نقشه سیم کشی ساختمان

نقشه سیم کشی ساختمان؛ مهم‌ترین نکات در سیم کشی برق ساختمان

1028 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا با انواع نقشه سیم کشی ساختمان آشنا هستید؟ به نظر شما مدل‌های مختلف نقشه سیم کشی که توسط برق‌کار متخصص ترسیم می‌شوند چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با انواع مختلف نقشه‌های سیم کشی ساختمان به مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست در طراحی این نقشه‌ها رعایت شود خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آشنایی با روش‌های ترسیم نقشه سیم کشی ساختمان

نقشه سیم کشی ساختمان

در حالت کلی برای طراحی این نقشه می‌توان از دو روش زیر استفاده کرد:

  • روش اول: در این روش می‌توان سیم و کابل‌ها را به صورت توکار در نقشه سیم کشی طراحی نمود. طبق این روش، سیم‌ها بدون واسطه و بدون عبور از درون لوله‌های مخصوص بر روی دیوار قرار خواهند گرفت.
  • روش دوم: در روش دوم سیم کشی برق ساختمان به صورت توکار صورت می‌گیرد. این روش در مقایسه با روش روکار پیچیدگی بیش‌تری داشته و می‌توان سیم‌های چند لایه را به طور مستقیم یا با کمک لوله خرطومی با شیارزنی درون دیوار قرار داد. توجه داشته باشید که در این روش می‌بایست شیارهای دیوار با استفاده از مصالح پوشانده شود.

معرفی انواع نقشه سیم کشی ساختمان

در سیم کشی‌های مدرن برق ساختمان می‌توان انواع مختلف نقشه‌ها را طراحی نمود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • نقشه سیم کشی حقیقی: در این نوع نقشه چگونگی نصب لوازم الکتریکی به صورت دقیق و واضح نمایش داده می‌شود.
  • نقشه مسیر جریان: با استفاده از این نوع نقشه می‌توان متوجه شد که مسیر جریان الکتریکی لوازم دقیقاً کجا بوده و اگر مشکلی ایجاد بشود به چه طریق می‌توان آن را برطرف کرد.
  • نقشه تک خطی و فنی: در نقشه‌های تک خطی امکان تخمین زدن هزینه مصرفی با کمک علائم اختصاری و وسایل مصرفی در مدار فراهم خواهد بود.
  • نقشه فرمان: نقشه‌های فرمان شرح‌دهنده چگونگی کنترل مدار هستند.
  • نقشه مدار قدرت: نقشه سیم کشی مذکور نشان‌دهنده نحوه رسیدن جریان برق از منبع انرژی الکتریکی به مصرف‌کننده است.
  • نقشه مونتاژ: این نقشه بیان‌کننده نحوه قرارگیری در تابلو برق است.
  • نقشه خارجی: نقشه خارجی نشان‌دهنده این است که تابلو برق و لوازم داخلی و خارجی به چه صورت با یک دیگر ارتباط برقرار خواهند کرد. ناگفته نماند که به کمک این نقشه می‌توان اقدام به شناسایی ایراد برقی قطعات نیز نمود.
  • نقشه ترمینال: نقشه‌های ترمینال جایگزینی برای نقشه‌های خارجی و مونتاژ به حساب می‌آیند که در آن‌ها اقدام به ترسیم سیم‌های ورودی و خروجی تابلو فرمان می‌شود.
  • نقشه تابلو برق اصلی: در زمان طراحی نقشه تابلو برق اصلی می‌بایست به تناسب بین فیدر اصلی با میزان برقی که دستگاه‌های الکتریکی در طبقات گوناگون مصرف می‌کنند، دقت شود. از جمله موارد مهم در این نقشه دقت به کنتور 25 آمپر تک فاز، کنتورهای مشترک 25 آمپر، کلیدهای اتوماتیک و فیوزها است. توجه داشته باشید که برق ورودی تابلو اصلی با جریان متناوب و به واسطه کابل 6 در 3 به علاوه یک در ده میلی‌متر مربع با فرکانس 50 هرتز تأمین خواهد شد.
  • نقشه سیم کشی تابلو بخش‌های مختلف ساختمان: برخی از بخش‌های هر ساختمان نظیر آسانسور و پارکینگ بین ساکنین مشترک است. در زمان اجرای نقشه سیم کشی ساختمان می‌بایست برای کلیه بخش‌های مشترک یک تابلو برق در دیوار راه پله در نظر گرفته شود. قابل ذکر بوده برقی که به تابلوی مذکور وارد می‌شود، متشکل از سه سیم فاز، نول و اتصال به زمین خواهد بود.

نحوه برق‌کشی و اجرای نقشه سیم کشی ساختمان

برق‌کشی ساختمان یکی از مراحل پرخطر در هر سازه‌ای به حساب می‌آید که بایستی توسط افراد مسلط به نقشه‌کشی برق ساختمان صورت بگیرد. به منظور تأمین برق ساختمان به ابزاری تخصصی نیاز بوده که برق‌کار می‌بایست لیست آن را تهیه کرده و برای خرید به کارفرما بسپارد.

به طور معمول برق‌کشی ساختمان در کف سازه صورت می‌گیرد؛ به این ترتیب که سیم اصلی از کنتور برق که در خارج از ساختمان تعبیه شده به طرف کلیه نقاطی از خانه که به برق نیازمند هستند کشیده خواهد شد. توجه داشته باشید که در چنین شرایطی در صورت بروز هرگونه مشکل به منظور رفع آن می‌بایست دیوار و کف سازه تخریب گردد. ناگفته نماند که با هدف حفاظت بیش‌تر و دسترسی راحت‌تر به سیم‌های برق به طور معمول این تجهیزات در کف ساختمان درون لوله پولیکا و در دیوار درون لوله خرطومی قرار گیرند. انجام این کار باعث می‌شود که خسارات ناشی از تعویض سیم‌های برق نیز به حداقل برسد.

طبق اصول استاندارد نقشه سیم کشی ساختمان توصیه شده است که از موارد زیر استفاده شود:

  • سیم 5/2 برای سیم کشی پریز برق
  • سیم 5/1 برتی سیم کشی روشنایی
  • فیوز مینیاتوری تیپ B برای روشنایی
  • فیوز مینیاتوری تیپ C برای پریز
  • مقدار فیوز حداقل 25

مهم‌ترین نکات نقشه سیم کشی ساختمان: سیم‌کشی آشپزخانه

نقشه سیم کشی ساختمان

  • برخی از برق‌کاران مبتدی به علت عدم کافی بودن تجربه پریزهای برق را در این بخش از خانه در ارتفاع بسیار زیادی نصب خواهند کرد. این کار اشتباه بوده و می‌بایست پریزهای برق متناسب با نقشه سیم کشی ساختمان و همچنین مکان قرارگیری لوازم الکتریکی اجرا شوند.
  • از جمله تجهیزات مصرفی پرکاربرد در آشپزخانه‌ها هود بوده که محل اصلی قرارگیری و نصب آن‌ها در بخش بالایی اجاق گاز است. بهترین روش برای اجرای سیم کشی هود این بوده که از پریز اجاق گاز دو سیم فاز و نول کشیده شوند.
  • در آشپزخانه‌های مدرن، اپن نیز در نظر گرفته می‌شود. با توجه به این نوع طراحی بسیاری از منازل تلفن ثابت منزل خود را بر روی اپن قرار می‌دهند؛ از این رو لازم است که برای دسترسی راحت‌تر در کنار اپن پریزی برای برق و تلفن نیز نصب گردد.
  • توجه داشته باشید که محل قرارگیری مناسب کلید و پریز نیز بسیار حائز اهمیت است. برخی از مجریان برق‌کار که به اصول سیم‌کشی ساختمان چندان آگاهی ندارند خطاهایی در حین کار مرتکب می‌شوند که در زمان بهره‌برداری برای مصرف‌کنندگان مشکل ایجاد خواهد کرد؛ به عنوان مثال کلید برق سقف آشپزخانه را در محلی نصب می‌کنند که مصرف‌کننده مجبور است در زمان تاریکی مسیر نامناسبی را برای روشن کردن آن طی کند.

مهم‌ترین نکات سیم‌کشی ساختمان: پذیرایی

پذیرایی نیز هم‌چون آشپزخانه بسیار حائز اهمیت بوده و می‌بایست سیم‌کشی آن علاوه بر ایمن بودن از نظر زیبایی نیز به درستی طراحی شود. کلید و پریزها در پذیرایی به صورت جداگانه نصب شده و بر حسب سیم‌کشی مدرن می‌بایست قطر سیم‌های قرار گرفته بین دو پریز 2/5 باشد و به جعبه فیوز نیز متصل شوند.

سخن پایانی

نقشه سیم کشی ساختمان دارای انواع مختلفی بوده که لازم است پیش از اجرای سیم کشی مد نظر قرار گیرند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با این مبحث دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم‌کشی برق ساختمان با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

1028 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط