کابل لاستیکی

کابل لاستیکی؛ ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد آن

82 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

یکی از مهم‌ترین انواع کابل‌ها، کابل لاستیکی است. کابل‌های لاستیکی از جمله پیشرفت های قابل‌توجه در صنعت سیم و کابل برق و ارتباطات به شمار می‌روند که شامل یک لایه لاستیکی بوده و به عنوان نوعی پوشش برای سیم های برق، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کابل لاستیکی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابل لاستیکی چیست؟

کابل لاستیکی

کابل‌های لاستیکی یکی از انواع کابل‌ها هستند که کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته و یکی از جدیدترین انواع سیم و کابل به شمار می‌روند. کابل های لاستیکی که از آن‌ها با نام کابل‌های رابریک یا رابر(Rubber Cable) نیز یاد می‌شود، یک نوع کابل از انواع کابل‌ها هستند که از پوشش لاستیکی ساخته شده‌اند و کاربرد زیادی در صنعت دارند. این کابل‌ها در مقابل تنش‌های مکانیکی، سایش و دما مقاوم بوده و می‌توان از آن‌ها به عنوان یک گزینه مناسب برای کار در محیط‌های خشن و صنعتی نام برد که عمر طولانی داشته و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

کابل های لاستیکی شامل چندین لایه مختلف هستند. لایه داخلی این نوع کابل‌ها حاوی هادی و رسانایی است که برق را به طور کامل از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال داده و باعث انتقال جریان می‌شود. صحت قسمت داخلی کابل‌های لاستیکی اهمیت بسیار زیادی داشته و بهتر است که این قسمت دارای هادی مسی بوده و از جنس مس باشد. پوشش بیرونی کابل‌های لاستیکی توسط لایه‌هایی از مواد مختلف تشکیل می‌شود که وظیفه اصلی آن‌ها محافظت از کابل و هادی درونی آن در برابر موارد مختلفی از جمله تغییرات دما، اشعه UV خورشید، آب و خشکی کابل و … است.

در واقع، کابل‌های لاستیکی یکی از جدیدترین انواع سیم‌ها و کابل‌ها بوده و به‌عنوان یکی از پیشرفت های قابل توجه در صنعت سیم و کابل برق و ارتباطات از آن نام برده می‌شود. این کابل ها شامل یک لایه لاستیکی هستند که از آن به عنوان یک پوشش برای سیم‌ها و کابل‌های برق استفاده می‌شود.

این نوع کابل‌ها کاربرد بسیار زیادی داشته و از آن‌ها می‌توان در مواردی همچون اتصالات صنعتی، تکنولوژی ارتباطات و تجهیزات پزشکی، سیستم‌های ارتباطاتی و … بهره برد. این کابل‌ها مزایا بسیار زیادی داشته که یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از کابل‌های لاستیکی، این است که آنها ضدآب هستند و با توجه به این ویژگی، این کابل‌ها برای کاربردهای فضای باز نظیر استفاده در زیردریایی یا در شرایط آب و هوایی بسیار متغیر، بسیار مناسب هستند.

مزایا و کاربرد کابل‌های لاستیکی

کابل لاستیکی

همان‌طور که گفته شد، کابل‌های لاستیکی کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته و مزایای زیاد این نوع کابل‌ها، باعث شده است تا این کابل‌ها از محبوبیت بسیار زیادی در بین افراد مختلف برخوردار باشد. جنس لایه خارجی این کابل‌های از جنس پلاستیک بوده اما این روکش ضد آب بوده و با توجه به این ویژگی مهم، می‌توان از آن در فضاهای باز بهره برد. پوشش بیرونی کابل لاستیکی توسط لایه هایی از مواد مختلفی تشکیل شده است که محافظت در برابر موارد مختلفی از جمله تغییرات دما، اشعه UV، آب و … را فراهم کرده و باعث شده است تا از این کابل‌ها در مواردی همچون فضای باز، استفاده شود.

درواقع، بیش‌تر کابل‌های لاستیکی برای استفاده در صنایع تولید مواد غذایی، صنعت خودروسازی، وسایل نقلیه، صنایع نفت و گاز، صنایع برق و بیش‌تر مصارف برق خانگی نظیر نورپردازی، نورافشانی و … استفاده می‌شود. مقاومت به رطوبت این نوع کابل‌ها به طور قابل‌توجهی بالا بوده و دارای عمر مفید طولانی نیز هستند. این ویژگی این کابل‌ها باعث شده است تا از این مدل کابل‌ها به طور مستقل و در ترکیب با کنترل هوازدگی کابل‌ها، به شرکت‌ها و سازندگان کابل‌ها امکان بهره برداری بیش‌تر از پروژه و کابل‌ها را ارائه کرده و باعث شده است تا استفاده از این کابل‌ها به صورت موثرتر و بیش‌تر انجام شود.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، کابل لاستیکی به دلیل فشار کم‌تری که بر سیم‌های داخلی آن وارد می‌شود، بهترین کابل برای برنامه‌هایی همچون انتقال برق و جریان پرسرعت و با سرعت بالا و پویا برای سیستم های ارتباطی بوده و کاربرد بسیار زیادی در این‌گونه موارد و سیستم‌ها دارد.

سیم‌های داخلی این کابل‌ها می‌توانند جریان و به‌ویژه سیگنال‌ها و اطلاعات را با سرعت بالاتری نسبت به کابل‌های معمولی منتقل کرده و به مقصد برساند. در ضمن، کابل های لاستیکی دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید بوده و از این رو نیاز به جایگزینی کم‌تری در مقایسه با سایر کابل‌ها داشته و از سوی دیگر، قابلیت بالایی در رعایت بهداشت و ایمنی سیستم‌ها و خطوط جریان و ارتباطی و برنامه‌های پزشکی دارند.

علاوه‌بر موارد گفته شده در بالا، یکی دیگر از مهم‌ترین و موثرترین مزایا کابل‌های لاستیکی، قیمت پایین و به‌صرفه آن‌ها است. کابل های لاستیکی به دلیل نازل‌بودن هزینه تولید، قابل اطمینان‌بودن محصول و مانع‌سازی خطاهای ناشی از نیروهای مکانیکی، برای بسیاری از کاربردها مناسب بوده و امکان استفاده را دارد.

اما با این حال، استفاده از کابل لاستیکی برای برخی کاربردها از جمله استفاده در محیط‌هایی با شرایط و امکان بروز انفجاری، صنایع شیمیایی و قابل اشتعال، در محیط‌هایی با ترکیبات حاوی آمین، سولفور و جیوه غیرقابل‌قبول بوده و توصیه می‌شود از کابل‌های لاستیکی در این‌گونه موارد استفاده نشود. در این موارد، شواهدی به منظور سالم‌بودن و قابل استفاده‌بودن سایر کابل‌های برق وجود دارد که امکان توزیع و استفاده از برق را برای محیط مورد نظر، فراهم می‌آورد.

در حالت کلی، کابل لاستیکی مشخصاتی همچون ایمنی بالا، کارایی زیاد و قیمت به‌صرفه برای خریدار و فروشنده را دربردارد. این نوع کابل برای بسیاری از برنامه‌های مختلف قابل استفاده بوده و می‌توان از آن به عنوان گزینه‌ای مناسب برای رفع و حل نیازهای صنعتی نام برده و از آن در صنایع مختلف بهره برد.

نتیجه‌گیری

یکی از تجهیزات پرکاربرد و مهم در شبکه توزیع برق، کابل‌ها هستند که وظیفه انتقال جریان و سیگنال را برعهده دارند. کابل‌ها انواع و اقسام متفاوتی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، کابل لاستیکی است. کابل‌های لاستیکی دارای ایمنی بالا، کاربرد و کارایی بسیار زیاد در صنایع مختلف و قیمت به‌صرفه و پایین بوده و گزینه مناسبی برای استفاده و بهره‌ور در فضاهای باز به شمار می‌روند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابل لاستیکی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

82 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط