آشنایی با نحوه هواگیری شوفاژ و اهمیت آن

132 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

در هنگام سرد شدن هوا همه به فکر راه اندازی سیستم گرمایشی و موتورخانه منزل خود هستند تا محیط زندگی خود را گرم نگه دارند، اما امکان دارد به دلایلی این سیستم عملکرد خوبی نداشته باشد و در صورت سرمای شدید هوا این موضوع برای ما دردسر ساز شود. یکی از مشکلات احتمالی عدم گردش آب گرم در شوفاژ بوده که در ادامه به علت بروز آن و نحوه هواگیری شوفاژ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

منظور از هواگیری شوفاژ چیست؟

هواگیری شوفاژ

می‌توان گفت که هواگیری فرآیندی است که در آن تمام هوای موجود در مسیر حرکت آب گرم در رادیاتور به طور کامل تخلیه شده تا پکیج به درستی کار کند. همچنین هواگیری باعث می‌شود تا شوفاژها به صورت یک‌نواخت گرم شوند و از صدای زیاد در آن‌ها جلوگیری می‌کند.

در چه مواقعی نیاز به هواگیری شوفاژ خواهد بود؟

  • در مواقعی که با بازکردن پکیج صداهای غیرمعمول مانند شرشر آب از درون شوفاژ به گوش برسد.
  • در صورتی که بالای رادیاتور نسبت به پایین آن سردتر باشد؛ این یکنواخت نبودن گرما می‌تواند دلیلی بر هواگرفتن لوله‌های رادیاتور باشد.
  • در صورتی که مسیر لوله‌کشی از سمت پایین به بالای ساختمان باشد به دلیل کاهش فشار آب در طبقات بالا و کم شدن آب در داخل رادیاتور هواگیری لازم است.
  • کاهش فشار پکیج نیز یکی از نشانه‌های مهم بوده که در صورت رسیدن عقربه به زیر یک باید عمل هواگیری انجام شود.

اهمیت هواگیری شوفاژ برای چیست؟

انجام هواگیری در زمان مناسب باعث می‌شود تا از آسیب دیدن قطعات داخلی دستگاه که نسبتا گران هستند، جلوگیری به عمل آید. همچنین وجود هوا در شوفاژ کارکرد صحیح آن را دچار اختلال کرده و باعث می‌شود تا رادیاتور گرمای کافی نداشته باشد. در این مواقع با مشکل سرد بودن بخشی از رادیاتور و گرم بودن قسمت دیگری از آن روبرو می‌شویم.

عدم انجام هواگیری در شوفاژ چه عواقبی دارد؟

در صورت اهمیت ندادن و بی‌توجهی به هواگیری به موقع سیستم‌های گرمایشی، مخصوصا در شوفاژهای قدیمی با چنین مشکلاتی مواجه خواهیم شد:

  • تغییر یافتن دما بین لوله‌های خروجی و محیط
  • مسدود شدن کامل سرعت جریان آب در پمپ دستگاه
  • فرسودگی سیستم گرمایشی به دلیل اکسید شدن
  • به وجود آمدن صداهای ناهنجار در لوله ‎‌‌ها و اتصالات رادیاتور
  • بالا رفتن درجه حرارت و افزایش استهلاک و مصرف دستگاه

آشنایی با روش صحیح هواگیری شوفاژ

هواگیری شوفاژ

فرض کنید شما سرویس گرمایشی منزل خود را روشن کرده‌اید، ولی متوجه می‌شوید که یک یا چند تا از رادیاتورها گرما ندارند و یا نصف آن سرد مانده و نصف دیگر آن گرم شده است. علت اصلی این مشکل حبس شدن هوا در داخل رادیاتور بوده که این مورد از مشکلات رایج به حساب می‌آید و به راحتی قابل رفع است. در ادامه به بررسی نحوه صحیح هواگیری خواهیم پرداخت:

  • اولین مرحله برای هواگیری شوفاژ

قدم اول برای انجام این کار بررسی رادیاتورها است. اگر تعداد زیادی از رادیاتورها سرد باشند امکان وجود مشکل در لوله کشی است. برای مثال احتمال دارد لوله‌ها شکسته باشند و یا رسوب در آن‌ها به وجود آمده باشد که در این صورت انجام هواگیری بسیار ضروری خواهد بود. همینطور در صورتی که رادیاتورها نشتی آب داشته باشند، بهتر است دستگاه خاموش شده و از متخصص برای تعمیر آن کمک گرفته شود.

  • مرحله دو

قدم بعدی برای انجام هواگیری شوفاژ تهیه یک پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور است. با استفاده از این پیچ شیر خروجی رادیاتور را باز می‌کنیم. البته می‌توان از آچار فرانسه یا پیچ گوشتی نیز در مواقع ضروری استفاده کرد. نکته مهمی که باید بدانید این است که در هنگام هواگیری سیستم گرمایشی باید خاموش باشد؛ در غیر این صورت باعث ورود هوای بیشتر در شوفاژ می‌شود.

  • مرحله سوم

ابتدا شیرهای ورود و خروج رادیاتور را در حالت باز می‌گذاریم. سپس پیچ مخصوص هواگیری را روی قسمت خروجی رادیاتور که مربعی شکل است قرار داده و پیچ را بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانیم تا باز شود. در ادامه بعد از باز شدن شیر رادیاتور صدای خارج شدن هوا از آن به گوش می‌رسد. بعد از تخلیه شدن هوای داخل رادیاتور آب موجود در لوله‌ها جای آن را می‌گیرد. سپس پیچ مخصوص رادیاتور را در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و شیر را محکم می‌بندیم. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که عمل هواگیری باید برای تمام شوفاژها در یک ساختمان انجام شود و انجام دادن آن روی یک رادیاتور کافی نیست و عملا بیهوده خواهد بود.

زمان مناسب برای انجام هواگیری شوفاژ چه موقع است؟

بهترین زمان برای انجام هواگیری آمدن فصل سرما و زمان راه اندازی مجدد سیستم‌های گرمایشی بوده که مدت زیادی از توقف جریان آب در داخل شوفاژها می‌گذرد.  همینطور پیشنهاد ما این است که هواگیری به صورت سالانه و دوره‌ای انجام گیرد.

عدم گرم شدن شوفاژ بعد از هواگیری

در صورت گرم نشدن رادیاتورها بعد از هواگیری احتمال دارد که وجود این مشکل از قسمت‌های دیگر دستگاه باشد. دلایل مختلفی از جمله رسوب گرفتن مبدل، خرابی سنسور گرمایشی، کاهش فشار گاز یا مشکلاتی در لوله کشی و  مواردی دیگر می‌توانند باعث بروز این مشکل در شوفاژها باشند.

علت نشتی آب از شوفاژها

از دلایل به وجود آمدن این مشکل در شوفازها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس نامرغوب شوفاژ: گاهی نامرغوب بودن جنس شوفاژ خریداری شده باعث می‌شود تا بعد از مدتی بدنه آن سوراخ شده و نشتی آب از آن صورت گیرد.
  • پوسیده شدن رادیاتور: از دلایل پوسیدگی رادیاتورها رطوبت هوا و استفاده زیاد از رادیاتور بوده که باعث سوراخ شدن بدنه شوفاژ می‌شود. اگر شوفاژ شما خیلی قدیمی و دارای پوسیدگی زیاد است، توصیه می‌شود که حتما به جای ترمیم آن را تعویض کنید.
  • جرم داشتن رادیاتور: رسوب باعث عدم گردش آب در رادیاتور شده و باعث می‌شود تا در صورت شل بودن شیر رادیاتور، آب راهی برای خارج شدن پیدا کند و باعث نشتی شوفاز گردد.
  • کیفیت پایین لوله‌ها: لوله‌هایی با کیفیت بسیار پایین مانند گالوانیزه به راحتی دچار پوسیدگی و ترک شده و باعث خروج آب می‌شوند.
  • وجود مواد شیمیایی در آب: درصورت ورود مواد شیمیایی به داخل رادیاتورها امکان خرابی و سوراخ شدن وجود دارد که با تخیله آب به صورت کامل و ورود آب جدید رفع خواهد شد.
  • خراب شدن شیر شوفاژ و استفاده از شیرهای بی‌کیفیت: علاوه بر این که دستکاری بیش از حد شیر شوفاژ باعث خرابی آن می‌شود، استفاده از شیرهای بی‌کیفیت در صورت زیاد دستکاری نشدن هم دچار ترک خوردگی و نشتی خواهند شد.

سخن پایانی

در این مقاله مواردی جهت هواگیری شوفاژ، شیوه انجام هواگیری و ضرورت انجام آن به صورت دوره‌ای را بیان کردیم و متوجه شدیم که نحوه انجام این کار سخت و پیچیده نبوده و خودمان هم می‌توانیم با دقت طبق دستور العمل صحیح آن را انجام دهیم؛ ولی بهتر است برای تعمیر اساسی و عیب یابی از یک متخصص کمک بگیریم. حال از شما همراهان می‌خواهیم، نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این موضوع با ما و اعضای محترم سایت تکه کابل در میان بگذارید.

132 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط