کولر آبی کامفی

کولر آبی کامفی؛ انواع آن و نکات راهنمای خرید

132 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا تاکنون از کولر آبی کامفی برای خنک‌سازی منزل خود استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما یک کولر آبی ایده‌آل چه ویژگی‌هایی دارد؟ یکی از پرطرفدارترین تجهیزات سرمایشی در ایران، کولرهای آبی هستند که نزدیک به 70 درصد خانواده‌های ایرانی از آن در فصول گرم سال بهره می‌برند.  پیش از خرید کولرهای آبی نکاتی حائز اهمیت بوده که با شناخت و رعایت آن‌ها می‌توانید خریدی امن و هوشمندانه را تجربه کنید. در ادامه این راهنما به نکات مذکور خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد خرید کولر آبی کامفی بدانید!

کولر آبی کامفی

معرفی کولر آبی

پیش از هرچیزی لازم است بدانیم که کولر آبی دقیقاً چه بوده و چه کارایی دارد. این مدل از تجهیزات سرمایشی به واسطه تبخیر آب سبب ایجاد هوای سرد و مطبوع شده و از طریق دریچه‌هایی که برای آن‌ها تعبیه شده است، باد سرد را با فشار استاندارد در محیط مورد نظر پخش می‌کنند. برخی بر این باورند که کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی عملکرد ضعیفی داشته و این باور تا حدی درست است، اما باید در نظر داشته باشید که این کولرها نیز به نوبه خود عملکرد خوبی ارائه داده و در عین حال قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارند.

در حقیقت قیمت مناسب و اقتصادی این محصول سرمایشی موجب شده که اکثر افراد در ایران و به ویژه در مناطق گرم و خشک به سراغ خرید کولرهای آبی بروند. افزون بر این، در مناطقی که با محدودیت انرژی نیز روبه‌رو هستند نیز می‌توان از این کولرها بهر‌گیری کرد.

نحوه کار کولر آبی کامفی

مبنای اصلی کارکرد این نوع از تجهیزات سرمایشی بر پایه بخار کردن آب است؛ به همین خاطر با کمک الکتروپمپ تعبیه شده در ساختار خود آب را به درون کولر کشیده و بعد به واسطه تشتک‌ها، پوشال کولر آبی به طور کامل خیس خواهد شد. در وهله بعدی، با کمک تسمه و الکتروموتور، سیستم چرخشی کولر با سرعت بالا شروع به کار کرده و با کمک پوشالی که خیس شده اقدام به تولید هوای خنک و مطبوع خواهد کرد.

سپس هوای خنک تولید شده به واسطه کانال‌کشی و دریچه‌های موجود به محیط منتقل خواهد شد. ناگفته نماند که برخی از مدل‌های کولر آبی فاقد تسمه هستند و در آن‌ها به جای پوشال از پدهای سلولزی به منظور انجام فرآیند خنک‌سازی بهره‌گیری می‌شود.

معرفی انواع کولرهای آبی موجود در بازار

کولر آبی کامفی

کولرهای آبی در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی دارند. خریداران می‌توانند بسته به نیاز و شرایط خود اقدام به خرید هر یک از این کولرها کنند:

کولرهای آبی پوشالی

کولرهای آبی پوشالی به عنوان قدیمی‌ترین انواع کولرهای آبی موجود در بازار بر اثر عبور آب از پوشال‌های چوبی و جریان همرفتی موجب خنک شدن هوای اتاق و محیط می‌شوند. زمانی که پوشال‌های این کولر خیس شده باشند، امکان تولید هوای خنک توسط کولر فراهم بوده که حدوداً 20 درجه نسبت به هوای بیرون خنک‌تر و سردتر خواهد بود. خرید این مدل از کولر برای مناطقی که شرجی هستند، چندان پیشنهاد نمی‌شود. چرا که کولرهای آبی پوشالی سبب افزایش رطوبت شده و در مناطق شرجی میزان رطوبت در حالت عادی بالا است.

کولرهای آبی سلولزی

عملکرد این کولرها تقریباً مشابه با کولرهای پوشالی است، با این تفاوت که کولرهای سلولزی به جای استفاده از پوشال از پدهای سلولزی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که پوشال توانایی زیادی در نگهداری آب ندارد، در حالی که پدهای سلولزی از این قابلیت برخوردار بوده و به همین خاطر قدرت سرمایش کولر را افزایش می‌دهند.

کولر آبی کامفی پرتابل

این مدل از کولرهای آبی نوعی کولر کوچک هستند که نحوه عملکرد آن‌ها نیز تقریبا مشابه دو مدل قبلی است. این کولرها بر خلاف کولرهای ثابت پوشالی و سلولزی به کانال‌کشی نیازی نداشته و اکثراً در محیط‌هایی که متراژ کوچکی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مدل‌های جدید کولرهای پرتابل به جای استفاده از پوشال از پدهای سلولزی بهره‌گیری شده که میزان بازدهی کولر را در سرمایش محیط به طرز چشم‌گیری بالا می‌برد. کولر آبی کامفی مدل AC120-19ARB نمونه‌ای از کولرهای مذکور بوده که حداکثر قدرت باددهی آن 500 متر مکعب در ساعت است.

مهم‌ترین نکات خرید کولر آبی کامفی

کولر آبی کامفی

علاوه بر تمامی اطلاعاتی که در رابطه با کولرهای آبی تا این بخش از راهنما عنوان کردیم، نکات دیگری در رابطه با خرید این محصولات وجود دارد که با در نظر قرار دادن آن‌ها می‌توانید خریدی متناسب با نیاز خود را تجربه کنید:

توجه به ظرفیت کولر آبی

از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوعاتی که انتظار می‌رود هنگام خرید کولرهای آبی مد نظر قرار گیرد، توجه به ظرفیت کولر مورد نظر است. در زمان خرید توجه به متراژ فضایی که قرار است کولر در آن قرار گیرد یا عملیات خنک‌سازی را در آن انجام دهد و ابعاد کولر بسیار حائز اهمیت است. توجه داشته باشید که عدم تناسب متراژ فضا با ابعاد کولر آبی مورد نظرتان می‌تواند دردسرهای زیادی در پی داشته باشد؛ به عنوان مثال عدم توجه به این موضوع مسائلی هم‌چون کاهش کارایی موتور، تولید سرمای بیش از اندازه، احتمال سوختن موتور، عدم خنک کردن فضا و مواردی از این را در پی دارد.

برچسب انرژی کولر مورد نظر

مورد بعدی که اغلب افراد در زمان خرید کولر آبی به آن توجهی ندارند، برچسب انرژی کولر است. کولرهای آبی هم‌چون سایر دستگاه‌ها و وسایل برقی می‌بایست دارای برچسب انرژی باشند و خریدار نیز به این برچسب دقت کند.

توجه به اعتبار برند تولیدکننده کولر

همان‌طور که می‌دانید برندهای مختلفی در بازار در حوزه تولید کولرهای آبی مشغول به فعالیت هستند که کیفیت محصولات آن‌ها با هم دیگر برابر نیست؛ به همین خاطر توصیه می‌شود قبل از خرید و پرداخت پول حتماً اعتبار برند تولیدکننده را بسنجید. به عنوان مثال برند کامفی از جمله برندهای برتر در زمینه تولید کولر آبی بوده که می‌توانید به کیفیت بالای محصولات آن اعتماد کنید.

قیمت کولر آبی

مورد بعدی که لازم است موقع خرید این نوع تجهیزات سرمایشی مورد توجه قرار گیرد، قیمت کولر است. دقت داشته باشید که بهای تمام شده هر یک از تجهیزات سرمایشی مذکور بسته به فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان یک قیمت واحد برای این محصولات در نظر گرفت.

سخن پایانی

کولر آبی کامفی از جمله برترین محصولات تولید شده برای خنک‌سازی محیط‌های مختلف به حساب می‌آید که ضمن داشتن کیفیت عالی، قیمت مناسبی نیز دارد. از این نوع کولر می‌توانید برای خنک‌سازی محیط‌های مختلف خانگی یا اداری بهره‌گیری کنید. آیا تجربه استفاده از کولرهای آبی کامفی را دارید؟ به نظر شما استفاده از کولرهای مذکور چه مزیت‌های دیگری دارد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کولرهای مذکور با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

132 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط