شگل

شگل چیست و چه کاربردی دارد؟

743 بازدید آموزش در صنعت برق

شگل چیست؟ یکی از مشکلاتی که در صنعت و قسمت جابه‌جایی وسایل و کالاها وجود دارد، عدم وجود جا و مکان مناسب برای برداشتن و جابه‌جایی وسیله یا کالا است. این مشکل باعث شده است که فرآیند جابه‌حایی وسایل به‌کندی پیش رفته و گاهی اوقات هم کالای مورد نظر صدمه ببیند. شگل وسیله‌ای قلاب‌مانند بوده که با اتصال به وسیله یا کالای مورد نظر باعث برداشتن راحت کالا توسط اپراتور و وسایل حمل بار می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی شگل پرداخته و انواع و موارد ایمنی مربوطه به آن را بیان کنیم.

شگل چیست؟

شگل یا Shackles در لفظ به معنی قید و بند و غل و زنجیر بوده و به دلیل به بند کشیدن کالاها، در صنعت به نام شگل یا همان Shackles شناخته شد. در واقع شگل وسیله‌ای قلاب‌مانند بوده که با اتصال به وسیله یا کالای مورد نظر باعث باربرداری و یا جابه‌جایی کالای مورد نظر می‌شود. شگل در چندین شکل و نوع (با توجه به کاربرد آن) موجود است که جلوتر به بررسی آن خواهیم پرداخت.

شگل‌ها برای کارهایی از قبیل باربردازی، جابه‌جایی وسایل، بلند کردن وسایل، حفظ و افزایس سطح ایمنی، قلاب‌سازی بارهای سنگین و نیمه سنگین، بکسل و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. شگل‌ها که با نام قلاب‌های بالابر هم از آن‌ها یاد می‌شود، در انتهای روند اتصال و سورتینگ قرار داشته و اتصال بین بالابر یا جرثقیل را با محموله یا بار و کالا مهیا می‌کند. این قلاب‌ها بسیار محکم و بادوام بوده و به‌راحتی باز یا شکسته نمی‌شوند.

انواع شگل

انواع شگل

در حالت کلی شگل‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. این دو دسته عبارتند از:

شگل نعل اسبی

نوعی شگل همانند نعل اسب است که با نام شگل کمانی هم از آن یاد می‌شود. شگل‌های نعل اسبی کمی از شگل‌های D یا U شکل محکم‌تر و پرکاربردتر بوده و استفاده از آن‌ها بسیار راحت‌تر است. شگل نعل اسبی از آلیاژ فولاد بوده و پس از ریختگری در قالب مناسب به این شکل در می‌آید. شگل نعل اسبی دارای دو چشمی و یک پین بوده که با استفاده از چشمی و پین مناسب، شگل‌ها تبدیل به نوعی اتصال محکم و خمیده می‌شوند که کار با آن‌ها ساده بوده و به این راحتی باز و یا شکسته نمی‌شوند. شگل نعل اسبی خود (با توجه به کاربرد) به دو دسته تقسیم می‌شوند:

شگل نعل اسبی کوچک

فاصله بین دو چشمی و دو فک در شگل نعل اسبی کوچک کم بوده و اما ظرفیت مجاز بیشتری دارد. کاربرد شگل نعل اسبی کوچک بیشتر در موارد همچون بکسل چشمی‌دار، قلاب‌ها، پیچ‌های گوشواره‌ای و … است.

شگل نعل اسبی بزرگ

فصله بین دو فک و دو چشمی در شگل نعل اسبی بزرگ، نسبت به نوع کوچک آن، کمتر بوده و بیشتر برای کارهای معمولی و عادی (کارهای سبک و نیمه سنگین) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شگل نعلی شکل

شگل D شکل

شگل D شکل یا U شکل (زمانی که پین شگل بسته نشده است، شگل شبیه U بوده و زمانی که پین بسته می‌شود، شگل شکلی D مانند به خود می‌گیرد) نوعی دیگری از انواع شگل است که کاربرد کمتری نسبت به نوع نعلی شکل آن داشته و بیشتر برای کارهای سنگین و نیمه سنگین و کارهایی که نیاز به حرکت چندانی در سایر جهات (به جز جهت مستقیم) ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شگل D شکل هم به سه دسته تقسیم می‌شود. این سه دسته عبارتند از:

شگل D کوچک

در این نوع شگل، فاصله بین دو چشمی و دو فک کمتر از سایر شگل‌های D شکل بوده اما ظرفیت مجاز باربرداری بیشتری دارد. از این نوع شگل برای کارهای سنگینی همچون بکسل چشمی‌دار، قلاب‌ها، پیچ‌های گوشواره‌ای و … استفاده می‌شود (به لحاظ کاربرد شباهت بسیار زیادی با شگل نعل اسبی کوچک دارد).

شگل D بزرگ

در شگل D بزرگ فاصله بین دو فک و دو چشمی کمتر بوده و بیشتر برای کارهای معمولی و عادی (کارهای سبک و نیمه سنگین) مورد استفاده قرار می‌گیرد (به لحاظ کاربرد شباهت بسیار زیادی با شگل نعل اسبی بزرگ دارد).

شگل چنگکی

شگل چنگکی نوعی شگل از انواع شگل D شکل است که پین آن به صورت مخروطی شکل طراحی شده و برای استفاده از چنگک کاربرد دارد. این شگل کوچک بوده و در مواردی که فضا برای قرار دادن شگل کوچک باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شگل D شکل

کاربرد شگل‌ها

همان طور که گفته شد، شگل‌ها با توجه شکل و فرمشان در کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از شگل‌ها در کارهایی مانند باربردازی، جابه‌جایی وسایل، بلند کردن وسایل، حفظ و افزایس سطح ایمنی، قلاب‌سازی بارهای سنگین و نیمه سنگین، بکسل و … استفاده می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده در بالا که بیشتر صنعتی بوده و در کارهای صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مدل‌های سبک و کوچک‌تری وجود دارد که در کارها و تجهیزاتی مانند چمدان و سیم‌های بکسل خودرویی قابل استفاده هستند. از شگل‌ها در ورزش‌هایی مانند کوه‌نوردی و صخره‌نوردی هم استفاده می‌شود با این تفاوت که مستقل نبوده و متصل به سایر تجهیزات این ورزش‌ها است.

خرید انواع شگل

خرید شگل

برای خرید شگل مناسب باید به نوع کارتان و کاربردی که از شگل انتظار دارید، توجه کنید. شگل‌ها از سه شکل کلی کوچک، متوسط و بزرگ تشکیل شده‌اند. در واقع برای خرید شگل مورد نظرتان باید درنظر داشته باشید که کدام یک از شگل‌های کوچک، متوسط و بزرگ بیشتر به کار می‌آید.

برای خرید شگل مناسب شما باید به نکاتی مانند سایز شگل، ضخامت شگل، ضخامت و نوع پین دقت کرد. برای اطلاع از اینکه شگلی که قصد خرید آن را دارید با کار مورد نظر شما تناسب دارد یا خیر باید به علائم شناسایی و اطلاعاتی که بر روی سطح و بدنه شگل نوشته شده است، دقت کرده و شگلی متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. برای اطلاع از قیمت انواع شگل و خرید شگل مورد نظر خود به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید.

کاربرد شگل‌ها

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی که کاربرد بسیار زیادی در قسمت جابه‌جایی و باربرداری دارد، شگل می‌باشد. واقع شگل‌ها وسیله‌ای قلاب‌مانند هستند که با اتصال به وسیله یا کالای مورد نظر باعث باربرداری و یا جابه‌جایی کالای مورد نظر می‌شوند. شگل‌ها کاربرد بسیار زیادی داشته و برای کارهایی مانند اربردازی، جابه‌جایی وسایل، بلند کردن وسایل، حفظ و افزایس سطح ایمنی، قلاب‌سازی بارهای سنگین و نیمه سنگین، بکسل و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی شگل و انواع آن پرداخته و کاربرد شگل‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

743 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط