کابل تخت افشان مس

همه چیز درباره کابل تخت افشان مس

232 بازدید آموزش در صنعت برق

کابل تخت افشان مس از جمله کابل‌های پر استفاده در دنیای صنعت برق است. امروز در این مقاله از تکه کابل قصد داریم بیشتر درباره این نوع کابل صحبت کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کابل تخت چیست؟

به تعداد سیم‌های مسی که به صورت خطی و نواری شکل در کنار یکدیگر قرار گرفته می‌شود و مقطع مستطیلی شکل ایجاد می‌کنند، کابل تخت مس گفته می‌شود. کابل تخت از جمله کابل‌های برقی است که در شبکه‌های توزیع برق، آسانسورها، صنایع پتروشیمی، جرثقیل‌ها و خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حقیقت دارای انعطاف‌پذیری و تنوع زیادی هستند که همراه با شعاع خمشی کم، طراحی و روانه بازار می‌شوند. استفاده از این مدل کابل مثل کابل‌های گرد بسیار رایج است و دو نوع آن در صنعت برق کاربرد فراوانی دارد. از آنجایی که کابل‌های تخت متحرک هستند، کیفیت و دوام بالایی دارند.

هادی به کار گرفته شده در ساختار این کابل به طور کلی از مس آنیل شده و روکش آن از پی وی سی است. این کابل بسیار مورد اطمینان هستند و دارای حالت انعطاف‌پذیری، مقاومت زیاد، انتقال مناسب گرما و پر کردن تمام فضاها هستند.

انواع کابل تخت به صورت کلی

۱. کابل آسانسوری تخت

این نوع کابل دارای شکل ظاهری متفاوت است و به طور معمول از بهترین مواد اولیه در تولید آن استفاده می‌شود. این کابل از استحکام و طول عمر بسیار بالایی برخوردار است و در برابر آتش نیز می‌تواند از خود مقاومت خوبی نشان دهد. این کابل منعطف نیست و معمولا اندازه و ابعاد متفاوتی دارد. این کابل دارای وزن بسیار سبکی است.

۲. کابل افشان تخت

به مجموعه رشته.هایی که به صورت موازی در کنار هم قرار می‌گیرند کابل تخت افشان گفته می‌شود. این کابل دارای دوام و ماندگاری بسیار بالایی است و از وزن سبک، ظرفیت بالا، حالت انعطاف پذیری زیادی برخوردار است.

۳. کابل تلفن تخت

این نوع از کابل به صورت زمینی و هوایی تولید می‌شود. در ساختار هادی آن از آلومینیوم و مس استفاده می‌شود.

کابل افشان مس تخت چیست؟

کابل تخت افشان مس

کابل افشان مس تخت از لحاظ ساختار ظاهری یکی از دو نوع کابل است که نحوه قرارگیری سیم‌ها به صورت مسطح و در کنار یکدیگر است. در این صورت حتی اگر سیم ها روی هم قرار گیرند، ۵۰ درصد از حجم و ابعاد کابل افشان مس کم می‌شود.

بیشترین استفاده از این نوع کابل در آسانسورها، جرثقیل‌ها و نوار نقاله‌ها است و به طور معمول و استاندارد در چندین رشته تولید می‌شوند. با توجه به کاربرد کابل تخت افشان مس در مکان‌های خاص و حساس مثل آسانسور، استحکام و مقاومت آن از اهمیت بسیاری برخوردار است،

به همین دلیل از رشته‌های نایلونی در داخل عایق و بین رشته‌های سیم‌ها برای افزایش مقاومت کلی کابل استفاده می‌کنند. کابل تخت افشان مس به کابل مسافرتی هم شناخته می‌شود و درست مثل آسانسور همیشه در حال حرکت است. وظیفه اصلی کابل تخت در آسانسور، ارتباط بین اتاق کنترل و کابین است.

ویژگی‌های مهم برای استفاده از کابل تخت

۱‌. قابلیت اطمینان بالا 

ظاهر این کابل به نوعی است که شما به راحتی قادر به دیدن تمامی رشته‌های داخل آن هستید؛ این مورد باعث می‌شود که سربندی و کنترل آن در تابلو برق به راحتی انجام شود.

۲. دارای وزن سبک

این کابل به علت ساختار خاصی که دارد نیاز به هادی‌های بزرگ‌تر برای افزایش استقامت ندارد، به همین دلیل دارای وزن سبک است.

۳. عدم وجود فضای خالی

از آنجایی که کابل افشان تخت دارای سطحی صاف و مستطیلی است، تمامی لایه‌های آن روی هم قرار می‌گیرند و بین آنها هیچ فضای خالی و یا تلف شده وجود ندارد.

۴. دارای استقامت و استحکام بالا

در این کابل تمامی هادی و عایق موجود می‌توانند تحمل نیروی کششی بالایی در کنار هم داشته باشند، از همین رو کابل تخت دارای مقاومت بالایی است.

۵.دارای ثبات الکتریکی بالا

در میان هادی‌های این کابل یک شکل هندسی بسیار با ثبات وجود دارد که در نتیجه باعث کیفیت الکتریکی بالا است.

۶. قادر به انتقال جریان الکتریکی بالا

این کابل نسبت به کابل‌های گرد دارای سطح بالاتری است و به همین دلیل به راحتی می‌تواند انتقال گرمای بالایی داشته باشد.

کابل افشان تخت با کابل معمولی چه تفاوتی دارد؟

۱. کابل معمولی از زمان‌های گذشته به کار گرفته می‌شود و می‌توان گفت قدمت خیلی زیادی داری ولی کابل افشان تخت از جمله کابل‌های امروزی است که مدت زمان کوتاه‌تری است که روانه بازار شده است
۲. روش تولید و ساختار هر یک از این کابل‌ها با یکدیگر متفاوت است
۳. رشته‌های داخلی کابل تخت به صورت نواری و رشته‌های کابل‌های معمولی به صورت مدولار است
۴. کابل‌های تخت نسبت به کابل‌های معمولی و بر اساس ساختاری که دارند، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند
۵. تداخل الکترومغناطیسی در کابل‌های تخت بسیار کمتر از کابل معمولی است
۶. کابل‌های تخت دارای نویز و تضعیف جریان بسیار کمی نسبت به کابل‌های معمولی است
۷. کارآیی کابل تخت افشان نسبت به کابل‌های معمولی بهتر است
اگر قصد خرید این کابل را دارید می‌توانید به راهنمای خرید کابل تخت افشان مس  مراجعه کنید تا با اطلاعات کامل و با اطمینان خرید کنید.

مزایای استفاده از کابل افشان تخت

۱. این کابل دارای حالت انعطاف پذیری بالایی هستند
۲. این کابل نسبت به کابل‌های معمولی فضای کمتری اشغال می‌کند
۳. دارای استحکام بهتری نسبت به کابل‌های دیگر هستند
۴. ظرفیت و بازدهی بالاتری نسبت به کابل‌های دیگر دارد
۵. وزن این کابل نسبت به کابل‌های معمولی سبک‌تر است
۶. دارای ویژگی‌های الکتریکی پایدارتری است
۷. کاهش اثر سوئیچینگ در این نوع کابل
۸. دارای استقامت و طول عمر بالاتری نسبت به کابل‌های دیگر است

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح کابل افشان مس تخت بپردازیم؛ همان‌طور که اشاره کردیم کابل ابزار دقیق مس هم در منازل و هم در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند. آیا تا به امروز از کابل افشان مس تخت استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به کابل تخت افشان مس، کلیک کنید.

232 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط