کولر 12 ولت

کولر 12 ولت؛ ماهیت، کاربرد و مزایا

174 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

از محبوب‌ترین تجهیزات سرمایشی در ایران، می‌توان به کولرهای آبی و گازی اشاره کرد که با توجه به متراژ محیط و قدرت خنک‌کنندگی در ولتاژها و توان‌های گوناگونی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. یکی از توان‌هایی که کاربرد بسیار زیادی داشته و انواع برندها این توان در هر دو کولر آبی و کولر گازی اجرا می‌کنند، کولر 12 ولت است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کولر 12 ولت که یکی از نمونه‌های کوچک و کم‌مصرف در بین سایر کولرها به شمار می‌رود، پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کولر 12 ولت چست؟

کولر 12 ولت

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، کولرها عمدتاً به دو دسته کلی کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به کولرهای گازی و انواع مختلف آن دارند،

به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد بسیار زیادی دارند. همان‌طور که از نام کولرهای آبی نیز مشخص است، این کولرها به‌وسیله تبخیر آب به سرمایش محیط اطراف خود پرداخته و با خنک‌کردن هوای گرم ورودی به کولر و استفاده از دمای آب سرد درون کولر و تبخیر آن، اقدام به خنک‌سازی هوا نموده و آن را وارد ساختمان کند.

کولرهای گازی نیز گونه‌ای پرکاربرد و پرقدرت از دستگاه‌های تهویه هستند که مبنای کار آن‌ها انرژی و مصرف گاز بوده و از چهار بخش اصلی کمپرسور، شیر انبساط، اواپراتور و کندانسوز تشکیل شده‌اند. کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی از سرمایش و بازده خنک‌کنندگی بیش‌تری برخوردار بوده و درنتیجه، از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. علاوه بر این، کولرهای گازی به مصرف انرژی و برق و گازی بسیار بیش‌تری در مقایسه با کولر آبی پرداخته و هزینه‌های جاری ماهیانه بیش‌تری نیز دارد. حال که به‌طور مختصر با نحوه عملکرد کولرهای آبی و گازی آشنا شدید، به سراغ تعریف کولر 12 ولت و بیان کاربردهای آن می‌رویم.

کولرهای آبی و گازی موجود در بازار با توجه به ابعاد و برق مصرفی آن‌ها در انواع و ولتاژهای گوناگونی نظیر 12 ولت، 24 ولت، 48 ولت، 72 ولت و 96 ولت و … دسته‌بندی و تقسیم‌بندی می‌شوند. تولید کولرها در ولتاژهای مختلف باعث تفاوت آن‌ها در میزان سرمایش و پرتاب باد خنک شده و از سوی دیگر، مصرف برق کولر را نیز تعیین می‌کند. کولر 12 ولت یکی از کوچک‌ترین نمونه‌ها و کولرهای موجود در بازار است که از آن با نام کولر مسافرتی و یا کولر مخصوص خودرو نیز یاد می‌شود.

مزایا کولرهای 12 ولت

این کولر با توجه به ولتاژ مصرفی پایین، ابعاد کوچک و همچنین وزن بسیار پایینی که دارد، نیاز به مصرف برق چندانی نداشته و حتی توان مورد نیاز آن می‌توان با استفاده از باطری هم تامین کرد. مصرف پایین برق و شارژدهی بالا، از دیگر مزایای این نوع کولرها به شمار می‌آید.

از جمله مزایا این نوع کولرها، قابلیت شارژ و تامین توان آن‌ها با استفاده از کابل USB و پاوربانک بوده و همچنین قابلیت حمل راحت و سریع آن‌ها، یکی از مزایای مهم این نوع کولرها به شمار می‌آید. کولرهای 12 ولت می‌توانند هوای خنک را تا حدود 5 متر پرتاب کرده و از قدرت خنک‌کنندگی مناسبی در مقایسه با اندازه خود بهره‌مند هستند.

از دیگر مزایای این کولرها، می‌توان به بهره‌مندی از فناوری خنک‌کنندگی تبخیری، برخورداری از لامپ LED، عدم وجود مواد مضری مثل گاز فرون یا فریون، برخورداری از فیلترهای اسفنجی که قابلیت شست‌وشو دارند و … اشاره کرد. کولرهای 12 ولت در دو نوع آبی و گازی در انواع برندها، حتی برندهای مشهور جهانی، تولید شده و به بازار عرضه می‌شود.

این کولرها فارغ از ظاهر و اندازه کوچک خود، دارای قدرت زیاد و مناسبی بوده و نوع آبی این کولرها (در صورت پر بودن مخزن کولر) می‌تواند تا 10 ساعت به خنک‌سازی محیط و فضا پرداخته و بدون شارژ دوباره و بی‌وقفه کار کند.

کاربرد و انواع کولر 12 ولت

کولر 12 ولت مخصوص خودرو

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، کولرهای 12 ولت در انواع آبی و گازی تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند. با توجه به وزن پایین و بازدهی بالا این کولرها، این کولرها در انواع گوناگونی نظیر مسافرتی یا کمپینگ، مخصوص خودرو، کولرهای 12 ولت آبی خورشیدی، کولرهای 12 ولت گازی اسپلیت و … تولید و عرضه می‌شود.

این کولرها به دلیل قابلیت شارژ متحرک و داشتن چراغ LED به‌طور گسترده در مسافرت‌ها و کمپ‌ها مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد زیادی دارند. از سوی دیگر، به دلیل وزن و ابعاد کوچک آن‌ها، کولرهای 12 ولت بهترین گزینه برای استفاده در خودرو بوده و از آنجا که حجم خودرو چندان زیاد نیست (در مقایسه با ساختمان و فضاهای بزرگ‌تر)، می‌توان از این کولرها در انواع خودروها و کامپیون‌ها هم بهره برد .

نوع خورشیدی این کولرها، نیاز به منبع انرژی برای شارژ و استفاده نداشته و انرژی خود را مستقیماً از خورشید تامین می‌کند. کولر گازی اسپلیت 12 ولتی نیز یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های کولرهای 12 ولت به شمار می‌آید که به دلیل بازدهی بالا، قدرت خنک‌کنندگی مناسب و قیمت پایینی که دارد، به‌طور گسترده در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این کولرها حتی در منازل و ساختمان‌ها نیز می‌توان استفاده نمود و از قابلیت خنک‌کنندگی اتاق‌هایی با متراژ پایین برخوردار هستند.

نتیجه گیری

یکی از دغدغه‌ها و مشکلات در فصول گرم سال، خنک‌کردن محیط‌ها و فضاهای کوچک و استفاده از انرژی کم است. کولر 12 ولت یکی از کوچک‌ترین و کم مصرف‌ترین انواع کولرهای موجود در بازار است که از مزایایی همچون بهره‌مندی از فناوری خنک‌کنندگی تبخیری، برخورداری از لامپ LED، فاقد مواد مضری مثل گاز فریون، برخورداری از فیلترهای اسفنجی و … برخوردار بوده و در انواع گوناگونی نظیر مسافرتی یا کمپینگ، مخصوص خودرو، کولر آبی 12 ولت خورشیدی، کولر گازی اسپلیت 12 ولت و … تولید و در بازار عرضه می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کولر 12 ولت پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

174 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط