: مشکل در عملکرد سیستم ایمنی بخاری که برای برطرف کردن آن باید بخاری خاموش شود و بعد از چند دقیقه روشن شود.

کد E_6: خاموش شدن مشعل در حین روشن بودن بخاری.

کد E_7: در صورتی که دما به بالای 28 درجه یعنی بیشتر از حد تعادل برسد، بخاری خاموش می شود‌.

کد E_9: کثیف بودن فیلتر هوا یا پمپ سوخت را گزارش می دهد.

کد Hr 48: در صورت روشن بودن بخاری به مدت طولانی، مثلا بعد از 48 ساعت به طور خودکار خاموش می شود.

مزایای بخاری ژاپنی

مزایای بخاری ژاپنی

بخاری‌های ژاپنی نیز مانند هر وسیله گرمایشی دیگر دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی است که سبب تمایز آن با سایر نمونه‌های مشابه شده است که در ادامه به مهم‌ترین مزایای این نوع بخاری‌ها خواهیم پرداخت.

ایمنی بالا

مهم‌ترین ویژگی بخاری‌های ژاپنی ایمنی بالای آن‌ها بوده زیرا از سنسورهای کاربردی و مفیدی تشکیل شده است. برای مثال یکی از سنسورهای این بخاری، سنسور وضعیت قرار گرفتن بخاری است که درصورت تغییر نحوه قرارگیری بخاری از حالت عمودی به افقی، جریان گاز به صورت خودکار قطع شده و بخاری خاموش می شود. همچنین این بخاری دارای سیستم کنترل اکسیژن محیط است و از تولید گاز مونوکسیدکربن که باعث سوخت ناقص گاز می شود، جلوگیری می کند.

مصرف انرژی کمتر

همانطور که گفته شد مصرف برق این نوع بخاری‌ها تنها برای عملکرد بهتر بخاری بوده و انرژی کمی را مصرف می کند و مصرف گاز آن، یک چهارم بخاری‌های ایرانی است. بنابراین بخاری‌های ژاپنی باعث کاهش هزینه گاز و همچنین صرفه جویی در مصرف آن می شوند.

بازدهی بیشتر

این بخاری‌ها دمای محیط را به خوبی گرم می کنند و از مصرف بیهوده انرژی جلوگیری می کنند همچنین وجود فن در طراحی بخاری ژاپنی سبب پخش و انتقال حرارت به همه نقاط محیط می شود و دمای محیط را به یک اندازه گرم می کند.

عدم نیاز به دودکش

باوجود سنسورهای بخاری ژاپنی و ایمنی بالایی که دارد، نیازی به دودکش نداشته و در هر مکانی  می توان از آن استفاده نمود.

قابلیت تنظیم دما

از دیگر مزایای بخاری‌های ژاپنی می توان به قابلیت تنظیم دما اشاره نمود که با توجه به میزان سرمای محیط، دمای بخاری را به میزان دلخواه افزایش داد.

قفل کودک

شیطنت‌های کودکان و کنجکاوی ‌آن‌ها درمورد وسایل مختلف از جمله بخاری امری بدیهی است. بنابراین به منظور جلوگیری از خطرات و آسیب‌های احتمالی در بخاری‌های ژاپنی، قفل کودک طراحی شده است که با فعال کردن آن می توان خیال خود را راحت نمود.

تصفیه هوا

تصویه هوای این بخاری‌ها به روش‌های مختلف مانند استفاده از فیلتر کاغذی اکتیو و یا از طریق فن تصویه می شود.

نکاتی مهم در استفاده از بخاری ژاپنی

همانطور که بیان شد، بخاری‌های ژاپنی عملکرد منحصر به فردی دارند و با بخاری‌های ایرانی متفاوت هستند بنابراین برای استفاده از این بخاری‌ها باید نکاتی را مدنظر قرار داد تا بخاری بهترین عملکرد را ارائه دهد و خطری نداشته باشد.

از آن جایی که ولتاژ این بخاری‌ها 110 ولت است و مختص برق کشور ژاپن تولید شده اند، بنابراین یکی از نکات اساسی در استفاده از این بخاری‌ها در ایران، استفاده از ترانس 220 ولت به 110 ولت است.

همچنین در هنگام نصب این بخاری‌ها باید دقت نمود که تنظیمات آن درست باشد و بخاری هوا رسانی مناسبی داشته باشد و شیلنگ بخاری به درستی نصب شود.

در هنگام انتخاب بخاری ژاپنی توجه نمایید که این بخاری را برای چه فضایی نیاز دارید و مطابق با نیاز خود اندازه بخاری و نوع آن را انتخاب نمایید‌.

برای خنک شدن بخاری به جای خاموش کردن ناگهانی بخاری از برق بهتر است که از دکمه پاور استفاده کرد تا فن به مدت طولانی کار کند و عملیات خنک کردن بخاری را انجام دهد.

نکته حائز اهمیت دیگری که وجود دارد، تمیز کردن فیلتر گرد و غبار است که بعد از مدتی کثیف می شود و به منظور جریان هوا باید تمیز شود.

و در نهایت برای استفاده و بهره مندی مناسب از این بخاری‌ها بهتر است که به کدهای خطا دقت نمود و در صورت مشاهده هر کد و بروز مشکل در بخاری، اقدامات موثر در جهت برطرف کردن آن را انجام داد.

1220 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط