کانکتور ارتباط

کانکتور ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر؛ چیستی و نحوه نصب

225 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

این کانکتورها به منظور انشعاب‌گیری از کابل خودنگهدار اصلی به در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. عموما از این نوع کانکتور بیش‌تر برای اتصال ترکیبات هادی‌های انشعاب و اصلی از مس و آلومینیم کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کانکتور اهمیت زیادی داشته و باعث افزایش ایمنی شبکه می‌شود. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کانکتور ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر پرداخته و نحوه نصب آن را بیان کنیم.

کانکتور ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر

کانکتور های ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر
کانکتور های ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر

کانکتور ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر نوعی کانکتور است که برای اتصال دو کابل به یکدیگر (که عموما یکی از این کابل‌ها، کابل خودنگهدار است) به کار رفته و استفاده می‌شود. این کانکتور بدون نیاز به برداشتن عایق کابل‌ها، اتصال را برقرار کرده و نیاز چندانی به وجود عایق کابل ندارد. این نوع کانکتورها بیش‌تر برای اتصال ترکیبات هادی‌های انشعاب و اصلی از مس و آلومینیوم به کار رفته و کاربرد دارند.

این نوع کانکتور پرکاربرد قابلیت نصب بر روی خطوط حامل جریان (Line Live) را حتی بدون برداشتن عایق هادی‌ها دارا بوده و کار نصب‌کنندگان سیم و کابل و خطوط شبکه را بسیار ساده و آسان کرده است. از کانکتور ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر در شبکه های فشار ضعیف کابل خودنگهدار جهت برقراری انشعاب روشنایی نیز استفاده گشته و در این‌گونه موارد هم بسیار پرکاربرد است.

از سایر کاربردهای کانکتور های ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر می‌توان به ایجاد امکان انشعاب‌گیری از کابل‌های خودنگهدار، اتصال کابل‌های هوایی، اتصال کابل‌های زیرزمینی و ایجاد امکان اتصال کابل‌های صنعتی اشاره کرد. علت کاربرد زیاد کانکتورهای ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر در تعدد مزایا این نوع کانکتورها پنهان شده است.

از جمله مزایا کانکتورهای ارتباط کابل به کابل و بدون مهره سر بر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. این موارد عبارتند از:

  • سرعت و سهولت در نصب: این کانکتورها را می‌توان بدون نیاز به ابزار خاصی و در مدت زمان کوتاهی نصب کرده و از آن‌ها استفاده کرد.
  • قابلیت استفاده در ولتاژهای بالا: این کانکتورها امکان نصب در انواع ولتاژها را دارا بوده و بسیار کاربردی هستند.
  • مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون: کانکتورهای اتصال بدون مهره سربر بسیار مقاوم بوده و به سادگی زنگ نمی‌نمی‌زنند.
  • قیمت مناسب: یکی از مهم‌ترین مزایا کانکتورهای ارتباط کابل به کابل و بدون مهره سربر قیمت پایین و مناسب آن‌ها است.
  • دوام و استحکام بالا: این نوع کانکتورها دارای استحکام و دوام بالایی بوده و می‌توانند در برابر شرایط مختلف محیطی، از جمله رطوبت و گرد و غبار، مقاومت کنند.
  • ایمنی بالا: این نوع کانکتورها اتصالی ایمن و بدون نشتی جریان را برقرار کرده و از بروز هر گونه خطری جلوگیری می‌کنند.

در حالت کلی باید گفت، کانکتورهای ارتباط کابل به کابل بدون مهره سر بر از سرعت، استحکام و ایمنی زیادی در نصب برخوردار بوده و از آنجایی که نیازی به برداشتن عایق هادی ندارند، نصب آن‌ها بسیار ساده است اما با این حال، نصب کانکتور های ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر دارای نکات و مراحلی است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند باعث افزایش ایمنی شما در هنگام کار با این نوع کانکتور شده و شما را راهنمایی نماید.

نحوه نصب کانکتورهای ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر

نصب کانکتور کابل به کابل بدون مهره سربر
نصب کانکتور کابل به کابل بدون مهره سربر

همان‌طور که گفته شد، برای نصب صحیح کانکتورهای ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر نیاز به انجام یک سری مراحل و نکات داریم که عدم رعایت آن‌ها می‌تواند به شما و شبکه کابل‌کشی برق آسیب برساند. مراحل نحوه نصب کانکتورهای ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر عبارتند از:

  • ابتدا کابل‌ها را در اندازه‌های مشخص و مدنظر برش زده و طول آن‌ها را تعیین کنید.
  • انتهای کابل‌ها را مطابق با دستورالعمل‌های سازنده کانکتور، آماده کرده و جوری قرار دهید که آماده نصب و اتصال به کابل خودنگهدار مدنظر باشند.
  • پیچ‌های تعبیه شده بر روی کانکتور ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر را در جهت خلاف عقربه های ساعت باز کنید.
  • سپس کابل هادی اصلی را بر روی چنگک‌ها قرار داده و آماده نصب شوید.
  • هادی انشعاب را از طرف مربوطه و تا انتها درپوش محافظ وارد کانکتور نمایید.
  • پیچ‌های کانکتور را تا گشتاور حدود 14 نیوتن متر و در جهت عقربه‌های ساعت بسته و محکم کنید تا اتصال کامل برقرار شده و جریان منتقل شود. دقت کنید که هنگام بستن پیچ‌ها لازم است هر دو پیچ کانکتور به طور همزمان (دو دور، دو دور) محکم شده تا اتصال صحیح و استانداردی برقرار شود.

در قسمت بالا تمامی مراحلی و نکات مهم مربوط به نصب کانکتور ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر بیان شده است. البته باید بدانید که کانکتورهای ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر در انواع مختلفی با مشخصات متفاوتی تولید و بازار عرضه می‌شوند اما نصب تمامی آن‌ها تقریبا یکسان بوده و با استفاده از مراحل گفته شده در قسمت بالا انجام می‌شوند. از جمله مشخصات انواع کانکتورهای ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس بدنه: بدنه این کانکتورها معمولاً از موادی مانند پلیمر، فلز و یا ترکیبی از این دو ماده ساخته می‌شود.
  • جنس تیغه‌ها: تیغه‌های این کانکتورها معمولاً از جنس فلزی مانند فولاد یا برنج ساخته شده و بسیار مقاوم هستند.
  • سطح مقطع کابل‌ها: این کانکتورها برای کابل‌هایی با سطح مقطع‌های مختلف قابل استفاده بوده و تنها در میزان محکم‌کردن پیچ‌های کانکتور ارتباط بدون مهره سربر با یکدیگر تفاوت دارند.
  • ولتاژ نامی: کانکتور ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر برای ولتاژهای مختلف نامی نیز قابل استفاده بوده و در این‌گونه موارد هم کاربرد دارند.

نتیجه‌گیری

یکی از تجهیزات مصرفی اما مهم در شبکه‌های برق دارای کابل خودنگهدار، کانکتور ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر است. از این کانکتورها در انواع ولتاژها استفاده شده و دارای دوام و استحکام بالایی هستند. نصب صحیح این کانکتورها نسبتا ساده و سریع بوده اما دارای نکاتی است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به انجام صحیح این کار به شما کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کانکتور ارتباط کابل به کابل بدون مهره سربر پرداخته و نحوه نصب آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

225 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط