استاندارد نصب سینی کابل

استاندارد نصب سینی کابل؛ مهم‌ترین نکات نصب و اجرا

268 بازدید تولید کنندگان یراق آلات شبکه های توزیع برق / آموزش در صنعت برق

آیا با نکات و موارد ضروری در نصب و اجرای سینی کابل آشنایی دارید؟ به نظر شما مهم‌ترین موارد استاندارد نصب سینی کابل چه هستند؟ نصب و اجرای سینی کابل در سیستم برق‌کشی ساختمان به منظور مدیریت سیم، کابل و همچنین آرایش آن‌ها با هدف توزیع برق، کنترل و ارتباطات در ساختمان‌ها انجام می‌شود. در ادامه این راهنما با مهم‌ترین نکات نصب و اجرای سینی کابل آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

آموزش نصب سینی کابل برق مطابق با اصول استاندارد

استاندارد نصب سینی کابل

برق‌رسانی و اجرای سیم‌کشی برق در ساختمان از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین موارد است. همان‌طور که در ابتدای راهنما اشاره شد، اجرای سینی کابل در سیستم برق‌رسانی ساختمان یک تکنیک موثر به منظور مدیریت سیم و کابل با هدف توزیع انرژی الکتریکی و کنترل و ارتباطات در ساختمان‌ها صورت می‌گیرد. در حقیقت، با کمک تجهیزات مذکور دیگر نیازی به سیم‌کشی باز نبوده و احتیاجی به اجرای سیم‌کشی و کابل‌کشی‌های متعدد نخواهد بود.

از جمله اصلی‌ترین مزیت‌های اجرای تجهیزات مذکور با رعایت استاندارد نصب سینی کابل، فراهم شدن امکان نظارت دقیق بر روند کابل‌کشی و همچنین اعمال تغییرات لازم است. افزون بر این، با کمک سیستم مذکور می‌توان به مجموعه سیم‌ها نظم بیش‌تری داده و میزان زیبایی آن‌ها را نیز دو چندان کرد.

معرفی استاندارد نصب سینی کابل

در درجه اول لازم به ذکر بوده که طراحی سیستم‌های سینی کابل می‌بایست مطابق با استانداردهای NEC , NEMA باشد و از تکنیک‌های ایمنی پیروی کند. دستورالعمل‌های اجرای سینی کابل نه تنها برای مهندسین، پیمانکاران، نصاب و پرسنل تعمیر و نگهداری مفید بوده، بلکه شیوه‌های استاندارد ساخت و ساز الکتریکی، تجهیزات الکتریکی و ایمنی سیستم‌های سیم‌کشی را نیز فراهم می‌سازد.

مهم‌ترین نکات اجرای سینی کابل

اولین نکته‌ای که لازم است در رابطه با سینی کابل و استاندارد نصب آن در نظر داشته باشید این است که هرگز از سینی کابل به عنوان راهرو، نردبان و یا تکیه‌گاه افراد استفاده نکنید. سینی کابل در حقیقت یک سیستم پشتیبانی مکانیکی برای کابل‌ها بوده و استفاده از آن به عنوان راهرو می‌تواند سبب ایجاد خسارت جانی به فرد و همچنین ضربه دیدن سینی کابل و کابل‌های نصب شده شود.

توجه داشته باشید که ولتاژهای خطرناک همواره در تجهیزات الکتریکی در جریان هستند و عدم توجه به آن‌ها می‌تواند سبب آسیب‌های شدید و یا حتی مرگ افراد شود؛ در نتیجه توصیه شده است که شیوه‌های کاری مرتبط با رعایت ایمنی کامل انجام شود. قابل ذکر بوده که عملکرد صحیح سیستم سیم‌کشی سینی کابل وابسته به نصب اصولی آن از جمله اجرای صحیح تکیه‌گاه و کابل‌ها است. از این رو، سهل‌انگاری در اجرای دستورالعمل‌های نصب و نگهداری می‌تواند ضمن افزایش احتمال آسیب شخصی به اموال نیز آسیب برساند.

کلیه مراحل نصب و سیم‌کشی سیستم سینی کابل می‌بایست توسط افراد واجد شرایط و متخصص صورت بگیرد. اما پرسنل واجد شرایط چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی باید داشته باشند؟ در ادامه با خصوصیات افراد متخصص در نصب و اجرای سینی کابل آشنا خواهیم شد:

  • پرنسل واجد شرایط برای نصب این تجهیزات می‌بایست نسبت به انرژی الکتریکی، محیط زیست و بهداشت و مقاومت زمین آموزش‌دیده باشند.
  • چنین افرادی مجاز به تست و برچسب‌ زدن و همچنین قفل نمودن مدارها بر اساس تکنیک‌های ایمنی در چهارچوب استاندارد نصب سینی کابل هستند.
  • پرسنل واجد شرایط در محافظت و همچنین استفاده درست از تجهیزات حفاظتی هم‌چون دستکش لاستیکی عایق، ماسک گرد و غبار، لباس مقاوم در برابر جریان برق، کلاه ایمنی، عینک ایمنی و… آموزش‌دیده هستند.

استاندارد نصب سینی کابل؛ بسته‌بندی و حمل و نقل

به طور معمول سینی کابل بسته‌بندی شده و از طریق موتور حمل و نقل می‌شود. البته ناگفته نماند که محموله‌های صادراتی عموماً در جعبه‌ها و کانتینرها بارگیری شده و لوازم جانبی و اجزای کوچک‌تر به علت لغزش در جعبه قرار داده می‌شوند. این تجهیزات را می‌توان به کمک ون محصور، تریلر، کامیون و… حمل نمود که ون محصور به طور معمول برای محموله‌های کم‌تر از کامیون کاربرد دارند.

روش مذکور برای حمل و نقل از جمله روش‌های رایج و اقتصادی به حساب آمده و در عین حال در طولِ انتقال حداکثر محافظت برای محموله در برابر آب و هوا ارائه می‌کند. لازم به ذکر است برای محموله‌هایی که امکان تخلیه آن‌ها به کمک لیفتراک و یا جرثقیل وجود نداشته می‌بایست توسط دست تخلیه گردند؛ مگر این که برای تخلیه محموله توسط لیفتراک از جانب سازنده سینی کابل پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته باشد.

استاندارد نصب سینی کابل

استاندارد نصب سینی کابل و تجهیزات مورد نیاز

مناسب‌ترین مکان نصب سینی کابل

مطابق ماده 392 استاندارد NEC، نصب سینی کابل در راه‌های بالابر و یا در مکانی که در معرض آسیب فیزیکی قرار گیرند، مجاز نخواهد بود. لازم است بدانید سیستم‌های سینی کابل فلزی ممکن است که از انواع رساناهایی که در مناطق خاصی مجاز بوده پشتیبانی به عمل آورند؛ از این رو محدودیت‌هایی که در حین نصب تجهیزات مذکور اعمال شده ارتباط مستقیم با هادی‌های نصب داشته و نه سینی‌های کابل.

سیستم سینی کابل می‌بایست به طریقی نصب گردد که به راحتی قابل دسترس باشد. در صورت امکان در چهارچوب استاندارد نصب سینی کابل توصیه شده که حداقل 300 میلی‌متر فضای خالی در بالا و یا بین سیستم‌های نصب شده باقی مانده تا امکان نصب و نگهداری صحیح از کابل‌ها فراهم گردد.

از دیگر موارد مهم، عدم نصب سینی کابل در مناطقی بوده که احتمال آتش‌سوزی در آن‌ها زیاد است؛ چنان‌چه این مورد امکان‌پذیر نباشد و مدارهای حیاتی درگیر باشند، توصیه شده است که از سینی کابل فولادی ضد زنگ و کابل‌های مقاوم در برابر حریق استفاده شود. توجه داشته باشید که پیچاندن سینی کابل در یک روکش مقاوم در برابر آتش امکان دارد که مشکل گرمایش کابل بدون آتش‌سوزی را فراهم کند. علاوه بر این، نصب حفاظ الکتریکی آتش در زیر سیستم سینی کابل نیز می‌تواند تنها موجب بهبود بسیار کم و ایجاد مشکلات دیگری شود.

تجهیزات استاندارد نصب سینی کابل

به منظور نصب سینی کابل به ابزارهای زیر نیاز خواهید داشت:

  • پیچ‌گوشتی
  • اره برش فلز
  • انبر قفلی
  • دریل و مته
  • درزگیر متناسب با سینی کابل فایبرگلاس
  • تراز دستی
  • اره برش نوک کاربید یا الماس
  • گونیا
  • متر نواری
  • آچار گشتاورسنج
  • گیره سی
  • آچار بکس
  • ماسک گرد و غبار
  • قیچی مفتول‌بر
  • تجهیزات ایمنی

سخن پایانی

نصب سینی کابل بر حسب استانداردهای ذکر شده در این راهنما فواید متعدد و تأثیرات مثبتی در چرخه توزیع برق خواهد داشت. این ابزار پرکاربرد و ضروری در تأسیسات برق برای بهبود ظاهر و مرتب‌سازی کابل‌کشی کاربرد داشته و اجرای آن می‌بایست توسط افراد متخصص به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت و آسیب صورت پذیرد. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با نحوه نصب و اجرای سیستم سینی کابل دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون استاندارد نصب سینی کابل با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

268 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط