تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید

تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید؛ بررسی دقیق

538 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

با شروع فصل زمستان از تجهیزات گرمایشی مختلف به منظور گرم کردن فضای خانه بهره‌گیری می‌شود. وسایل گرمازا دارای انواع مختلفی هستند که توسط برندهای مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. رادیاتور شوفاژ نمونه‌ای رایج از ابزار مذکور به حساب می‌آید. اما سوال این‌جاست که تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید در چیست؟ در ادامه این راهنما به پاسخِ این پرسش می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید

تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید

رادیاتورها دارای انواع مختلفی هستند که دو نوع رایج آن‌ها پنلی و پره‌ای است. در این راهنما قصد داریم به بررسی تفاوت‌های موجود مابین این دو مدل بپردازیم. برای شروعِ کار لازم است که با هر یک از این محصولات به صورت مجزا آشنا شویم:

رادیاتور پنلی چیست؟

اولین موضوعی که بایستی در بررسی تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید به آن بپرداریم، آشنایی با رادیاتور پنلی است. رادیاتورهای پنلی در حقیقت نوعی وسیله گرمایشی فلزی به حساب آمده که دارای بدنه خارجی مسطح هستند و از دو روش هم‌رفتی و تشعشع انرژي، سبب انتقال انرژی گرمایی به محیط اطراف خود خواهند شد. این مدل از رادیاتورها می‌توانند از یک یا دو عدد پنل ساخته شوند.

این محصولات خود دارای انواع مختلفی هستند که به شرح زیر است:

  • رادیاتور تک پنلی
  • رادیاتورهای تک پنلی تک کانکتور
  • رادیاتورهای دو پنلی تک کانکتور
  • رادیاتورهای دو پنلی دو کانکتور
  • رادیاتورهای سه پنلی سه کانکتور

قابل ذکر بوده که افزایش میزان طول پانل‌ها ارتباط مستقیمی با افزایش سطح داشته و به همین خاطر میزان گرما و حرارت بیش‌تری به واسطه این مدل از ابزار گرمایشی به محیط پیرامون انتقال پیدا خواهد کرد. البته امکان دیدنِ دوام و طول عمر رادیاتورهای دو یا سه پنلی در رادیاتورهای تک پنلی فراهم نیست، اما با این حال رادیاتورهای تک پنلی قادر هستند که با تکیه بر ساختار و ویژگی‌های منحصر به فرد خود، محیط‌های با متراژ کوچک‌تر را به خوبی گرم کنند.

ناگفته نماند که رادیاتورهای پنلی از نظر ابعاد و اندازه نیز با یک دیگر تفاوت دارند و می‌توان آن‌ها را در طول و عرض و ارتفاع مختلف نیز سفارش داد. جنس رادیاتور پنلی از فولاد بوده و به همین دلیل در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. مصرف انرژی در این مدل از رادیاتورها در مقایسه با نوع پره‌ای کم‌تر بوده و دوام بیش‌تری نیز دارد.

رادیاتور پره‌ای چیست؟

رادیاتور بعدی که لازم است در بحث تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید به آن بپردازیم، رادیاتور پره‌ای بوده که ساخته شده از فلز است و هدایت‌گری عالی برای گرما به حساب می‌آید. این محصول از کنار هم قرارگیری پره‌های آلومینیومی تولید شده و وزن سبک‌تری نسبت به مدل پنلی دارد.

قابل ذکر بوده که میزان حرارت منتشر شده در محیط توسط این محصول حدوداً 1250 کیلو کالری در ساعت محاسبه می‌شود. از آن‌جایی که در ساختار این مدل رادیاتورها آلیاژ به کار رفته، در مقایسه با مدل پنلی قیمت بیش‌تری دارد. از این مدل رادیاتورها می‌توان در مناطق جغرافیایی مختلفی بهره برد، اما آن چه که حائز اهمیت بوده این است که رادیاتورهای مذکور پس از گذشت مدت زمان مشخص به هواگیری نیاز پیدا خوهند کرد.

بررسی تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید

تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید

ماندگاری

از جمله مواردی که سبب ایجاد تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید می‌شود، کیفیت و ماندگاری رادیاتورهای پنلی و پره‌ای است. از آن‌جایی که در ساختار رادیاتورهای پنلی از فولاد استفاده شده در مقایسه با رادیاتورهای پره‌ای که از جنس آلومینیوم هستند، مقاومت بیش‌تری داشته و به همین دلیل مدت زمان گارانتی بیش‌تری نیز دارند.

میزان حرارت

در رادیاتورهای پنلی و پره‌ای واحدی تحت عنوان بازده حرارتی وجود داشته که نشان‌دهنده میزان حرارت است و با در نظر گرفتن این واحد می‌توانید بهترین رادیاتور از نظر میزان گرمایش را انتخاب و خریداری کنید. به عنوان مثال، در یک رادیاتور 12 پره‌ای میزان بازده حرارتی 1896 کیلو کالری بر ساعت بوده و همین واحد برای نوع پنلی 1832 کیلوکالری بر ساعت خواهد بود؛ بنابراین می‌توان گفت که بازده حرارتی هر دو مدل تقریباً یکسان است.

زیبایی

فاکتور بعدی که می‌تواند موجب تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید شود، زیبایی این دو محصول است. از آن‌جایی که رادیاتور پنلی دارای ساختاری یکپارچه بوده و بدون درز است، با دکوراسیون‌های مدرن و امروزی سازگاری بیش‌تری داشته و در عین حال از لحاظ بهداشتی و نظافتی نیز گزینه بهتری به حساب می‌آید.

تعمیر

در رادیاتورهای پره‌ای در صورت خرابی و سوراخ شدن، امکان حذف پره فراهم است، در حالی که در رابطه با رادیاتورهای پنلی چنین شرایطی فراهم نبوده و در صورت خرابی لازم است که رادیاتور به طور کل تعویض شود و به تبع هزینه بیش‌تری به همراه دارد؛ بنابراین می‌توان میزان تعمیرپذیر بودن این دو وسیله گرمایشی را مورد دیگری برای تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید در نظر گرفت.

قیمت

در ساختار هر یک از رادیاتورهای پنلی و پره‌ای از متریال مخصوصی استفاده می‌شود که بر قیمت تمام شده هر کدام از آن‌ها موثر است. در حالت کلی، قیمت فولاد نسبت به آلومینیوم کم‌تر بوده و به همین دلیل، قیمت تمام شده رادیاتورهای پنلی نسبت به پره‌ای مقرون به صرفه‌تر است. افزون بر این، برای نصب مدل پره‌ای لازم است که لوازم جانبی جداگانه‌ای را هم‌چون فیلتر رادیاتور شوفاژ خریداری کنید. در کارتن رادیاتورهای پنلی تمامی لوازم نصب وجود دارد و از این نظر نصب این محصول به مراتب راحت‌تر است.

قابلیت کارکرد بر روی پکیج

از دیگر مواردی که سبب ایجاد تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید می‌شود، قابلیت کارکرد این محصولات بر روی پکیج است. از آن‌جایی که مبدل پکیج دیواری از جنس مس بوده، با آلومینیوم داخل رادیاتور پره‌ای سبب ایجاد پیل الکتریکی می‌شود. در نتیجه، گاز هیدروژن درون رادیاتور و مدار گرمایش تولید خواهد شد. در صورت تولید گاز هیدروژن لازم است که رادیاتور پره‌ای هواگیری شود و همین موضوع موجب کاهش عمر پمپ و منبع انبساط پکیج دیواری خواهد شد؛ در نتیجه رادیاتور پنلی دارای قابلیت کارکرد بر روی پکیج است.

وزن رادیاتور پنلی و پره‌ای

رادیاتورهای پنلی به دلیل استفاده از فولاد در ساختار خود نسبت به رادیاتورهای پره‌ای با ساختار آلومینیومی وزن سنگین‌تری دارند؛ در نتیجه رادیاتورهای پره‌ای با وزن کم‌تری که دارند، فشار کم‌تری به ساختمان وارد خواهند کرد.

سخن پایانی

با بررسی تفاوت رادیاتور شوفاژ قدیمی و جدید و مقایسه جنبه‌های مختلف مدل پره‌ای و پنلی می‌توان بهترین گزینه را برای ساختمان خریداری کرد. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با رادیاتورهای پنلی و پره‌ای دارید؟ شما کدام یک از این دو مدل رادیاتور را ترجیح می‌دهید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون رادیاتورهای پنلی و پره‌ای با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

538 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط