نحوه ساخت تیر برق H

نحوه ساخت تیر برق H؛ اهمیت، کاربرد و چگونگی ساخت تیر

94 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

همه ما با تیر برق‌های چهارگوش آشنایی نسبی داشته و آن‌ها را از نزدیک دیده‌ایم. عمدتاً تیرهای بتنی را به شکل چهارگوش و یا H شکل تولید و ساخته می‌شوند. از آنجا که تیر برق‌ H یا همان تیر برق چهارگوش از کاربرد زیادی برخوردار است، اطلاع از مزایا، معایب و نحوه ساخت تیر برق H می‌تواند کمک بسیار زیادی در استفاده صحیح از این تیرها نماید. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه ساخت تیر برق H پرداخته و مزایای و معایب این تیرها را بیان کنیم.

تیر برق H و ویژگی‌های آن

نمونه‌ای از تیر برق چهارگوش یا H
نمونه‌ای از تیر برق چهارگوش یا H

پیش از آنکه نحوه ساخت تیر برق H را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است ابتدا با ویژگی‌های این نوع تیرها و مزایا و معایب آن‌ها آشنا شده و آن‌ها را کامل بشناسید. تیر برق را می‌توان یک ستون چوبی، فلزی و یا بتنی به شمار آورد که وظیفه نگهداری و محافظت از خطوط انتقال هوایی را برعهده دارد.

در گذشته عمدتاً از تیر برق‌های چوبی برای نصب سیم و کابل‌ها استفاده می‌شد اما باگذشت زمان، تیرهای برق بتنی به دلایلی همچون استحکام بسیار بالا که به دلیل ترکیب آرماتور فولادی با بتن است، به‌تدریج جایگزین تیرهای چوبی شده و جای این تیرها را گرفتند. علاوه‌بر این، تیر برق چوبی باعث قطع درختان و از بین رفتن محیط زیست شده اما تیر برق بتنی فاقد چنین مشکلی و معضلی بوده و بسیار کاربردی‌تر است.

ساختار کلی تیرهای برق بتنی تقریباً مشابه یکدیگر است اما در حالت کلی (از لحاظ شکل) می‌توان این نوع تیرها را به دو نوع گرد و چهارگوش یا همان H تقسیم‌بندی کرد. در ساختار تیر برق H شکل از یک آرماتور یا اسکلت فولادی و بتن استفاده می‌شود. قالب این تیرها همان‌طور که از نامشان مشخص است، شکلی چهارگوش داشته و بر روی این تیرها پلکان‌هایی به منظور بالارفتن راحت‌تر سیمبان از آن‌ها طراحی شده است. این موضوع علاوه‌بر اینکه یک مزیت محسوب می‌شود اما ایمنی و امنیت را نیز پایین آورده و سبب بالارفتن افراد متفرقه از تیر و افزایش احتمال به سرقت رفتن سیم و کابل‌ها نیز می‌شود.

نحوه ساخت تیر برق H

قالب مورد استفاده برای بتن‌ریزی تیر برق H
قالب مورد استفاده برای بتن‌ریزی تیر برق H

حال که با ویژگی‌های تیر برق‌ چهارگوش یا H آشنا شدید، حال بهتر است به سراغ بررسی نحوه ساخت تیر برق H رفته و این روند را توضیح دهیم. .

مراحل ساخت تیر برق H عبارتند از:

  • آماده‌سازی اسکلت آرماتوری تیر: اولین مرحله از سلسله مراحل ساخت تیر برق گرد، آماده‌کردن اسکلت آرماتوری تیر است که درون تیر برق بکار رفته و می‌توان گفت به نوعی استخوان‌بندی تیر برق را شکل می‌دهد.
  • بتن ریزی: پس از آماده‌کردن و قرارگرفتن آرماتور درون قالب، بتن‌ریزی درون قالب صورت می‌پذیرد می‌گیرد. پس از قراردادن آرماتور درون قالب و تنظیم آن، بر اساس استانداردها و مطابق با روش‌های مرسوم، بتن‌ریزی درون قالب مورد نظر انجام پذیرفته و آماده سومین مرحله ساخت تیر برق می‌شود. لازم به ذکر است که برای تولید تیرهای برق H از قالب چهارگوش فولادی استفاده می‌شود و زمانی که آرماتور درون قالب تنظیم شد، بتن را بر روی آن ریخته تا سفت شده و استحکام خود را پیدا کند.
  • عمل‌آوری: مرحله سوم در ساخت تیر برق‌های چهارگوش یا همان H، عمل‌آوری تیر برق و بتن آن است. به طور کلی بهترین روش برای عمل‌آوری بتن به کارگرفتن بخار آب است که معمولاً این مرحله در زیر یک چادر برزنتی نسبتا بزرگ انجام می‌پذیرد. برای اینکه بتن سریع‌تر سفت و محکم شود، قالب‌ها را درون چاله بخار قرار می‌دهند و پس از گذشت مدت زمانی استاندارد، قالب‌ها را از محل چاله خارج می‌کنند. البته در این مرحله باید به دمای هوای مجاور با تیر نیز توجه شود. در این موارد، دمای استاندارد برای عمل‌آوری تیر معمولاً زیر 70 درجه سانتی‌گراد بوده و نباید از این حد تجاوز کند.
  • خنک‌کاری: پس از انجام مرحله عمل‌آوری، باید به تیرها اجازه خنک‌شدن بدهید به‌طوری‌که پس از انجام آزمایش‌های مربوطه و تأیید عمل‌آوری تیرها، آن‌ها را در دمای محیط قرار داده تا به‌تدریج خنک شده و مستحکم شوند.
  • جابه‌جایی تیرها: مرحله آخر ساخت تیر برق H شامل جابه‌جایی و حمل تیر برق‌های تولید شده توسط تولیدکننده است. برای حمل تیر برق‌های H تولید شده توسط کارخانه یا تولیدکننده از انواع تجهیزات نظیر جرثقیل، لیفتراک و … استفاده می‌شود. پس از انتقال تیر برق‌ها به محل مورد نظر، فرایند تولید تیر برق چهارگوش یا H شکل به پایان رسیده و تیر آماده عرضه و نصب در محل مورد نظر جهت استفاده است.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل مهم برای انتقال جریان برق، تیرهای برق هستند. تیرهای برق در انواع و اشکلی مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تیر برق H است. تیر برق‌های چهارگوش یا همان H یکی از متداول‌ترین نمونه تیر برق‌های بتنی هستند که از ترکیب بتن و آرماتور فولادی ساخته شده و بسیار مستحکم هستند.

همچنین بر روی این تیرها پلکان‌هایی جهت صعود راحت‌تر و ایمن‌تر سیمبان یا اپراتور طراحی شده است که از این رو، این تیرها بسیار ایمن‌تذ نسبت به تیر برق‌های گرد هستند. نحوه ساخت تیر برق H نیز شامل پنج مرحله آماده‌کردن اسکلت آرماتور، قراردادن آن درون قالب چهارگوش، بتن‌ریزی قالب، عمل‌آوری، جابه‌جایی و حمل‌ونقل است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه ساخت تیر برق H پرداخته و مزایای و معایب این تیرها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

94 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط