نصب کولر گازی

آموزش نصب کولر گازی را به طور کامل بیاموزید!

169 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که پس از راه‌اندازی کولر در سیستم عملکردی کولرهای گازی مشاهده می‌شود، نصب کولر گازی به اشتباه است. نصب غلط و اشتباه کولر گازی آسیب‌های زیادی به سیستم کولر گازی زده و خنک‌کاری منزل به‌خوبی انجام نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی نصب کولر گازی پرداخته و نکات مهم در هنگام نصب کولر گازی را بیان کنیم.

کولر گازی و انواع آن

نصب کولر گازی

همان‌طور که گفته شد، کولر گازی یکی از پرمصرف‌ترین و پرفروش‌ترین انواع کولرها در ایران و جهان است که طرفدارهای زیادی هم دارد. در واقع، کولر گازی وسیله‌ای برای تهویه ساختمان بوده و با استفاده از روش سیکل تبرید تراکمی سعی در خنک‌کردن منزل و ساختمان یا محیط می‌کند.

این سیکل بدین‌شکل عمل می‌کند که گرما داخل ساختمان را مکش و دریافت کرده و آن را به سمت خارج ساختمان هدایت می‌کند.در واقع، به همین دلیل است که بیش‌تر کولرهای گازی در نزدیکی ساختمان و محیط قرار گرفته و همانند کولرهای آبی برروی پشت‌بام قرار نمی‌گیرند. البته برخی از انواع کولرهای گازی دارای عکس سیکل تبرید تراکمی را هم دارا بوده و می‌توان از آن‌ها در فصل‌های سرد سال به‌عنوان پمپ حرارتی و وسیله‌ای برای گرمایش هوای محیط، بهره برد.

از آنجا که کولرهای گازی کاربرد بسیار زیادی دارند، در انواع و اشکال مختلف تولید شده و هر کدام نکات نصب مخصوص خود را دارند اما در حالت کلی، روش نصب کولر گازی در تمامی انواع آن‌ها یکسان بوده و تفاوت چندان زیادی با یکدیگر ندارند.

پرکاربردترین و پرفروش‌ترین انواع کولرهای گازی عبارتند از:

  • کولرگازی پنجره‌ای: کولر گازی پنجره‌ای، که از آن با نام یک تکه هم یاد می‌شود، از ابتدایی‌ترین انواع کولرهای گازی است که یک نوع سیستم یک تکه بوده و تمامی اجزای سیکل تبرید در آن قرار دارند. همان‌طور که از نام این کولر مشخص است، برروی پنجره نصب شده و باید مطابق با سایز و اندازه پنجره مورد نظر انتخاب گردد.
  • کولر گازی اسپلیت: کولر گازی اسپلیت، که از آن با نام کولر گازی دو تکه هم یاد می‌شود، از دو واحد و سیستم مجزا ساخته شده است. ساختار اسپلیت بدین‌شکل است که یونیت یا سیستم بیرونی که کندانسینگ یونیت نام دارد، در بیرون ساختمان قرار گرفته و سیستم یا یونیت داخلی در قسمت داخلی ساختمان قرار می‌گیرد. یونیت خارجی اسپلیت شامل کمپرسور و کندانسور کولر گازی است که عموما برروی پشت‌بام نصب می‌شود. یونیت داخلی شامل اواپراتور یا همان‌تبخیرکننده بوده که سیکل کولرهای گازی را تکمیل کرده و هوای محیط را خنک می‌کند. این نوع کولر گازی، یکی از پرفروش‌ترین انواع کولرهای گازی است.
  • کولر گازی ایستاده: همان‌طور که از نام این کولرها مشخص است، این کولرها به‌صورت عمودی و ایستاده نصب شده و دارای دو قسمت (برای این مدل هم می‌توان از اصطلاح دو تکه استفاده کرد) هستند. پنل اصلی و داخلی این کولرها در داخل ساختمان قرار گرفته اما پنل بیرونی که شامل کندانسور است، در بیرون ساختمان نصب می‌شود. این نوع کولر توانایی بالایی در خنک‌کاری داشته و می‌توان از آن در محیط‌های بزرگ و گسترده بهره برد. نصب کولر گازی ایستاده چندان کار دشواری نبوده و راحت است.
  • کولر گازی پرتابل: کولر گازی پرتابل یا متحرک یکی دیگر از انواع کولرهای گازی که یک تکه بوده و نیاز به لوازم چندان زیادی برای نصب و استفاده ندارد. این نوع کولر دارای یک نوع لوله خرطومی‌شکل در قسمت پشتی خود است که از آن برای تخلیه گرمای موتور کولر، بهره می‌برد. از این مدل می‌توان در محیط‌های کوچک و نه‌چندان بزرگ مانند اتاق‌ها و ادارات بهره برد.

 

نصب کولر گازی

روش نصب کولر گازی

همان‌طور که گفته شد، کولرهای گازی در انواع و اشکال مختلفی تولید شده و روش نصب انواع کولرهای گازی در حالت کلی یکسان بوده و تفاوت چندانی بایکدیگر ندارند (تنها در برخی جزئیات با یکدیگر متفاوتند). نصب کولرهای گازی دارای چندین دستورالعمل و مراحل است که با انجام هر آن‌ها می‌توان کولر را کامل نصب کرد.

مراحل نصب کولر گازی عبارتند از:

  • نصب پنل داخلی: ابتدایی‌ترین کار در نصب کولرهای گازی، تعیین محل نصب کولر گازی مورد نظر شما در داخل ساختمان است. این محل باید دارای ارتفاع از سطح زمین بوده و از مکان‌هایی که امکان نشت گاز، نفت و انواع مواد و گازهای شیمیایی را دارد، دوری کنید. سعی کنید محل انتخابی دور از محل نصب تلفن و سایر وسایل برقی، رادیویی و کنترلی باشد تا هیچ‌گونه اختلال جریانی به‌وجود نیاید. دیواری و یا محل مورد نظر جهت نصب، باید دارای استحکام کافی بوده و توانایی تحمل وزن کولر گازی، به‌ویژه کولر گازی پنجره‌ای و کولر گازی اسپلیت، را داشته باشد. در ضمن، دقت کنید که هیچ‌گونه بخار و یا گرمایی هم اطراف کولر گازی نباشد زیرا امکان آسیب رسیدن به کولر وجود دارد.
  • بررسی و نصب اتصالات اولیه داخلی: پس از تعیین محل نصب داخلی، محل نصب سایر اتصالات مانند سیم‌های برق، لوله‌ها و … را بررسی کرده و اتصالات مورد نظرتان را نصب کنید. پس از بررسی و اطمینان از صحت محل نصب اتصالات جانبی کولر، آن‌ها را نصب کرده و از کیفیت و صحت نصب آن‌ها اطمینان پیدا کنید. سپس پنل داخلی را نصب کرده و از رعایت نکات گفته شده، اطمینان پیدا کنید.
  • نصب پنل خارجی: پس از نصب و انجام کارهای پنل داخلی، به سراغ پنل خارجی رفته و محل نصب کولر گازی دارای پنل خارجی را تعیین می‌کنیم. دقت کنید که این قسمت برای کولرهای گازی دو تکه بوده و کولرهای گازی یک تکه نیازی به این قسمت ندارند. دقت کنید که در محل نصب پن خارجی، فضای کافی موجود بوده و از قراردادن پنل خارجی اسپلیت یا کولر گازی در مکان‌های تنگ و کوچک پرهیز کنید. در صورتی که مکان قرارگیری بیش‌از اندازه کوچک باشد، کولر توانایی تخلیه هوای گرم را نداشته و باعث فشارآمدن و سوختن کولر می‌شود.
  • تکمیل سیستم: پس از نصب پنل خارجی، پنل‌های را بررسی کرده و به سراغ تکمیل و تست سیستم کولر گازی بروید. قبل از تست‌گرفتن، یک دور سیم‌کشی و کابل‌کشی مورد نظرتان را بررسی کرده و از صحت اتصالات مطمئن شوید. سپس سیستم را روشن کرده و انواع حالات آن را بررسی نمایید. این کار را برای چندین بار تکرار کرده تا از صحت عملکرد دستگاه مطمئن شوید.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم می‌شوند. کولر گازی یکی از پرفروش‌ترین کولرهای بازار ایران و جهان بوده و بسیار پرکاربرد است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که پس از راه‌اندازی کولر در سیستم عملکردی کولرهای گازی مشاهده می‌شود، نصب کولر گازی به اشتباه است. نصب صحیح کولر گازی اهمیت زیادی داشته و دارای نکات و دستورالعمل‌هایی است که باید رعایت و انجام شوند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چگونگی نصب کولر گازی پرداخته و نکات مهم در هنگام نصب کولر گازی را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

169 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط