سیم و کابل خودروئی

سیم و کابل خودروئی؛ انواع , ویژگی‌های آن

271 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیم و کابل خودروئی شامل چه مواردی می‌شوند؟ با ویژگی‌های انواع سیم‌ها و کابل‌های خودرویی آشنایی دارید؟ خودروها و برخی دیگر از ماشین‌آلات صنعتی به منظور اتصال دستگاه‌های الکتریکی داخلی نظیر مصرف‌کننده‌ها، حفاظت‌کننده‌های مدار، سوئیچ‌ها و سایر موارد به مولد جریان الکتریکی و باتری به انواع مختلف سیم و کابل نیاز دارند؛ از این رو شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید سیم و کابل‌های خودرویی فعالیت می‌کنند. در ادامه این راهنما با انواع سیم و کابل‌های خودرویی و ویژگی‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

معرفی سیم و کابل خودروئی

سیم و کابل خودروئی

درون ساختار هر خودرو سیم‌ها و سوکت‌هایی تعبیه شده که وظیفه اصلی آن‌ها تأمین برق نفاط مختلف اتومبیل است. سیم و کابل‌های مصرفی در ساختار خودروها ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی داشته و با سایر انواع سیم و کابل‌های موجود در بازار از جنبه‌های مختلفی متفاوت هستند. از جمله اصلی‌ترین مشخصات این محصولات می‌توان به مقاومت عالی آن‌ها در برابر لرزش و گرما، مواد هیدروکربن و سوختنی اشاره داشت. افزون بر این، سیم و کابل‌های مذکور دارای هسته هادی مسی نیز هستند.

از آن‌جایی که دمای موتور ماشین بسیار بالا بوده، سیم‌ و کابل‌های خودرویی می‌بایست در برابر افزایش دما نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهند. توجه داشته باشید که بهره‌گیری از سیم و کابل‌های فاقد کیفیت و ارزان‌ قیمت احتمال خراب شدن قطعات خودرو و حتی آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

لوازم الکتریکی که در ساختار خودروها وجود داشته برای کارکرد به ولتاژها و جریان‌های مختلفی نیازمند هستند؛ به همین خاطر به جهت انتقال جریان از باتری به لوازم الکتریکی از انواع گوناگون کابل برق خودرو استفاده می‌شود. سایز کابل‌های مذکور خاص بوده و می‌بایست بر اساس استاندارد AWG تولید شده باشند. در این‌جا می‌توان تفاوت مابین سیم و کابل‌های خودروئی را با سایر انواع سیم و کابل حس کرد؛ چرا که عموم سیم و کابل‌های موجود در بازار دارای ساختاری مطابق با استاندارد IEC ۶۰۲۲۸ هستند. جالب است بدانید که سیم و کابل خودروئی علاوه بر اتومبیل‌ها در ساخت اتوبوس‌ها، کشتی‌ها، ماشین‌های کشاورزی، موتور سیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه نیز کاربرد دارند.

ویژگی‌ها و مشخصات سیم و کابل خودروئی

سیم و کابل خودرویی

اکنون که با چیستی سیم و کابل‌های خودرویی تا حدودی آشنا شدیم، در این بخش به شرح ویژگی‌های این محصولات خواهیم پرداخت:

مشخصات عمومی سیم و کابل خودرویی

  • به طور معمول تعداد رشته‌ سیم‌های این محصولات زیاد است.
  • سیم و کابل‌های مذکور به شکل کلاف و دسته سیم عایق‌بندی می‌شوند.
  • ساختار سیم و کابل‌های مذکور به گونه‌ای بوده که در برابر فاکتورهای محیطی نظیر خمش، کشش و فشار مقاومت بالایی از خود نشان داده و مواد سوختنی، روغن و هیدروکربن نیز تأثیری بر آن‌ها ندارند.
  • هادی سیم و کابل‌های خودروئی از جنس مس بوده و میزان هدر رفت انرژی در آن‌ها بسیار پایین است.
  • امکان استفاده از سیم و کابل‌های خودرویی در دماهای بالا و دماهای پایین فراهم است.
  • در اثر افزایش سرعت، بدنه خودرو دچار لرزش شده و به همین خاطر به منظور افزایش مقاومت سایشی و برشی برای عایق کابل‌های خودرویی از مواد پلیمری بهره‌گیری می‌شود.
  • وزن سیم و کابل‌های خودروئی به منظور استفاده راحت از آن‌ها در بخش‌های مختلف خودرو، سبک بوده و گاهاً جمع طول آن‌ها به ۱۶۰۰ متر می‌رسد.
  • این نوع از سیم و کابل هم‌چون کابل‌های برق دارای رنگ‌های مشخصی هستند.

مشخصات فنی سیم و کابل خودروئی

  • به طور معمول هادی سیم و کابل‌های مذکور از نوع افشان است.
  • ولتاژ اسمی این نوع از سیم و کابل‌ها در اغلب مواقع ۶۰ ولت در جریان مستقیم در نظر گرفته می‌شود.
  • در ساخت هادی کابل‌های مورد بحث از مس خالص و نرم بهره‌گیری می‌شود.
  • عایق این نوع از سیم و کابل‌ها پی وی سی در کلاس‌های حرارتی مختلف است. رنگ روکش این محصولات گوناگون بوده و بر حسب سفارش تولید می‌شود.

انواع سیم و کابل خودرو

سیم و کابل خودرویی

تولیدکنندگان سیم و کابل‌های خودرویی محصولات مذکور را بر حسب ساختار و محدوده دمای قابل تحمل به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند که در ادامه با هر یک از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • کابل‌های T1: کابل‌های خودرویی مذکور می‌توانند محدوده دمایی منفی چهل الی مثبت هشتاد و پنج درجه را تحمل کنند.
  • کابل‌های T2 ID و T2 IR: کابل‌های مذکور می‌توانند محدوده دمایی منفی چهل درجه الی مثبت صد درجه را تحمل کنند.
  • کابل‌های T3: این کابل‌ها قادر هستند که محدوده دمایی منفی چهل درجه الی مثبت صد و بیست و پنج درجه را تحمل کنند.
  • کابل‌های AVSS: کابل‌های خودروئی مذکور مجهز به یک شیلد اضافه بوده و به همین دلیل در برابر آتش‌سوزی و خوردگی مقاومت بالایی خواهند داشت.

عایق سیم و کابل‌ خودروئی

به منظور افزایش حفاظت از قسمت رسانای سیم و کابل‌های مصرفی در خودروها در برابر حرارت، مواد شیمیایی و لرزش از نوعی عایق پایدار و قوی بهره‌گیری می‌شود. به طور معمول ساختار عایق کابل‌های مذکور از جنس PVC، پلی اتیلن، پلی پرپلین و پلیمرهای کلریز شده است. البته نوع عایق مصرفی برای انواع سیم و کابل‌های خودرویی متفاوت خواهد بود؛ به عنوان مثال اگر تولیدکننده قصد داشته باشد کابلی را بسازد که در برابر ساییدگی نهایت مقاومت را از خود نشان دهد، از پلی استرهای کلاس T3 و T4 بهره‌گیری خواهد کرد. ناگفته نماند که برخی از سیم و کابل‌های موجود در بازار با روکش‌های فاقد هالوژن طراحی، تولید و روانه بازار می‌شوند.

سخن پایانی

سیم و کابل‌ها از جمله اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین تجهیزات در صنعت برق هستند که از آن‌ها به جهت تأمین انرژی الکتریکی در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. سیم و کابل خودروئی نوعی از محصولات مذکور بوده که عمدتاً در ساختار ماشین‌ها برای برق‌رسانی به بخش‌های مختلف خودرو بهره‌گیری می‌شود. این محصولات از مشخصات فنی و عمومی منحصربه‌فردی برخوردار بوده و دارای انواع مختلفی هستند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون سیم و کابل‌های خودروئی در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با سیم و کابل خودرو با ما و کاربران عزیز وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

271 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط