دستگاه پرس ضایعات آهن

دستگاه پرس ضایعات آهن؛ چیستی، کاربردها و انواع

291 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید دستگاه پرس ضایعات آهن چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ با ویژگی‌ها و انواع مختلف پرس ضایعات آهن آشنایی دارید؟ در ادامه این راهنما علاوه بر معرفی پرس ضایعات آهن به بررسی انواع و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی دستگاه پرس ضایعات آهن

دستگاه پرس ضایعات آهن

ضایعات آهن کاربردهای بسیار زیادی دارند و می‌توان از آن‌ها پس از پرس‌کاری در آثار هنری، لوازم خانگی و باتری استفاده کرد. این ضایعات در ساخت مجسمه‌ها، نیمکت پارک‌ها، مبلمان، برخی ظروف، باتری‌های خودرو و… به کار گرفته می‌شوند؛ به شرط آن که با استفاده از بهترین ماشین پرس ضایعات آهن به شکل دلخواه با ابعاد مورد نظر پرس شده و فرم بگیرند.

دستگاه‌های مختلف در فرآیند بازیافت آهن‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرند که اصلی‌ترینِ آن‌ها ماشین‌های پرس‌کاری هستند. انواع مختلف دستگاه‌های مذکور قابلیت فشرده‌سازی و یا همان پرس‌کاری فلزات سبک و سنگین را داشته که می‌توان از آن‌ها بر حسب نیاز و نوع آهن استفاده کرد.

دستگاه پرس از جمله تجهیزات کاربردی در صنعت آهن آلات بوده که می‌توان از آن برای تبدیل کردن ضایعات آهن به ابعاد و فرم‌های یکنواخت استفاده نمود. در واقع، این دستگاه نوعی تجهیز بوده که با کمک آن می‌توان عمل تغییر شکل و پرس ضایعات آهن را بدون براده‌برداری به راحتی انجام داد.

دستگاه مذکور کاربری آهن‌گری داشته و در پرس‌کاری بیش‌ترین استفاده را دارد. در فرآیند پرس‌کاری ابزاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که تحت عنوان «قالب» شهرت دارند. این قالب‌ها عمدتاً متشکل از دو بخش توپر «سمبه» و توخالی «ماتریس» هستند که بر حسب نوعِ کار به دو دسته دیگر با عناوین «قالب‌های برش» و «قالب‌های فرم» طبقه‌بندی می‌شوند.

با استفاده از دستگاه پرس ضایعات آهن می‌توان در زمان و هزینه‌ها به طرز چشم‌گیری صرفه‌جویی کرد. علاوه بر این، بهره‌گیری از این دستگاه سبب سهولت در انجام کار نیز خواهد شد. این دستگاه در انواع مختلفی در بازار قابل خرید بوده که تمامی آن‌ها عمل مشابهی را به انجام می‌رسانند، اما بسته به قدرت موتور و انداره در ابعاد 65، 61 و 83 قابل تولید هستند.

مهم‌ترین ویژگی دستگاه پرس ضایعات آهن

اصلی‌ترین خصوصیتی که می‌توان برای این دستگاه‌ در نظر گرفت، قابلیت عیب‌یابی و رفع اتوماتیک ایرادات از راه دور است. البته توجه داشته باشید که کلِ این پروسه حدوداً ۲ دقیقه زمان می‌برد. زمان در نظر گرفته شده برای عیب‌یابی می‌تواند بر حسب نوع ضایعات و نوع آهن نیز متغیر باشد؛ در نتیجه امکان طولانی‌تر شدن مدت زمان عیب‌یابی نیز وجود خواهد داشت. افزون بر این، دستگاه مورد بحث ضد سایش بوده و این یک امتیاز نیز برای دستگاه پرس ضایعات آهن به حساب می‌آید.

کاربرد دستگاه پرس ضایعات آهن

دستگاه پرس ضایعات آهن

همان‌طور که گفته شد، اصلی‌ترین کاربرد این دستگاه شکل‌دهی به قطعات فلزی است. لازم به ذکر است که فلزات می‌توانند با چکش‌کاری یا پرس کردن به شکل مطلوب تبدیل شوند؛ از این رو دستگاه پرس ضایعات آهن می‌تواند در این صنعت بسیار کارآمد باشد. با کمک این دستگاه می‌توان ضایعات بسیار بزرگ آهنی را در بازه زمانی کوتاه مدت و با بهترین کیفیت به یک مچاله از آهن تبدیل نمود.

جالب است بدانید که حتی اگر یک خودروی قراضه و فرسوده در این دستگاه قرار داده شود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودرو به مشتی از آهن تبدیل خواهد شد! با له کردن و پرس کردن ضایعات آهن می‌توان متریال مورد نیاز برای مصارف دیگری را نیز تأمین کرد. با توجه به کاربرد این دستگاه، امکان صرفه‌جویی در مصرف آهن که یک منبع طبیعی گران قیمت نیز بوده فراهم خواهد شد.

انواع پرس ضایعات آهن

اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی برای این دستگاه در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوئیم که دستگاه پرس آهن در دو مدل دستی و اتوماتیک در بازار موجود بوده که هر یک از آن‌ها شامل انواع مختلفی می‌شود. در ادامه با رایج‌ترین انواع ماشین پرس ضایعات آهن آشنا خواهیم شد:

دستگاه پرس پیچی

این مدل از ماشین‌های پرس ضایعات آهنی از نوع دستی بوده که نحوه کارکرد آن به صورت بالا و پایین رفتنِ عمودی است. به طور معمول، این مدل از ماشین‌های پرس برای برش ورقه‌های نازک فلز به کار گرفته می‌شود.

دستگاه پرس اهرمی

دستگاه‌های پرس اهرمی نیز نمونه دیگری از انواع ماشین پرس ضایعات آهنی دستی به حساب می‌آیند که هم‌چون مدل پیچی برای برش و فرم‌دهی ورقه‌های نازک فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که این مدل از ماشین‌های پرس به قیچی اهرمی شباهت زیادی دارند.

دستگاه پرس اصطکاکی

دستگاه پرس بعدی مدل اصطکاکی بوده که مجهز به یک الکتروموتور است و با چرخش آن به سمت چپ، فلکه‌ای که به پیچ متصل بوده به حرکت درآمده و پیچ به همراه سر پرس به سمت پایین می‌آید. سپس، چرخ طرف راست با چرخ فلکه سبب انجام عمل برگشت می‌شود.

دستگاه پرس ضربه‌ای

این مدل از ماشین‌های پرس ضایعات آهنی عموماً برای برش‌کاری فلزات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد آن به شکل ضربه‌ای است؛ به این معنا که به صورت عمودی بر روی ریل‌ها به سمت بالا و پایین می‌رود.

دستگاه پرس هیدرولیکی

دستگاه‌های پرس هیدرولیکی دارای یک سیلندر دو کاره بوده که امکان تنظیم طول حرکت ضربه زدن آن‌ها وجود دارد. در حقیقت، قدرتمندترین دستگاه‌های پرس با بهره‌گیری از همین تکنولوژي طراحی و ارائه می‌شوند. در نتیجه اگر قصد خرید بهترین ماشین پرس ضایعات آهن را دارید، نمونه هیدرولیکی می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای شما باشد.

دستگاه پرس پنوماتیکی

در یک جمله ساده باید گفت که این مدل از دستگاه پرس ضایعات آهن نوعی سیلندر پیستون پنوماتیکی بوده که به منظور فرم‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

آهن از جمله منابع طبیعی گران قیمت و پرکاربرد به حساب آمده که مصارف بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. به منظور صرفه‌جویی از این منبع گران و ارزشمند می‌توان ضایعات آهن را با استفاده از دستگاه پرس ضایعات آهن به شکل دلخواه در ابعاد ایده‌آل فشرده‌سازی کرد. دستگاه‌های پرس مناسب برای فشرده‌سازی ضایعات آهن در انواع مختلف پیچی، اهرمی، اصطکاکی، ضربه‌ای، پنوماتیکی و هیدرولیکی قابل استفاده هستند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با ماشین‌های پرس ضایعات آهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون پرس ضایعات آهن با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

291 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط