سنسور باران

سنسور باران؛ آشنایی با چیستی و نحوه عملکرد

104 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید نقش سنسور باران در خودروها چیست؟ به نظر شما عملکرد این حسگر به چه صورت است؟ اصلی‌ترین هدفی که از به‌کارگیری سنسورها در صنعت خودروسازی وجود دارد، افزایش رفاه و آسایش راننده و همچنین سرنشینان بوده که در پی این بهره‌گیری، امنیت بیش‌تری نیز چه برای افراد و چه برای اتومبیل تأمین می‌شود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با سنسورهای باران، به معرفی عملکرد انواع آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی سنسور باران و نقش آن در خودروها

سنسور باران

سنسورها در زمان‌های گذشته عموماً جزو ابزارهای ضروری برای رانندگی به حساب می‌آمدند، اما امروزه این ابزار در کنار تأمین امنیت شامل لیست آپشن‌ها و قابلیت‌های خودروها با جنبه‌های لوکس و فانتزی نیز می‌شود. در حقیقت، سنسورها تا حدی اهمیت دارند که نمونه‌های مدرن و جدید آن‌ها به عنوان برطرف‌کننده برخی از نواقص و کمبودهای پیشین در خودروها نیز عمل می‌کنند.

به این معنا که در زمان گذشته امکان داشت که به علت عدم تسلط راننده به عقب اتومبیل، حین حرکت به طرف عقب، احتمال برخورد شدیدتری داشته باشد که امروزه با کمک سنسورهایی که برای عقب ماشین تولید شده می‌توان از بروز این مشکل به طرز چشم‌گیری پیش‌گیری کرد و در پی این روند میزان تصادفات را نیز کاهش داد.

از جمله سنسورهای پرکاربردی که در طی سال‌های اخیر در خودروهای مختلف به طور رایج مورد استفاده قرار گرفته، سنسور باران است. در درجه اول لازم است که با سنسورهای خودکار کمی بیش‌تر آشنا شوید. در حالت کلی، سنسورها نوعی حسگر الکتریکی به حساب می‌آیند که قادر هستند نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل کرده و نیروی ایجاد شده را به عمل‌گرها (مرکز پردازش مرکزی خودرو) ارسال نمایند.

هر یک از سنسورهای مصرفی در صنعت خودروسازی نسبت به نیروهای مکانیکی و اطلاعات دریافتی از سوی یک فاکتور ویژه حساسیت نشان داده و اطلاعات دریافتی را به سوی عمل‌گرهای مخصوص ارسال خواهند کرد. در نتیجه، عمل‌گرها با دریافت اطلاعات ارسالی که به واسطه پرداز‌ش‌گر مرکزی خودرو مورد پردازش قرار گرفته‌اند، واکنش‌های متناسب را ارائه می‌دهند.

جالب است بدانید که گاهاً برخی از عمل‌گرها خود دارای یک پردازنده کوچک با هدف تجزیه و تحلیل اطلاعات سنسورهای مربوط به خود هستند. حسگرهای موجود در اتومبیل با در نظر گرفتن نوع و قطعه‌ای که با آن در ارتباط بوده می‌توانند اطلاعاتی را به منظور آگاهی راننده ارسال نمایند. در کنار حسگرهای رایج، برخی از سنسورها مدرن‌تر بوده و می‌توانند کارایی ویژه‌ای را ارائه کنند.

معرفی سنسور باران در خودرو

سنسور باران

اکنون که با سنسورهای خودکار بیش‌تر آشنا شدید، در این بخش به بررسی سنسور باران می‌پردازیم. حسگر باران نوعی سنسور بوده که قادر است عملکرد برف پاک‌کن خودرو را مدیریت کند. در حقیقت، سنسور مذکور می‌تواند به برف‌ پاک‌کن کمک کند که در مواقع نیاز به صورت اتوماتیک شروع به کار کرده و بدون این که نیازی به دخالت راننده باشد، وظیفه خود را انجام دهد. این سنسور می‌تواند میزان رطوبت شیشه جلوی خودرو را به صورت خودکار شناسایی کرده و با در نظر گرفتن این عامل شروع به کار کند، سرعت برف‌ پاک‌کن‌ها را تغییر دهد و یا این که عملکرد آن‌ها را متوقف سازد.

توجه داشته باشید که اطلاعات دریافت شده توسط این سنسور به واسطه قطعه الکتریکی مذکور مورد پردازش قرار نخواهند گرفت، بلکه این اطلاعات به پرداز‌ش‌کننده ارسال شده و در نهایت دستور کار برف‌ پاک‌کن‌ها از آن‌جا ارسال خواهد شد. در گذشته سنسور باران بیش‌تر در خودروهای لوکس مورد استفاده قرار می‌گرفت؛

اما خوشبختانه امروزه آپشن مورد بحث در خودروهای متوسط و یا حتی خودروهایی که اقتصادی‌تر بوده نیز به چشم می‌خورد. هزینه نصب و راه‌اندازی این نوع از سنسورها چندان زیاد نیست و در عین حال موجب تحمیل هزینه نگهداری بالایی به مالک خودرو نیز نمی‌شود. امکان افزودن سنسور باران به خودرو به عنوان یک آپشن اضافی نیز فراهم است؛ حتی اگر قبلاً در کارخانه برای خودروی مورد نظر این آپشن در نظر گرفته نشده باشد.

آشنایی با انواع مختلف سنسورهای باران

به طور معمول حسگر باران در پشت یا کنار آینه مرکزی کابین نصب می‌شود. این حسگر در نزدیک‌ترین حالت به شیشه جلو تعبیه شده و عموماً در دو نوع اولتراسونیک و اینفرارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با هر یک از سنسورهای مذکور بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

سنسور باران اولتراسونیک

سنسورهای اولتراسونیک نسبت به امواج صوتی فراتر از محدوده شنوایی انسان حساسیت نشان داده و می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را با دریافت امواج مذکور به دست آورند. سنسورهای اولتراسونیک امواجی که با شیشه خودرو برخورد کند را دریافت کرده و بر حسب میزان امواج دریافتی واکنش نشان خواهند داد.

قابل ذکر است که این امواج در هر شرایطی می‌توانند به شیشه برخورد کنند، اما زمانی که شیشه خشک باشد تمامی امواجِ برخورد کرده به شیشه به واسطه سنسور باران جذب خواهد شد. چنان‌چه شیشه خیس باشد، امواج مذکور به صورت منشورگونه بازگردانده شده و در محیط انتشار می‌یابند؛ در نهایت امواج دریافتی به واسطه حسگر باران کاهش پیدا خواهد کرد.

زمانی که این کاهش بیش از حد استاندارد باشد، اطلاعات دریافتی توسط سنسور شامل پیامی خواهد بود که موجب وارد شدن برف‌ پاک‌کن‌ها به مدار می‌شود. بدین صورت با در نظر گرفتن میزان رطوبت شیشه جلوی ماشین، سرعت و شروع و توقف برف‌ پاک‌کن‌ها تنظیم خواهد شد.

سنسور باران اینفرارد

مدل دوم سنسورهای اینفرارد هستند که حاوی تعدادی لامپ مادون قرمز بوده و سبب تابش نور مادون قرمز به شیشه جلو با زاویه‌ای خاص و تعریف شده خواهند شد. این نور به واسطه چشم انسان قابل دیدن نیست و از لایه ابتدایی و میانی شیشه عبور کرده و پشت لایه نهایی بازتاب خواهد کرد. بازتاب نور به واسطه گیرنده‌های حسگر باران مورد بررسی قرار گرفته و با میزان نور اولیه مقایسه خواهد شد. اگر شیشه تمیز باشد، شدت نور بازتابی در مقایسه با شدت نور تابیده شده کم‌تر خواهد بود که این میزان در الگوریتم مشخص شده برای سنسور به طور کامل تعیین شده است.

اگر شیشه خیس یا کثیف باشد، شکست نور باعث کاهش شدت نور بازتابی شده و در پی آن برف‌ پاک‌کن‌های خودرو شروع به کار خواهند کرد.

سخن پایانی

سنسور باران از جمله آپشن‌های کاربردی در خودروها بوده که می‌توان به کمک آن بدون دخالت دست از عملکرد برف‌ پاک‌کن‌ها در مواقع ضروری بهره برد. این سنسورها در انواع مختلف اولتراسونیک و اینفرارد قابل استفاده هستند. ناگفته نماند که اگر این سنسور در یک خودرو تعبیه نشده باشد، امکان افزودن آن به اتومبیل نیز فراهم خواهد بود. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با حسگر باران دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سنسورهای باران با ما و کابران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

104 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط