انواع قیچی مفتول بر

معرفی انواع قیچی مفتول بر و ویژگی‌های هر کدام

158 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

آیا با انواع قیچی مفتول بر آشنایی دارید؟ به نظر شما از قیچی مفتول بر برای انجام چه عملی می‌توان استفاده کرد؟ قیچی‌های مفتول بر از جمله ابزار کاربردی برای برش زنجیر، پیچ و فنس‌های فلزی، قفل و… هستند که کارکردی مشابه با اَره دارند. در ادامه این راهنما ضمن معرفی این ابزار با انواع مختلف آن نیز آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

نگاهی بر انواع قیچی مفتول بر و کاربرد آن

 انواع قیچی مفتول بر

قیچی مفتول بر چیست؟

قیچی مفتول بر از جمله ابزارهایی بوده که برای برش انواع زنجیر، پیچ، قفل، فنس و هر گونه قطعه فلزی با ضخامت‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. در ساختار این محصولات دسته‌های بلندی تعبیه شده و همانند قیچی عمل می‌کنند. طول بلند دسته‌های این قیچی‌ها باعث می‌شود تا نیروی وارد شده به قطعه افزایش پیدا کند؛ یعنی هر اندازه طول دسته افزایش یابد میزان نیرویی که به قطعه مورد نظر وارد می‌شود نیز به همان نسبت زیادتر خواهد شد.

چرا باید از انواع قیچی مفتول بر استفاده کنیم؟

این محصولات از جمله ابزارآلاتی بوده که در جعبه ابزار بیشتر افرادی که کارهای صنعتی می‌کنند، پیدا می‌شود. از ابزارهای قدرتمند برای بریدن انواع زنجیر، پیچ و مهره‌ها، انواع توری و هر گونه قطعه فلزی ضخیم می‌توان استفاده کرد. در حقیقت، انواع قیچی مفتول بر یک راه ساده، کم هزینه، سریع و بهینه برای بریدن اجسام سخت و سفت محسوب می‌شوند. ساختار این ابزارآلات به نحوه‌ای طراحی شده که با کمترین مقدار نیرو می‌توانند بیشترین فشار را به محل تیغه وارد نمایند.

امکان برش چه اجسامی با قیچی مفتول بر وجود دارد؟

از آن‌جایی که طراحی این قیچی‌ها منحصربه‌فرد است، این ابزار می‌توانند با کمترین فشار وارده بیشترین نیرو را به قطعه مورد نظر اعمال کرده و اجسام ضخیم و فلزی را به راحتی برش دهند؛ به عنوان مثال یک مفتول بر معمولی می‌تواند بازدهی برابر 20 کیلو نیوتون را داشته باشد.

در حالی که این مقدار نیرو تنها با تحمیل یک نیرو 250 نیوتونی توسط قیچی به جسم مورد نظر اعمال می‌شود و همین ویژگی سبب شده تا این ابزارآلات برای برش دادن انواع فلزات و جسم‌های سخت هم‌چون انواع سیم و کابل، زنجیرها، قفل‌ها، پیچ و مهره‌ها، لوله‌ها، توری‌ها و ورقه‌های فلزی مناسب باشند. قابل ذکر است که می‌توان هر نوع فلز با هر ضخامتی را با استفاده از این قیچی‌ها برش داد.

انواع قیچی مفتول بر کدام‌اند؟

 انواع قیچی مفتول بر

مفتول برها عموماً دارای اشکال و طراحی‌های گوناگونی هستند. تفاوت عمده بین انواع قیچی مفتول بر در شکل تیغه آن‌ها بوده که باعث می‌شود کاربردهای ابزار مذکور متغیر باشد. در ادامه متداول‌ترین مدل‌های مفتول برها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

مفتول بر وسط تیز

این دسته از جمله متداول‌ترین و ساده‌ترین انواع مفتول برها هستند که تیغه‌های آن‌ها دارای دو لبه با تیزی بالایی بوده و همین امر باعث می‌شود تا برای برش انواع فلزات و جسم‌های سخت به گزینه‌ای مناسب تبدیل شوند.

مفتول بر زاویه دار

این دسته از قیچی‌های مفتول بر دارای سری زاویه دار بوده و در این مدل تیغه‌ها از زاویه‌ای بین 25 تا 35 درجه برخورداراند؛ همین ویژگی سبب می‌شود تا در اماکن تنگ و کوچک بسیار مفید واقع شوند.

مفتول بر های رومیزی

همانطور که از اسم آن‌ها پیداست می‌توان آن‌ها را بر روی میزهای کارگاهی قرار داد. این مدل از قیچی‌های مفتول بر برای کسانی که مدام از مفتول استفاده کرده و قصد دارند تا جایی ثابت را برای قیچی داشته باشند گزینه‌ای مناسب خواهد بود.

مفتول بر کف چین

این مدل از قیچی‌های مفتول‌ بر برای برش دادن بر روی سطوح صاف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این نوع قیچی تنها یک لبه تیز بوده و لبه دیگر تخت است و برای برش قطعه از کف گزینه‌ای ایده آل به شمار می‌آید. از موارد کاربرد آن می‌توان به میخ‌ها و پیچ‌هایی که از یک سطح بیرون زده باشند اشاره داشت.

ویژگی‌های انواع قیچی مفتول بر

اولین نکته‌ای که می‌بایست در هنگام خرید مفتول برها در نظر داشت، ظاهر و طراحی ارگونومیک آن‌هاست. طراحی ارگومینیک سبب می‌شود تا کاربر در زمان کار با ابزار راحتی و کنترل کافی را داشته باشد. علاوه بر این، وزن مناسب این ابزار نیز حائز اهمیت است؛ چرا که قیچی‌های سنگین سبب خستگی دست و بدن شده و کارایی شما را کاهش خواهند داد. با توجه به موارد مذکور، ویژگی‌های بهترین قیچی‌های مفتول بر به شرح زیر است:

  • طراحی ارگونومیک
  • طول دسته مناسب
  • تیغه‌های مستحکم و مقاوم
  • مجهز بودن به اهرمی قدرتمند
  • دسته‎‌های خوش حالت و پر قدرت فولادی
  • داشتن روکش‌های مناسب بر روی دسته‌ها به منظور جلوگیری از تعریق و لیز خوردن دستان

مهم‌ترین نکات خرید انواع قیچی مفتول بر

  • استحکام تیغه: مفتول بری با تیغه‌های محکم و مقاوم به منظور برش وسایل ضخیم و مستحکم مناسب و الزامی است. با توجه به این که مفتول برها تیغه‌های متنوعی دارند و هر یک از آن‌ها برای کاربردهای متفاوتی به کار گرفته می‌شوند، بایستی با توجه به نیاز و کاربرد، مفتول بر خریداری گردد.
  • اهرم با قدرت: اهرم قدرتمند سبب می‌شود تا عملیات برش راحت‌تر صورت بگیرد. این کار مخصوصا برای برش‌های ضخیم بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
  • دسته محکم: داشتن دسته محکم مفتول بر، مثلا از جنس فولاد و به شکل گرد کمک به سزایی می‌کند تا در حین عملیات دست کاربر خسته نشده و به بتواند عمل برش را با کیفیت عالی انجام دهد.
  • دسته روکش دار: دسته‌هایی که مجهز به روکش بوده، کمتر دچار اصطکاک خواهند شد و کار کردن با آن‌ها بسیار راحت است. علاوه بر این، از تعریق دست و لیز خوردن نیز جلوگیری می‎‌کند.
  • طول مناسب دسته: مفتول بر هایی با طول دسته مناسب، باعث می شود تا نیاز به وارد کردن فشار کمتری از طرف شما باشد. از اینرو عملیات برش برایتان راحت تر خواهد شد.
  • قیمت مفتول بر: بودجه خود را در نظر گرفته و بر اساس آن برای خرید مفتول بر مناسب اقدام نمایید. قیمت قیچی مفتول بر حسب پارامترهایی نظیر سایز قیچی، کاربرد، شرکت تولیدی، مواد سازنده و …. محاسبه و ارزیابی خواهد شد. شرکت‌های گوناگون تولیدات خود را با قیمت‌های مختلف به بازار عرضه می‌کنند.
  • شرکت سازنده: شرکت‌های زیادی در زمینه تولید قیچی مفتول بر فعالیت می‌کنند که از بین آن‌ها می‌توان به ویکتورینوکس، نامسون، اکتیو تولز، بهکو، برگر، زولینگ، پی اند ام، نولان، سابوتن، وینکس، مگا تولز، جی تی تی، سلام واکو اشاره داشت.

سخن پایانی

در این راهنما با انواع قیچی مفتول بر و نکاتی که می‌بایست هنگام خرید این محصولات به آن‌ها دقت داشته باشید پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با قیچی‌های مفتول بر می‌دانید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون قیچی‌های مفتول بر با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

158 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط