کولر گازی خورشیدی

کولر گازی خورشیدی؛ مزایا، معایب، کاربرد

191 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین وسایل سرمایشی که در فصول گرم سال و فصل تابستان به‌طور گسترده در ساختمان‌ها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد، کولر است. در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این کولرهای آبی و گازی خود نیز به چندین دسته تقسیم شده و انواع مختلفی دارند. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع کولرهای گازی، کولر گازی خورشیدی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کولر گازی خورشیدی پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

کولر گازی خورشیدی

کولر گازی خورشیدی

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، کولرها در حالت کلی به دو دسته کولرهای آبی و گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از بروزترین و پرکاربردترین انواع کولرهای گازی،  کولر گازی خورشیدی است. همان‌طور که از نام این نوع کولرهای گازی مشخص است، این کولرها انرژی مورد نیاز جهت عملکرد و راه‌اندازی کولر گازی را از طریق انرژی خورشیدی و انرژی ذرات فوتون و خورشید تامین کرده و سپس آن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند.

یکی از مشکلاتی که بیش‌تر کولرهای گازی داشته و بسیاری از خریداران به این دلیل از خرید کولر گازی امتناع می‌کنند، موضوع مصرف بیش‌از اندازه برق توسط این کولرهاست. کولرهای گازی مصرف انرژی بسیار بالایی داشته و عموما مبلغ قبض برق مشترکین مصرف‌کننده کولرهای گازی از مبلغ قبض برق مشترکین استفاده‌کننده کولرهای آبی بیش‌تر است. سیستم‌های خورشیدی با ورودشان به این بازار، این مشکل بزرگ کولرهای گازی را تا میزان قابل‌توجهی حل نموده و با ساخت کولرهای گازی خورشیدی پیشرفت زیادی در کاهش هزینه‌های جاری ماهانه صورت گرفت.

همان‌طور که گفته شد، کولرهای گازی خورشیدی توان و انرژی مورد نیاز از انرژی موجود در فوتون‌ها و اشعه تابیده شده از خورشید دریافت کرده و قابلیت تبدیل آن به الکتریسیته مورد نیاز کولر را دارند. جالب است بدانید کولرهای گازی خورشیدی هم مانند سایر کولرهای گازی، دارای انواع مختلفی بوده و کاربردهای متفاوتی دارند. انواع کولرهای گازی خورشیدی عبارتند از:

فتوولتائیک: این نوع کولرهای گازی خورشیدی دارای پنل‌های فتوولتائیک برای دریافت و تبدیل انرژی بوده و عموما برروی سقف خانه‌ها و ساختمان‌ها نصب می‌شوند.

حرارتی: در این نوع کولر، انرژی در یافتی از پرتوها و فوتون‌های خورشید مستقیما در اختیار ژنراتور الکتریکی قرار گرفته و انرژی مورد نیاز کمپرسور کولر گازی را تامین می‌کند.

جذبی: در این مدل، انرژی مورد نیاز فن و کمپرسور را انرژی خورشیدی تامین کرده و روند و فرآیند فشرده‌سازی مبرد را مستقیما پشت‌سر می‌گذارد.

مزایا و معایب کولر گازی خورشیدی

کولر گازی خورشیدی

هر وسیله‌ای دارای مزایا و معایبی است که پس از بررسی مزایا و معایب آن به‌طور کامل، می‌توان به اهمیت و خریدن و یا نخریدن آن پی برد. این امر برای کولرهای گازی خورشیدی هم مستثنی نبوده و با بررسی مزایا و معایب کولر گازی خورشیدی می‌توان به تصمیم صحیح برای خرید و یا عدم خرید این نوع کولر پی برد. مزایا کولرهای گازی خورشیدی عبارتند از:

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: همان‌طور که از نام این کولر مشخص است، برق مصرفی آن از طریق انرژی خورشیدی تامین شده و نیازی به استفاده از برق شهری و وابستگی به آن وجود ندارد.
  • عملکرد همیشگی: این کولرها، فارغ از قطع و یا وصل‌بودن جریان برق شهری، در تمامی زمان‌ها، به‌خصوص در زمان‌های تابش خورشید، قابلیت کارکرد و خنک‌سازی محیط را داشته و با قطعی جریان برق شهری، خاموش نمی‌شوند.
  • استفاده از انرژی پاک: یکی از دغدغه‌های جوامع امروزی، استفاده از انرژی پاک و کاهش استفاده از انرژی‌های شیمیایی و اثرات جانبی آن‌ها است. انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی، آثار بد و مضر جانبی نداشته و در ضمن، بسیار کاربردی و پربازده هستند.
  • کاهش هزینه‌های ماهانه: این نوع کولر علاوه‌بر کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در مصرف آن، در مصرف برق ماهیانه مشترک برق هم صرفه‌جویی کرده و از آنجا که عموما میزان برق مصرفی و قبض برق پرداختی مشترکین دارای کولر گازی زیاد است، این نوع کولر باعث کاهش هزینه‌های جاری خانواده شده و در بلندمدت، صرفه اقتصادی بسیار زیادی دارد.
  • افزایش قیمت ساختمان: استفاده از لوازم و اجزا باکیفیت و عالی در قیمت هر ملکی تاثیرگذار بوده و می‌تواند باعث افزایش قیمت آن ملک شود. از آنجا که این نوع کولر از علم روز دنیا بهره برده و کارایی و راندمان بالایی هم دارد، به‌زودی قدیمی نشده و برروی قیمت ملک و ساختمان شما تاثیر مثبت می‌گذارد.

 

درست است که کولرهای گازی خورشیدی مزایا بسیار زیادی دارد اما در کنار این مزایا، معایبی هم دارد که برای یک خرید صحیح باید آن‌ها را بدانید. معایب کولرهای گازی خورشیدی عبارتند از:

  • قیمت بالا: همان‌طور که گفته شد، قیمت کولرهای گازی از قیمت کولرهای آبی بیش‌تر است اما نکته قابل توجه در مورد این نوع کولرهای گازی، این است که قیمت کولرهای گازی خورشیدی نسبت به قیمت سایر کولرهای گازی نیز بیش‌تر بوده و از هزینه اولیه بالاتری برخوردار است.
  • تعویض و تعمیر دشوار: در صورتی که ایراد و خدشه‌ای در عملکرد سیستم خورشیدی این کولرها ایجاد شود، تعمیر و یا تعویض آن‌ها کمی دشوار بوده ومکن است دیگر این سیستم کولر بازدهی قبلی خود را نداشته باشد. برای حل این مشکل، باید قبل از خرید هر نوع یا برندی از انواع کولرهای گازی خورشیدی به خدمات پس از فروش و تمهیدات شرکت تولیدکننده برای این مشکل، توجه کنید.

موارد ذکر شده در قسمت بالا، مهم‌ترین مزایا و معایب کولرهای گازی خورشیدی است که باید قبل از هرگونه خرید و یا فروشی از آن‌ها اطلاع داشته و آن‌ها را بررسی کرده باشید (برای خرید کولر گازی خورشیدی می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید).

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. . در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این کولرهای آبی و گازی خود نیز به چندین دسته تقسیم شده و انواع مختلفی دارند. یکی از پرکاربردترین انواع کولرهای گازی، کولر گازی خورشیدی است. کولرهای گازی خورشیدی توان و انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی و انرژی پاک تامین کرده و نیازی به استفاده از برق شهری ندارند.

در این مقاله سعی  کردیم به بررسی کولر گازی خورشیدی پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

191 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط