کابل کشتی و تأسیسات دریایی

کابل کشتی و تأسیسات دریایی؛ کاربرد، انواع و ویژگی‌های آن‌ها

128 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق

یکی از پرکاربردترین تجهیزات در شبکه‌های توزیع برق، کابل‌ها هستند؛  از جمله این کابل‌ها می‌توان به کابل کشتی و تاسیسات دریایی اشاره کرد که اهمیت زیادی در امور مربوط به کشتی و مناطق ساحلی داشته و بسیار کاربردی است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کابل کشتی و تأسیسات دریایی پرداخته و ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خاص این نوع کابل را بیان کنیم.

کابل دریایی و انواع آن

کابل کشتی و تأسیسات دریایی

از آنجایی که کابل‌های کشتی و تاسیسات دریایی یکی از انواع کابل‌های دریایی هستند، ابتدا به تعریف ماهیت کابل‌های دریایی و ویژگی‌های آن‌ها پرداخته و کاربرد آن‌ها را بیان می‌کنیم. همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، کابل‌های دریایی یکی از خاص‌ترین نمونه‌ها در بین انواع مختلف کابل‌ها به شمار می‌روند که در زیر آب و یا در سایر تجهیزات دریایی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. این نوع کابل‌ها بیش‌تر در دریاها و اقیانوس‌ها نصب می‌شوند بنابراین مهم‌ترین ویژگی که این کابل‌ها باید از آن برخوردار باشند، مقاومت در برابر آب و اکسایش و خوردگی است.

تمام کابل‌های دریایی بر اساس استاندارد IEC 60092-353/354 طراحی و ساخته و تولید می‌شوند. برای جلوگیری از نفوذ آب در این کابل‌ها و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر نفوذ آب، این کابل‌ها مجهز به سه لایه عایق MIND، XLPE و EPR هستند که باعث افزایش مقاومت، طول عمر و مستحکم‌ترشدن این کابل‌ها می‌شود.

همچنین روکش آن‌ها از جنس PVC و یا PE بوده و همین امر، ضخامت و سختی این کابل‌ها را افزایش می‌دهد. این کابل‌ها وزن بسیار سبکی داشته و دارای ظرفیت‌های متنوعی هستند که باید با توجه ‌به شرایط محیط و موارد مصرف، ظرفیت درست را انتخاب کرده و از آن بهره برد. همچنین، این کابل‌ها در برابر اشعه‌های طبیعی و مصنوعی مقاوم بوده و به زودی خراب و یا از هم گسسته نمی‌شوند.

در حالت کلی، به طور متوسط طول عمر کابل‌های دریایی حدود 24 سال تخمین زده می‌شود اما برای سلامت هر چه بیش‌تر و رعایت استانداردهای جهانی، بهتر است هر 8 سال یک بار کابل‌ها را بررسی نموده و تعویض کنید. البته علاوه‌بر این، توصیه می‌شود که سلامت کابل‌ها نیز به صورت دوره‌ای بررسی شود تا از آسیب‌ها و خسارات احتمالی جلوگیری شده و خرابی‌های احتمالی سریعاً برطرف شوند.

در حالت کلی، کابل‌های دریایی را می‌توان بر اساس نوع ساخت و مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آن‌ها، به هشت نوع و دسته کابل دریایی ولتاژ متوسط، کابل دریایی MPX، کابل MPRXCX، کابل دریایی LKSM-HF، کابل دریایی TPYC، کابل دریایی BS 6883، کابل BS 7917 و کابل دریایی MGG دسته‌بندی و تقسیم کرد. همچنین بر اساس کاربرد این کابل‌ها می‌توان آن‌ها را به سه دسته کابل کشتی، کابل فراساحلی و کابل زیر دریایی دسته‌بندی نموده و تقسیم کرد. در ادامه به بررسی کابل کشتی و تأسیسات دریایی که یکی از مهم‌ترین انواع کابل‌های دریایی است پرداخته و ویژگی‌های آن را بیان خواهیم کرد.

کابل کشتی و تأسیسات دریایی

کابل کشتی و تأسیسات دریایی

کابل کشتی که به آن Shipboard Cable نیز گفته می‌شود یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین انواع کابل‌های دریایی است که گاهی با نام Marin Cable نیز شناخته می‌شود. این کابل‌ها معمولاً بدون زره و به‌صورت ثابت نصب شده و از استحکام مناسبی برخوردار هستند. همچنین دارای عایق ترموپلاستیک پلی اولفین بوده که از خاصیت ضد اشعه برخوردار است.

از ویژگی‌های مهم می‌توان به مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و رطوبت، وزن بسیار پایین به علت محدودیت وزنی در کشتی‌ها، مقاومت بالا در برابر گل‌ولای و خورندگی، ضدروغن بودن و مقاومت بالا در برابر نشتی روغن در کشتی، انعطاف‌پذیری بالا، بدون دود و گاز هالوژن، مقاومت بالا در برابر اشعه‌ها از جمله عدم سرایت آتش‌سوزی، مقاومت مکانیکی بسیار بالا و … اشاره کرد.

کابل کشتی نیز مانند سایر کابل‌ها در انواع و اشکال مختلفی تولید و عرضه می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کابل برق کشتی، کابل ابزار دقیق کشتی، کابل کنترل کشتی، کابل سیستم اعلام حریق کشتی (که از مهم‌ترین و پراهمیت‌ترین نمونه‌های کابل کشتی و تأسیسات دریایی به شمار می‌رود)، کابل مخابراتی کشتی و … اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

کابل‌ها وظیفه انتقال الکتریسیته از نقطه‌ای به نقطه دیگر را برعهده داشته و به نوعی شریان‌های اصلی خطوط انتقال برق به شمار می‌روند. یکی از مهم‌ترین انواع کابل‌ها که کم‌تر به آن توجه می‌شود، کابل کشتی و تاسیسات دریایی است که زیرمجموعه کابل‌های دریایی قرار می‌گیرد.

کابل‌های دریایی نوعی کابل خاص هستند که در دریاها و اقیانوس‌ها نصب شده و از پرکاربردترین نمونه‌های آن‌ها می‌توان به کابل کشتی اشاره کرد. این کابل در کشتی‌ها مورد استفاده قرار گرفته و ویژگی‌های منحصربه‌فردی نظیر مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت، وزن بسیار پایین، مقاومت در برابر گل‌ولای و خورندگی، ضد روغن بودن، انعطاف‌پذیری و … دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابل کشتی و تأسیسات دریایی پرداخته و ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خاص این نوع کابل را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

128 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط