کولر آبی خورشیدی

کولر آبی خورشیدی؛ مزایا، معایب، کاربرد

134 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / راهنمای خرید

 از محبوب‌ترین تجهیزات سرمایشی در ایران که کاربرد زیادی هم دارد، کولر است. کولرها به دو دسته کلی، کولر آبی و کولر گازی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این کولرهای آبی و گازی خود نیز به چندین دسته تقسیم شده و انواع مختلفی دارند. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع کولرهای آبی، کولر آبی خورشیدی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کولر آبی خورشیدی پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

کولر آبی و انواع آن

انواع کولر آبی

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، کولرها در حالت کلی به دو دسته کولرهای آبی و گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به‌‎دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به نوع گازی دارند، به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کولرها برای مناطقی مثل شهرهای شمالی و جنوبی که از رطوبت نسبتا زیادی برخوردار هستند چندان توصیه نمی‌شوند و بیشتر در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همان‌طور که از نام کولرهای آبی مشخص است، این کولرها به‌وسیله گردش آب به سرمایش هوا کمک کرده و باعث خنک‌شدن هوای ساختمان می‌شوند. مبنای عملکرد این کولرها را می‌توان بر پایه آب سرد و گردش آن در داخل کانال‌ها و پوشال‌های کولر دانست.

عمل سرمایش هوا به وسیله آب در گذشته خیلی دور نیز مورد توجه افراد بوده و در آن زمان نیز با استفاده از آب و بادگیر به خنک‌شدن هوای داخلی اتاق‌ها و منازل کمک می‌کردند. به کولرهای آبی، کولر با فن آکسیال نیز گفته می‌شود زیرا عملکرد این نوع کولرها بدین صورت است که هوای گرم محیط اطراف را وارد محفظه پوشالی و یا پد سلولزی خود کرده و با استفاده از رطوبت و آب سرد و خنکی که در محفظه داخلی کولر وجود دارد گرمای هوا از بین رفته و هوای خنک و مرطوب از طریق کانال‌ها و مجاری انتقال هوا، به داخل ساختمان فرستاده می‌شود.

از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده کولر آبی می‌توان به موتور کولر که به آن دینام نیز گفته می‌شود، اشاره کرد. سایر اجزای اصلی کولر آبی شامل پمپ آب کولر یا همان واتر پمپ، جعبه تقسیم برق، شناور کولر، تسمه کولر، پروانه کولر که عمل چرخش در داخل موتور توسط آن انجام می‌شود و … می‌شود. کولرهای آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارند از مزایا و کاربردهای گسترده‌ای در مقایسه با سایر انواع کولرها برخوردارند که یکی از پرمزیت‌ترین و پرکاربردترین کولرهای آبی، کولر آبی خورشیدی است که در ادامه به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

کولر آبی خورشیدی

کولر آبی خورشیدی

همان‌طور که گفته شد، کولرهای آبی اغلب در منطق گرمسیر و خشک مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد زیادی هم دارند. یکی از انواع کولر آبی که کاربرد بسیار زیادی هم در این نوع محیط‌های گرم و خشک داشته و انرژی بسیار کمی در مقایسه با سایر کولرهای آبی و گازی مصرف می‌کند، کولر آبی خورشیدی است. این نوع از کولر آبی، یکی از جدیدترین مدل‌های کولر آبی است که با بهره‌وری از علم روز دنیا، یاعث افزایش صرفه‌جویی در مصرف انرژی شده است.

شکل کلی کولر آبی خورشیدی تفاوت چندانی با کولرهای آبی معمولی نداشته و تفاوت اصلی آن‌ها در نوع تامین انرژی آن‌هاست. کولرهای آبی خورشیدی عموما تمام انرژی مورد نیاز دریافتی خود جهت کارکرد صحیح کولر را از طریق انرژی خورشیدی و سلول‌های به‌کار رفته در پنل خورشیدی، دریافت می‌کند در حالی که کولرهای آبی معمولی توان و انرژی مورد نیاز خود را از طریق برق شهری تامین می‌کنند.

نحوه کار کولر آبی خورشیدی بدین‌شکل است که ابتدا نور و فوتون‌های انرژی خورشیدی به سطح پنل خورشیدی تابیده و انرژی آن‌ها توسط پنل و سلول‌های خورشیدی جذب می‌شود. سپس انرژی جذب شده توسط سلول‌ها و پنل، تبدیل به الکتریسیته می‌شود. از آنجا که ما نیاز به روشن‌کردن کولر در تمامی زمان‌های تابش خورشید نداریم و کولر خاموش است، جهت عدم اتلاف انرژی دریافت‌شده توسط پنل‌ها، انرژی دریافتی در باتری ذخیره می‌شود.

در هنگام روشن‌شدن کولر، کولر مستقیما به باتری وصل شده و جریان مورد نیاز خود را از باتری دریافت می‌کند. پس از روشن‌شدن کولر، هوای گرم محیط از طریق فن وارد قسمت داخلی کولر شده و با عبور عوا از روی پدهای سلولزی، هوای گرم ورودی به کولر خنک و سرد می‌شود. سپس این باید خنک از طریق کانال‌های کولر .وارد ساختمان شده و محیط را خنک می‌کند.

مزایا و معایب کولر آبی خورشیدی

مزایا و معایب کولر آبی خورشیدی

هر وسیله‌ای دارای مزایا و معایبی است که پس از بررسی مزایا و معایب آن به‌طور کامل، می‌توان به اهمیت و خریدن و یا نخریدن آن پی برد. این امر برای کولرهای آبی خورشیدی هم مستثنی نبوده و با بررسی مزایا و معایب کولر آبی خورشیدی می‌توان به تصمیم صحیح برای خرید و یا عدم خرید این نوع کولر پی برد. مزایا کولر آبی خورشیدی عبارتند از:

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: همان‌طور که از نام این کولر مشخص است، برق مصرفی آن از طریق انرژی خورشیدی تامین شده و نیازی به استفاده از برق شهری و وابستگی به آن وجود ندارد.
  • عملکرد همیشگی: این کولرها، فارغ از قطع و یا وصل‌بودن جریان برق شهری، در تمامی زمان‌ها، به‌خصوص زمان‌های تابش خورشید، قابلیت کارکرد و خنک‌سازی محیط را دارند.
  • استفاده از انرژی پاک: یکی از دغدغه‌های جوامع امروزی، استفاده از انرژی پاک و کاهش استفاده از انرژی‌های شیمیایی است. انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی، آثار بد و مضر جانبی نداشته و در ضمن، بسیار کاربردی هستند.
  • کاهش هزینه‌های ماهانه: این کولر علاوه‌بر کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در مصرف آن، در مصرف برق ماهیانه مشترک برق هم صرفه‌جویی کرده و هزینه‌های جاری خانوار را کاهش می‌دهد.
  • عدم نیاز به سایه‌بان: این نوع کولرهای آبی نیازی به سایه‌بان اختصاصی برای کولر نداشته و خود پنل خورشیدی می‌تواند به‌نوعی نصب شود که سایه‌بان کولر آبی باشد.

درست است که کولر آبی خورشیدی مزایا بسیار زیادی دارد اما در کنار این مزایا، معایبی هم دارد که برای یک خرید صحیح باید آن‌ها را بدانید. معایب کولرهای آبی خورشیدی عبارتند از:

  • کارایی بالا: تنها در مناطق گرم و خشک: این نوع از کولر آبی، به دلیل زیاد بودن زمان روز و تناسب کولر آبی با شرایط و آب‌وهواهای خشک و گرمسیر، کاربرد زیادی در این مناطق داشته و در مناطق و آب‌وهواهای دیگر مانند مناطق کوهستانی و ابری، چندان کاربرد ندارد.
  • قیمت بالا: قیمت کولرهای آبی خورشیدی نسبت به قیمت سایر کولرهای آبی بیش‌تر بوده و از هزینه اولیه بالاتری برخوردار است.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. از گذشته کولر آبی جایگاه ویژه‌ای در بین خانه‌های مناطق گرم و خشک داشته و بسیار پرکاربرد بوده است. یکی از پرکاربردترین انواع کولرهای آبی، کولر آبی خورشیدی است. کولرهای آبی خورشیدی توان و انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی و انرژی پاک تامین کرده و نیازی به استفاده از برق شهری ندارند.

در این مقاله سعی  کردیم به بررسی کولر آبی خورشیدی پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

134 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط