نحوه نصب یو پی اس

نحوه نصب یو پی اس؛ آموزش قدم به قدم نصب یو پی اس

170 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از قطعات کاربردی در حوزه برق که وظیفه تأمین جریان برق در زمان قطعی برق و تنظیم ولتاژ برق شبکه را برعهده دارد، یو پی اس است که ممکن است آن را با نام منبع تغذیه بی‌وقفه نیز بشناسید. یکی از مهم‌ترین موارد در هنگام استفاده از یو پی اس، نحوه نصب پو پی اس است که باید توسط افراد متخصص و آشنا به حوزه برق انجام گیرد. البته در صورتی که کمی از برق و الکترونیک سررشته داشته و اطلاع داشته باشید، با کمی راهنمایی می‌توانید اقدام به نصب یو پی اس نمایید. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه نصب یو پی اس پرداخته و شما را با ویژگی‌های این قطعه مطلع نماییم.

یو پی اس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

انواع یو پی اس
انواع یو پی اس

پیش از آنکه نحوه نصب یو پی اس را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است ابتدا با ویژگی این قطعه و مزایای مختلف آن آشنا شده و این دستگاه کاربردی را به طور کامل بشناسید. یو پی اس یا UPS در واقع مخفف کلمات Uninterruptible Power Supply به معنای مخزن قدرت است. همان‌طور که از معنای کلمات نیز مشخص است، یو پی اس‌ها نوعی منابع تغذیه بی‌وقفه به شمار می‌آیند که در صورت قطع برق، توانایی تأمین برق مورد نیاز وسایل مختلف را دارا هستند.

از سوی دیگر، این یو پی اس‌ها کاربرد مهم دیگری نیز دارند و آن تنظیم ولتاژ و ثابت نگه‌داشتن و کنترل برق شبکه است. از این رو، این قطعات تنها در زمان قطعی برق کاربرد نداشته و زمانی که جریان برق مجدد برقرار می‌شود نیز برق و جریان را کنترل کرده و نویز و اختلالات را از جریان برق حذف می‌نماید و مانع نفوذ آن‌ها به تجهیزات حساس سیستم می‌شود. به عبارت دیگر، یو پی اس‌ها را می‌توان نوعی دستگاه ذخیره برق به شمار آورد که در مراکز گوناگون مانند مراکز دیتا، مزارع ارز دیجیتال، سیستم‌های خانگی، سیستم‌های اداری و … مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد بسیار زیادی دارند.

در حالت کلی باید گفت یو پی اس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا تجهیزات را از شوک ناگهانی ایجاد شده از قطعی و یا نوسانات برق محافظت نموده و مانع آسیب‌رسیدن به آن‌ها شود. در نتیجه می‌توان گفت، یو پی اس‌ها نقش بسیار مهمی در محافظت و حفظ سلامت تجهیزات برقی ایفا می‌کنند. یو پی اس‌ها با توجه به نوع باتری استفاده شده در ساختار خود و همچنین ظرفیت و کاربردی که دارند به انواع گوناگونی نظیر آفلاین، آنلاین، خط تعاملی و … تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه شما را با نحوه نصب یو پی اس و استفاده صحیح از آن آشنا خواهیم کرد.

نحوه نصب یو پی اس

نصب باتری یو پی اس
نصب باتری یو پی اس

حال که با ویژگی‌های یو پی اس و علل اصلی استفاده از آن آشنا شدید، بهتر است به سراغ بررسی نحوه نصب یو پی اس رفته و چگونگی نصب این دستگاه کاربردی را بیان کنیم. همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، در حالت کلی نصب یو پی اس باید توسط افراد داری مهارت و آموزش‌دیده صورت پذیرفته و انجام گیرد اما از آنجا که اطلاع از مراحل و چگونگی نصب یو پی اس نیز می‌تواند کمک بسیار زیادی به افراد متخصص و افراد مایل به یادگیری نصب این دستگاه کاربردی کند.

قصد داریم قدم به قدم مراحل نصب یو پی اس را بیان کرده و شما را در نحوه نصب یو پی اس‌ها راهنمایی نماییم. مراحل نصب یو پی اس‌ها عبارتند از:

  • نصب باتری: اولین مرحله از سلسله مراحل نصب یو پی اس، نصب باتری‌های یو پی اس است. زمانی که باتری‌ها نصب شدند باید آن‌ها را به دستگاه یو پی اس متصل کرده و از صحت اتصال مطمئن شویم.
  • اتصال برق ورودی: پس از نصب و اتصال باتری پوپی‌اس، نوبت به اتصال برق ورودی می‌رسد. برای این کار ابتدا باید دستگاه را در حالت بای پس قرار دهید. البته بیش‌تر یو پی اس‌ها در این زمان به طور خودکار در این حالت قرار می‌گیرند اما بهتر است از قرارداشتن دستگاه برروی حالت بای پس اطمینان حاصل فرمایید.
  • اتصال مصرف‌کننده: در مرحله سوم، باید مصرف‌کننده‌ها را به دستگاه متصل نموده و میزان بار مصرفی که بر روی نمایشگر نمایان می‌شود را بررسی کنید. در این حالت اگر مشکلی در ساختار و اتصالات وجود داشته باشد، نمایان می‌شود. در صورت عدم وجود مشکل می‌توانید یو پی اس را روشن نمایید. برای روشن‌کردن یو پی اس تنها کافیست کلید ON را برای چند لحظه نگه داشته تا دستگاه از حالت بای پس خارج شده و دستگاه روشن شود.

با انجام به ترتیب و صحیح مراحل بالا می‌توانید دستگاه یو پی اس مورد نظرتان را نصب نموده و صحت عملکرد آن اطمینان حاصل نمایید. البته دقت کنید که در هنگام نصب باید به چندین نکته توجه شود که عبارت‌اند از:

  • حمل صحیح یو پی اس و آسیب نرسیدن به آن.
  • انتخاب مکان مناسب برای نصب که توانایی تحمل وزن دستگاه را داشته باشد. همچنین داشتن فضای کافی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • محل نصب باید از هر گونه حرارت، رطوبت، نویز صوتی و … به دور باشد.
  • توجه به کابل و فیوزهای مورد استفاده در نصب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • به هیچ عنوان نباید از محافظ تلویزیون و یا رایانه در قسمت خروجی برق دستگاه استفاده شود و تنها استفاده از یک سه‌راهی معمولی کافی است.

نتیجه‌گیری

یکی از قطعات کاربردی در حوزه برق که وظیفه تأمین جریان برق در زمان قطعی برق و تنظیم ولتاژ برق شبکه را برعهده دارد، یو پی اس است. یو پی اس‌ها نوعی منابع تغذیه بی‌وقفه به شمار می‌آیند که در صورت قطع برق توانایی تأمین برق مورد نیاز وسایل مختلف و تنظیم ولتاژ برق شهری را دارا هستند. نصب یو پی اس دارای مراحلی است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما در نصب این دستگاه کاربردی کند. نحوه نصب یو پی اس شامل مراحلی همچون نصب باتری، اتصال برق ورودی، چک‌کردن میزان بار بر روی نمایشگر و … را بوده و اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه نصب یو پی اس پرداخته و شما را با ویژگی‌های این قطعه مطلع نماییم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

170 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط