هر آنچه باید در مورد پنکه حرارتی بدانید

هر آنچه باید در مورد پنکه حرارتی بدانید!

756 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

در سرمای زمستان نیز لذت‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها، نشستن رو به روی پنجره و تماشای بارش زیبای برف است در حالی که خانه گرم و راحت است. برای گرم کردن خانه، ابزارهای مختلفی تا کنون ساخته شده است که یکی از آن‌ها پنکه حرارتی است. معمولاً ما پنکه را برای خنک کردن در تابستان استفاده می‌کنیم اما با تغییر ساختار در این وسیله، می‌توان از آن برای گرما نیز استفاده کرد. پنکه حرارتی مانند بخاری، شوفاژ یا هر وسیله گرمایشی دیگر در زمستان می‌تواند گرمابخش خانه‌هایمان باشد.

پنکه حرارتی چگونه کار می‌کند؟

پنکه حرارتی چه کاربردها و مزایایی دارد؟

پنکه حرارتی همان بخاری برقی است که به شکل پنکه طراحی شده است. گرما در این وسیله توسط چند المنت برقی تولید می‌شود. البته در بعضی از پنکه‌های حرارتی از لامپ هالوژن استفاده می‌شود. پره‌های پنکه مقابل این المنت‌ها قرار می‌گیرند و چرخش سریع خود، باعث انتقال گرما و پخش آن در فضای اطرافش می‌شود. به این ترتیب هوای مکان مورد نظر گرم می‌شود. این پنکه‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که در ادامه با آن‌ها و کاربرد هر کدام آشنا می‌شویم.

پنکه حرارتی چه کاربردها و مزایایی دارد؟

  • اگر در مکان مورد نظر، شوفاژ پاسخگوی گرمای کافی نیست، می‌توانید از پنکه حرارتی نیز استفاده کنید. البته سعی کنید پنکه را زیاد روشن نگه ندارید چرا که هم گرمای شوفاژ و هم پنکه باعث گرمای زیاد می‌شود.
  • پنکه حرارتی فضای کمی اشغال می‌کند بنابراین برای مکان‌های مانند محیط کار که با کمبود فضا مواجه هستیم و نمی‌توانیم از بخاری بزرگ استفاده کنیم، پنکه حرارتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. پنکه حرارتی از هیتر برقی نیز بازدهی بهتری دارد.
  • یکی از نگرانی‌ها در فضای بسته، کمبود اکسیژن است. در پنکه حرارتی خبری از شعله مستقیم نیست چون حرارت توسط جریان برق تولید می‌شود. بنابراین با خیال راحت می‌توانید از آن در خانه، اتاق و… استفاده کنید.
  • دارای کنترل از راه دور هستند بدینوسیله می‌توانیم از راه دور خیلی راحت تنظیمات لازم مانند سرعت چرخش، درجه حرارت و… را انجام دهیم. البته در اکثر مدل‌ها روی بدنه خود دکمه نیز دارند که در صورت خرابی کنترل، می‌توان از آن دکمه‌ها استفاده کرد.
  • در مدل‌های ایستاده، امکان کوتاه کردن میله و تغییر زاویه وجود دارد.
  • سازندگان این محصول تاکید دارند که نور مادون قرمزی که از پنکه حرارتی ساطع می‌شود برای درمان روماتیسم و تسکین در مفاصل مؤثر و مفید است. البته این نکته را باید در عمل بررسی کرد.

پنکه حرارتی چه معایبی دارد؟

هر محصولی در کنار مزایایی که دارد، چالش‌ها و معایب خود را نیز دارد. پنکه حرارتی نیز از این قضیه مستثنا نیست و بهتر است هنگام خرید این موارد را در نظر بگیریم:

  • پنکه حرارتی برای فضاهایی که ابعاد بیشتر از 10 متر مربع دارند، مناسب نیست چون گرمای کافی تولید نمی‌کند.
  • بعضی از پنکه‌های حرارتی بدون فن به بازار عرضه می‌شوند.
  • در بعضی از مدل‌ها، فن در دمای بالا به صورت خودکار خاموش می‌شود و دلیل آن هم حفظ ایمنی است.
  • برق زیاد مصرف می‌کنند.
  • در مقایسه با هیترهای برقی گران‌تر هستند.
  • در مل‌های بدون حسگر، امکان واژگون شدن و آتش سوزی وجود دارد.
  • بعضی از گارانتی‌ها جعلی هستند و باید صحت آن‌ها را بررسی کنید.
  • ریموت ضعیف یکی دیگر از معایب این وسیله در برخی از مدل‌ها است.

انواع پنکه حرارتی

پنکه حرارتی در انواع مدل‌ها ارائه می‌شود و هر کدام را با توجه به نیاز و موقعیت کاربردی آن، باید خرید کنید. در ادامه با انواع پنکه حرارتی آشنا می‌شویم.

پنکه حرارتی ایستاده

پنکه حرارتی ایستاده

این پنکه‌ها همانند پنکه‌های سرمایشی ایستاده هستند و تفاوت آن‌ها تنها در کاربردشان است. مزیت این پنکه‌ها در این است که فضای اطراف خود را سریع‌تر گرم می‌کنند چرا که به سقف نزدیکتر هستند.

پنکه حرارتی دیواری

پنکه حرارتی دیواری

این پنکه‌ها برای مکان‌های مناسب هستند که روی زمین فضای کافی برای نصب وسیله جدید نیست و می‌توانید آن را به دیوار نصب کنید. البته یک مزیت دیگر آن، دور از دسترس اطفال است چرا که پدر و مادرها نگران هستند تا مبادا فرزندان به پنکه‌های ایستاده نزدیک شوند و با لمس آن به خود آسیب بزنند. در این مواقع می‌توانید پنکه را روی دیوار در فاصله بالا قرار دهید تا کودک دستش به آن نرسد و خیال شما راحت باشد.

پنکه حرارتی رومیزی

پنکه حرارتی رومیزی

این پنکه گرمای برابر با پنکه ایستاده تولید می‌کنند و پایه‌های کوتاه دارند که به راحتی می‌توانیم آن‌ها را روی میز بگذاریم. این مدل برای محیط‌ها کاری، خانه و… کاربرد دارد.

نکات ایمنی هنگام استفاده از پنکه حرارتی

احتمالاً با خودمان اینگونه فکر کنیم که پنکه‌های حرارتی با نفت و بنزین کار نمی‌کنند بنابراین خطر آتش سوزی ندارند. اما این فکر اشتباه است! در خیلی از آتش سوزی‌ها، بخاری‌های برقی و پنکه‌های گرمایشی نیز نقش دارند. البته این را هم باید در نظر بگیریم که خطر آتش سوزی ناشی ساختار پنکه حرارتی نیست بلکه به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. بنابراین بهتر است نکات ایمنی هنگام استفاده از آن را یاد بگیریم.

  • مطالعه دفترچه راهنما قبل از استفاده؛
  • بررسی دستگاه و سال بودن در سیم‌ها و بدنه؛
  • پنکه حرارتی را در جای مناسب قرار دهید، جایی که در مسیر تردد و رفت و آمد نباشد تا احتمال افتادن نداشته باشد. اگر پنکه گرمایشی روی زمین بیفتد، احتمال آتش سوزی دارد مخصوصاً اگر از قابلیت قطع خودکار برق هم بهره مند نباشد؛
  • پنکه را در نزدیکی وسایلی که قابلیت اشتعال دارند قرار ندهید چرا که پنکه گرمایشی، گرما را متمرکز نمی‌کند بلکه پخش می‌کند و اگر گرما به وسیله قابل اشتعال برسد باعث آتش سوزی می‌شود. بنابراین لباس‌ها را برای خشک کردن نزدیک این دستگاه پهن و آویزان نکنید؛ حداقل فاصله دو متری را رعایت کنید؛
  • از نوع دیواری برای اتاق کودک استفاده کنید؛
  • در صورت اتصالی یا خرابی دستگاه، بهتر است آن را به یک تعمیرکار کارشناس و باتجربه نشان دهید؛
  • بعد از اتمام کار، پنکه را از پریز برق بکشید و فقط هنگام کار آن را به پریز متصل کنید.

سخن آخر

در این مقاله با انواع پنکه حرارتی آشنا شدیم. اگر سوال یا نظری دارید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. اگر این مقاله برای شما مفید بود، با دوستان و افرادی که به آن نیاز دارند، به اشتراک بگذارید.

756 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط