تولید شمش مس از ضایعات مس

تولید شمش مس از ضایعات مس؛ چیستی + فرآیند تولید

222 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید تولید شمش مس از ضایعات مس به چه صورت انجام می‌شود؟ به نظر شما ضایعات مس چگونه به چرخه مصرف بر می‌گردند؟ شمش مس نوعی فلز ارزشمند به حساب آمده که در بازار خرید و فروش می‌شود. برای تولید شمش مس می‌توان از ضایعات مس کمک گرفت، اما چگونه؟ در ادامه این راهنما با فرآیند تولید شمش مس با استفاده از ضایعات مس آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره تولید شمش مس از ضایعات مس بدانید!

تولید شمش مس از ضایعات مس

از جمله مهم‌ترین سوالاتی که در زمینه بازیافت مواد معدنی و به ویژه فلز مس طرح می‌شود، این است که ضایعات این فلز گران قیمت به چه صورت به چرخه مصرف بر خواهند گشت؟ آیا امکان استفاده مجدد از ضایعات مس فراهم است؟ پیش از این که بخواهیم به سراغ بررسی فرآیند تولید شمش مس از ضایعات مس برویم، خوب است که در درجه اول با چگونگی بازیافت ضایعات فلزات آشنا شویم:

بررسی چگونگی بازیافت ضایعات فلزات

صنعت بازیافت ضایعات فلزی، یکی از مهم‌ترین صنایع در تمامی کشورها از جمله ایران به حساب می‌آید. پاکسازی و ذوب ضایعات بازیافتی فلزات، سبب تولید شمش‌های ارزشمندی شده که برای مصرف مجدد کاربرد دارند. در حقیقت، به کمک جمع‌آوری ضایعات فلزی، چرخه تولید فلزات ارزشمند به هیچ وجه متوقف نخواهد شد. در طی جمع‌آوری فلز مس، پاکسازی و ذوب کردن آن‌ها، به شمش‌هایی از جنس فلز مس دست پیدا خواهیم کرد که برای مصرف مجدد به چرخه استفاده بازخواهند گشت.

اهمیت بازیافت ضایعات مس

بازیافت ضایعات مس و تولید شمش مس از ضایعات مس، اثرات زیست محیطی مفیدی به همراه دارد. در حقیقت، بازیافت کلیه فلزات از جمله مس بر ای محیط زیست بسیار ارزشمند و حیاتی بوده و به همین خاطر یک صنعت مهم و درآمدزا در جهان محسوب می‌شود. به لطف کارخانجات بازیافت فلزات با ارزشی نظیر مس، چرخه تولید تجهیزات، ابزار و قطعات مسی همیشه در جریان خواهد ماند. افزون بر این به دلیل پرکاربرد بود فلز مس، بازیافت این فلز ارزشمند سبب حفظ ارزش سرمایه‌های ملی نیز خواهد شد. البته سرمایه‌های ملی نه تنها با بازیافت ضایعات و قراضه‌های مس بلکه با بازیافت کردن سایر فلزات نظیر آهن، برنج، نقره و… نیز حفظ خواهد شد.

با این حال، بازیافت مس نسبت به سایر فلزات ارزش بسیار بیش‌تری دارد و علت آن هم کاربرد وسیع این فلز ارزشمند است. فلز مس به علت برخورداری از خواص و ویژگی‌های مهم و منحصربه‌فرد در صنایع گوناگونی نظیر خودروسازی، تجهیزات جنگی، ماشین آلات و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر افراد زیادی به سراغ جمع‌آوری ضایعات مسی رفته و با فروش آن به کارخانجات مختلف، سود قابل توجهی کسب خواهند کرد.

از دیگر دلایل اهمیت بازیافت مس و آشنایی با فرآیند تولید شمش مس از ضایعات مس این است این فلز سرخ نسبت به سایر فلزات سنگین‌تر بوده و قیمت و ارزش بالایی نیز دارد. افزون بر این، بسیار انعطاف‌پذیر بوده و چکش‌خوار نیز است؛ به همین دلیل در فرآیند تولید انواع مختلف تجهیزات و وسایل به کار گرفته می‌شود.

مراحل تولید شمش مس از ضایعات مس

تولید شمش مس از ضایعات مس

  • در وهله اول برای تولید شمش مس از ضایعات مس لازم است مواد اولیه‌ای که در اکثر مواقع قراضه‌های مس و کابل‌های مسی هستند به کارخانه انتقال پیدا کنند. این قراضه‌ها می‌توانند ضایعات مس خانگی و صنعتی باشند. پس از انتقال به کارخانه، به روش دستی و با استفاده از ابزارهای ساده، مس موجود در این قراضه‌ها جداسازی می‌شود.
  • سپس، این قراضه‌ها به طور کامل پاکسازی شده و به کمک دستگاه پرس فشرده‌سازی می‌شوند. البته قابل ذکر است که در برخی مواقع به منظور ذوبِ سریع قطعات بازیافتی مس، تمامی قراضه‌ها و ضایعات درون دستگاه آسیاب‌کن ریخته شده و به پودر تبدیل می‌شود. ناگفته نماند که برخی از دستگاه‌های خرد کن دارای قابلیت جداسازی ناخالصی‌ها نیز هستند. به طور کل اگر حجم ضایعات مس بالا باشد (به عنوان مثال قطعات مسی خودرو) بهتر است که از دستگاه‌های پرس استفاده کرد و حجم آن‌ها را کاهش داد.
  • در مرحله بعدی کابل‌ها خرد شده و بعد مس از روکش آن‌ها جدا خواهد شد.
  • مس‌های جدا و آماده شده در مراحل قبلی به داخل کوره القایی رفته و بعد در معرض دمای بالاتر از 1100 درجه سانتی‌گراد خواهند رسید.
  • در این مرحله نمونه‌گیری از مذاب انجام شده و بعد از رسیدن به درجه خلوص مورد نظر، مس به صورت مذاب مایع درآمده و به کمک بوته‌های گرافیتی حمل می‌شود.
  • در این مرحله مس به سمت فاز ذوب‌ریزی هدایت شده و درون قالب‌های تولید شمش ریخته می‌شود.

چگونگی بازگشت ضایعات مس به چرخه مصرف

بازگشت ضایعات مس به چرخه مصرف با جمع‌آوری و خرید از سوی کارخانجات و انبارداران در سطح شهر آغاز خواهد شد. برای جمع‌آوری ضایعات مس روش‌های مختلفی وجود دارد؛ از وانت‌های بلندگو به دست در سطح شهر گرفته تا برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف برای جمع‌آوری مواد بازیافتی.

با کمک این برنامه‌ها می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن درخواست داد و ضایعات و مواد بازیافتی نظیر پلاستیک، کاغذ و مقوا و فلزات مختلف را به فروش رساند. در فرآیند تولید شمش مس از ضایعات مس، پس از جمع‌آوری ضایعات آن‌ها را وارد کارخانجات ذوب کرده و به شمش تبدیل خواهند کرد. روند بازگشت ضایعات مس به چرخه مصرف آن قدرها هم سخت نبوده و با تبدیل این ضایعات به شمش، مس مجدداً به چرخه مصرف بر می‌گردد.

آشنایی با کاربرد ضایعات مس

  • تولید وسایل، قطعات و تجهیزات مستحکم به دلیل وزن سنگین مس
  • ساخت لوازم خانگی نظیر کاسه‌های مسی، لیوان مسی، قابلمه‌های مسی، قاشق‌های مسی، پارچ مسی، قوی مسی، ظروف عتیقه مسی، دیگ مسی، قندان مسی و…
  • ساخت تجهیزات نظامی
  • شهرسازی
  • خودروسازی
  • لوله‌های مخابرات
  • صندلی‌های شهر، پله‌ها، نرده‌ها
  • استفاده از آن در سیستم‌های تهویه هوا و دستگاه‌های خنک‌کننده نظیر کولر آبی، زنت، شوفاژ، چیلر و…
  • شیرآلات بهداشتی و اتصالات آب

سخن پایانی

به واسطه تولید شمش مس از ضایعات مس، این فلز ارزشمند پس از استفاده مجدداً به چرخه مصرف بازگشته و برای محیط زیست مفید است. به کمک این روش بازیافتی می‌توان در مصرف این فلز سرخ و ارزشمند صرفه‌جویی کرد. به نظر شما شمش‌های مس چه کاربردهای دیگری دارند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون بازگشت ضایعات مس به چرخه مصرف با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

222 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط