نصب آنتن تلویزیون

نصب آنتن تلویزیون؛ نگاهی بر مراحل نصب آنتن دیجیتال در پشت بام

559 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید نصب آنتن تلویزیون به چه صورت انجام می‌شود؟ با مراحل نصب آنتن دیجیتال آشنایی دارید؟ آنتن تلویزیون اصلی‌ترین عامل در دریافت تصاویر شفاف و باکیفیت محسوب می‌شود. زمانی که در نصب آنتن اشکالی وجود داشته باشد، با عدم شفافیت تصویر مواجه خواهیم بود. در ادامه این راهنما با مراحل اصولی نصب آنتن دیجیتال تلویزیون آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

نگاهی بر چیستی آنتن دیجیتال و عملکرد آن

نصب آنتن تلویزیون

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی ابزار و لوازم جدیدی روی کار آمده‌اند که می‌توان با کمک آن‌ها نیازهای مختلف را بسیار راحت‌تر رفع کرد. از جمله لوازم مذکور آنتن‌های دیجیتالی هستند که در سال‌های اخیر بسیار مورد  استقبال قرار گرفته‌اند. با استفاده از آنتن تلویزیون دیجیتال دیگر نیازی به آنتن‌های آنالوگ قدیمی نبوده و می‌توان بسیار راحت‌تر آنتن را نصب کرد و از تصویر واضح و باکیفیت تلویزیون بهره برد.

در این نوع از آنتن‌های تلویزیون نیازی به فرستنده به سمت آنتن روی پشت بام نبوده و می‌توان به طور مستقیم سیگنال مورد نیاز را از فرستنده دیجیتال به تلویزیون انتقال داد. از دیگر مزیت‌های نصب آنتن تلویزیون مدل دیجیتال می‌توان به امکان دسترسی به تعداد کانال‌های بیش‌تر با کیفیت بهتر اشاره داشت. البته مزیت‌های استفاده از این آنتن به مورد مذکور محدود نشده؛ در ادامه با سایر مزایای استفاده از آنتن‌های دیجیتال آشنا خواهیم شد:

مزایای نصب آنتن تلویزیون دیجیتال

  • کیفیت بی‌نظیر تصاویر در مقایسه با کیفیت تصاویر ارائه شده به واسطه آنتن‌های قدیمی و آنالوگ
  • عدم محدودیت در شبکه‌های مختلف تلویزیونی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران
  • امکان دسترسی به کانال‌های تلویزیونی و رادیویی
  • دسترسی به خدمات نابینایان و ناشنوایان

نحوه نصب فیش آنتن دیجیتال

پیش از این که به سراغ آموزش نصب آنتن تلویزیون برویم، لازم است که نگاهی بر نحوه نصب فیش این تجهیز پرکاربرد داشته باشیم:

  • در اولین قدم بریدگی کوچکی در نقطه اتصال روی کابل آنتن ایجاد کنید. به منظور انجام این کار می‌توانید از سیم چین مخصوص به منظور جداسازی حدوداً 1 سانتی‌متر از کابل بهره ببرید. بعد از انجام این مرحله سیم مسی و پوشش داخلی کابل قابل مشاهده خواهد بود.
  • برای این که حدوداً 75 میلی‌متر از سیم اصلی و زیرین قابل مشاهده باشد، بایستی پوشش داخلی و همچنین رویه را به سمت عقب بکشید.
  • در این وهله از آموزش نصب آنتن تلویزیون و فیش، می‌بایست به گونه‌ای فیش را متصل کنید که پایه فیش روی سیم‌ها را پوشانده و همچنین مقداری از سیم مسی از بخش جلویی فیش قابل مشاهده باشد.
  • فیش را فیکس کرده و آن را با استفاده از ابزار مخصوص فشار دهید تا کاملاً روی کابل مورد نظر محکم گردد؛ هدف از انجام این کار به حداقل رساندن احتمال بیرون آمدن کابل از داخل فیش است.
  • اکنون فیش آنتن نصب شده و می‌توانید تصاویر را با وضوح کامل روی تلویزیون خود تماشا کنید.

طریقه نصب آنتن تلویزیون دیجیتال

نصب آنتن تلویزیون

پیدا کردن سیم آنتن طبقه مورد نظر

در اولین مرحله می‌بایست سیم‌های مربوط به طبقه خود را پیدا کنید. چنان‌چه روی سیم‌کشی‌ها در پشت بام نام طبقات درج شده باشد، کار شما بسیار راحت خواهد بود. در غیر این صورت می‌توانید با همراهی یکی از اعضای خانواده تک به تک سیم‌های طبقات را کشیده و در نهایت سیم کشی مربوط به طبقه خود را پیدا نمائید.

اتصال سیم به برد داخلی آنتن تلویزیون

در این مرحله می‌بایست سیم را به برد داخلی آنتن متصل کنید. توجه داشته باشید که سیم‌های موجود در آنتن از دو بخش تشکیل می‌شوند. یک سیم دورتادور سیم‌های داخلی بافته شده و سیم بعدی، سیم مفتول وسطی آن خواهد بود. به منظور اتصال در ابتدا بایستی 2 الی 3 سانتی‌متر از پوشش سیم مورد نظر را با کمک کاتر جدا نمائيد.

دقت داشته باشید که هنگام جداسازی بخشی از پوشش سیم به واسطه کاتر، به سیم‌های داخلی آسیبی وارد نشود. اکنون می‌توانید جدار پلاستیکی داخلی را در حدود نیم سانتی‌متر جدا کرده و در نهایت به دو حلقه برسید. پس از مواجه شدن با دو حلقه، مفتول وسط سیم را وارد حلقه کوچ کرده و سپس پیچ را بر روی آن محکم نمائيد.

نصب پایه آنتن تلویزیون

به منظور نصب آنتن تلویزیون و پایه آن بایستی یک نقطه امن در بالاترین نقطه از ساختمان را پیدا کنید؛ ارتفاع این نقطه باید به گونه باشد که ساختمان‌های مجاور مانع دریافت سیگنالِ آنتن نشوند. اکنون می‌توانید لوله را در نقطه مشخص شده نصب کرده و برای انجام این کار از دو بست، 4 پیچ و رولپلاک استفاده نمائيد.

نصب آنتن تلویزیون بر روی پایه

پس از این که پایه نصب شد، در این مرحله نوبت به نصب آنتن بر روی پایه می‌رسد. توجه داشته باشید که آنتن می‌بایست در بالاترین نقطه از پایه نصب شود. به منظور امنیت بالاتر و جلوگیری از آسیب‌رسی به آنتن در برابر وزش باد، توصیه می‌شود که سیم‌ها را با کمک چسب بر روی لوله مورد نظر محکم کنید.

نصب فیش آنتن به پشت تلویزیون

به منظور نصب آنتن پشت تلویزیون می‌بایست فیش اتصال را به تلویزیون متصل نمائید. در این مرحله سیمی که از پشت بام آمده را کمی برش داده و پس از شل کردن پیچ‌های مغزی، کابل را به سمت فیش آنتن هدایت کنید. قابل ذکر بوده که برای لخت کردن سیم می‌توانید از سیم‌ چین‌های کوتاه بهره ببرید. سیم‌های افشانه را به دور سیم‌های آنتن پیچانده و آن را داخل بخش انتهایی فیش آنتن قرار دهید. در مرحله بعد، روکش را بسته و قاب را محکم کرده و در نهایت فیش را به ستاپ باکس متصل کنید و از تماشای تلویزیون با وضوح بالا لذت ببرید.

سخن پایانی

آنتن تلویزیون اصلی‌ترین وسیله برای دریافت سیگنال و تماشای تصاویر بر روی تلویزیون به حساب می‌آید. در گذشته از آنتن‌های آنالوگ و قدیمی برای مشاهده تلویزیون استفاده می‌شد که با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بود. خوشبختانه امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی شاهد روی کار آمدن ابزار جدید هم‌چون آنتن‌های تلویزیون دیجیتال هستیم.

فرآیند نصب آنتن تلویزیون دیجیتال با رعایت مراحلی که در این راهنما گفته شد بسیار ساده است؛ به طوری که در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید به تمامی شبکه‌های صدا و سیما با کیفیت عالی دسترسی پیدا کنید. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون نصب آنتن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در رابطه با مراحل نصب آنتن در میان بگذارید.

559 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط