تفاوت سرکابل و کابلشو

تفاوت سرکابل و کابلشو؛ مقایسه سرکابل و کابلشو و تفاوت‌های آن‌ها

304 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

دو قطعه از مهم‌ترین تجهیزات الکتریکی که برای اتصال انواع کابل‌ها به تجهیزات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، سرکابل و کابلشو هستند. هر دو قطعه از جنس فلز ساخته شده و دارای یک سری مشخصات و ویژگی‌های مشترک هستند. با این حال، تفاوت‌هایی نیز بین این دو قطعه وجود دارد که باعث تمایز آن‌ها از یکدیگر شده است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت سرکابل و کابلشو پرداخته و وجوده مختلف تمایز این دو قطعه را بیان کنیم.

سرکابل چیست؟

سرکابل قطعه‌ای است که برای اتصال انواع سیم‌ها و کابل‌ها به یکدیگر به کار رفته و برای انجام و برقراری یک اتصال صحیح کاربرد دارد. این قطعه دارای یک سری سیم‌پیچ‌های فلزی است که سیم‌ها را در جای خود نگه داشته و ثابت می‌دارد. سرکابل‌ها معمولاً از جنس مس و یا آلومینیوم ساخته شده و دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به سایز سیم و کابل و نوع اتصال مورد استفاده، با یکدیگر متفاوت بوده و انواع مختلفی را شامل می‌شوند.

از جمله مزایا سرکابل می‌توان به نصب آسان و سریع، قابلیت استفاده مجدد و قیمت مناسب سرکابل اشاره کرد. این قطعه کاربردی دارای معایبی نیز است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احتمال شل‌شدن در اثر لرزش و وجود احتمال نشت جریان در اثر شل‌شدن قسمت سرکابل و قسمت اتصال سیم‌ها و کابل‌ها به یکدیگر، اشاره کرد. سرکابل‌‌ها در اتصال کابل به پریز برق، اتصال کابل به لامپ و اتصال کابل به فیوز اهمیت زیادی داشته و کاربرد دارند.

کابلشو چیست؟

کابلشو قطعه‌ای است که برای اتصال انواع سیم‌ها و کابل‌ها به تجهیزات برقی استفاده شده و به کار می‌رود. این قطعه دارای یک سری گیره‌های فلزی است که سیم‌ها و کابل‌ها را در جای خود نگه داشته و ثابت می‌کند. کابلشوها معمولاً از جنس مس و یا آلومینیوم ساخته شده و دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به سایز سیم و نوع اتصال مورد استفاده، انتخاب می‌شوند.

از جمله مزایا کابلشو می‌توان به اتصال محکم و ایمن، عدم احتمال شل‌شدن در طی زمان و عدم احتمال نشت جریان در حضور کابلشو اشاره کرد. این قطعه کاربردی دارای معایبی نیز است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نصب دشوارتر، عدم قابلیت استفاده مجدد از کابلشو و قیمت بالاتر کابلشو در مقایسه با سرکابل، اشاره کرد. کابلشوها در اتصال کابل به تابلو برق، اتصال کابل به موتور و اتصال کابل به تجهیزات صنعتی اهمیت زیادی داشته و کاربرد دارند.

تفاوت سرکابل و کابلشو

سرکابل و کابلشو
سرکابل و کابلشو

همان‌طور که گفته شد، سرکابل و کابلشو دارای تشبهات زیادی بوده و هر دو تقریبا یک عمل را انجام می‌دهند اما این دو وسیله کاربردی داراری تفاوت‌ها و اختلاف‌هایی هم هستند که از آن تحت عنوان تفاوت سرکابل و کابلشو بیان می‌شود. تفاوت های سرکابل و کابلشو را می‌توان تحت عنوان چندین جنبه بررسی کرده و مورد بحث قرار داد.

موارد تفاوت سرکابل و کابلشو عبارتند از:

  • کاربرد: اولین تفاوت این وسیله، در کاربرد آن‌ها است. اگر چه این دو قطعه دارای کاربردی تقریبا مشابه یکدیگر بوده و به ظاهر تفاوت چندانی ندارند اما در واقع اگر کمی جزئی‌تر نگاه کنیم درمی‌یابیم که سرکابل و کابلشو در کاربرد با یکدیگر متفاوت بوده و فرق دارند. در واقع، سرکابل‌ها برای اتصال سیم‌ها و کابل‌ها به یکدیگر به کار رفته و استفاده می‌شوند اما این در حالی است که که کابلشوها برای اتصال انواع سیم‌ها و کابل‌ها به تجهیزات برقی به کار رفته و استفاده می‌شوند.
  • نوع گیره: تفاوت دیگری که بین سرکابل و کابلشو وجود دارد، در نوع گیره‌های آنها است. گیره‌های سرکابل معمولاً از نوع سیم‌پیچی بوده اما گیره‌های کابلشو معمولاً از نوع فنری هستند.
  • نحوه نصب: تفاوت سومی که میان سرکابل و کابلشو وجود دارد، در نحوه نصب آنها است. سرکابل‌ها عموما با استفاده از انبردست یا سیم‌چین نصب شده و این در حالی است که کابلشو ها معمولاً با استفاده از پیچ گوشتی یا آچار پیچ‌گوشتی نصب شده و به سیم یا کابل متصل می‌شوند.
  • قسمت اتصال‌دهنده: چهارمین تفاوت سرکابل و کابلشو که یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو قطعه است، در قسمت اتصال‌دهنده آن‌ها است. در سرکابل، قسمت اتصال‌دهنده به صورت یک سری شیار یا سوراخ بوده که کابل در آن قرار می‌گیرد اما در کابلشو، قسمت اتصال‌دهنده به صورت یک سری پین یا گیره طراحی و ساخته شده است که کابل را در خود نگه داشته و باعث اتصال می‌شود.
  • نحوه استفاده: دیگر تفاوت سرکابل و کابلشو در نحوه استفاده از آن‌ها است. سرکابل معمولاً برای کابل‌هایی با قطر کوچک استفاده می‌شود. برای اتصال کابل به سرکابل، ابتدا باید کابل را به اندازه مورد نظر برش داده و سپس آن را در شیار یا سوراخ سرکابل قرار داد. در نهایت، باید سرکابل را با پیچ یا مهره محکم کرده و در جای خود قرار داد اما کابلشو معمولاً برای کابل‌هایی با قطر بزرگ استفاده شده و برای اتصال کابل به کابلشو، ابتدا باید کابل را به اندازه مورد نظر برش داده و سپس آن را در پین یا گیره کابلشو قرار داد. در نهایت، باید کابلشو را با پیچ یا مهره محکم کرده و در جای صحیح خود قرار داد.

نتیجه‌گیری

سرکابل و کابلشو دو قطعه مهم در سیم کشی برق هستند که وظیفه اتصال سیم‌ها و کابل‌ها به یکدیگر و یا به تجهیزات برقی را برعهده دارند. هر دو این قطعات از جنس فلز ساخته شده و دارای انواع مختلفی هستند. در حالت کلی این دو قطعه مشابه یکدیگر بوده اما دارای اختلاف‌هایی هستند که از آن‌ها تحت عنوان تفاوت سرکابل و کابلشو بیان می‌شود. اطلاع از این تفاوت‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما در انتخاب و خرید قطعه صحیح و مورد نظر کرده و می‌تواند سرعت و دقت پروژه شما را افزایش دهد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تفاوت سرکابل و کابلشو پرداخته و وجوده مختلف تمایز این دو قطعه را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون تفاوت سرکابل و کابلشو با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

304 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط