تلفن رومیزی

تلفن رومیزی؛ چیستی، کاربرد و مزایا

171 بازدید راهنمای خرید / معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / راهنمای تکه کابل / آموزش در صنعت مخابرات / معرفی محصولات در صنعت مخابرات

در طی این سال‌ها، تلفن اشکال مختلفی به خود گرفته و انواع مختلفی پیدا کرده است. یکی از مهم‌ترین انواع تلفن‌ها، تلفن رومیزی است. سال‌ها این تلفن‌ها از پرکابردترین تلفن‌های مورد استفاده قرار گرفته توسط بشر بوده و هنوز هم در بین برخی از افراد محبوب هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تلفن رومیزی پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم.

تلفن رومیزی چیست؟

تلفن رومیزی اولیه

تلفن رومیزی یکی از پرکاربردترین انواع تلفن‌ها در طول تاریخ استفاده از تلفن‌ها بوده است. تلفن‌های رومیزی یکی از پرکاربردترین انواع تلفن قدیمی است که با نام تلفن ثابت هم از آن یاد می‌شود. در واقع، تلفن‌های رومیزی همان تلفن‌های دکمه‌ای و چرخان دایره‌ای هستند که فشردن و یا چرخاندن آن‌ها اقدام به تماس گرفتن، می‌کردیم. از آنجا که این تلفن‌ها شکل و حالتی نوستالژیک داشته و هنوز هم (در صورت سالم‌بودن) امکان کار دارند، در نزد برخی از افراد محبوب بوده و طرفدارهای خاص خود را دارد.

اولین نوع و مدل تلفن رومیزی همان تلفن اولیه‌ای بود که الکساندر گراهام بل اقدام به اختراع و ثبت آن نمود. تلفن‌های قدیمی بیش‌تر جزء تلفن‌های رومیزی بوده و از آن‌ها به‌شکل بسیار وسیعی در ادارات، مراکز ومنازل، استفاده می‌شد.

در زمان‌های گذشته و پس از اختراع اولین تلفن توسط گراهام بل، این نوع دستگاه‌ها و تلفن‌ها به شکل دستی ساخته شده و از سیم‌کشی‌های بسیار پیچیده‌ای برای انتقال سیگنال‌های تلفنی استفاده می‌کردند. در سال‌های بعدی و با پیشرفت تکنولوژی، تلفن‌های رومیزی به شکل خودکار و همراه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، توسعه یافته و از سیم‌کشی‌های مدرن و تکنولوژی‌های دیجیتالی برای انتقال سیگنال تلفنی استفاده می‌کردند یا حتی می‌توان گفت که هنوز هم از این سیگنال‌ها استفاده می‌کنند.

برای برقراری تماس و ارتباط در این نوع تلفن‌ها، حتما باید تلفن شما به خطوط تلفن و کابل‌های مخابراتی متصل بوده و پریز تلفن متصل باشد. نحوه کار و عملکرد تلفن‌های رومیزی بدین شکل است که پس از گرفتن شماره مورد نظر، تک‌تک شماره‌ها از طریق کابل وارد سیستم شده و شما را به مخطب مورد نظرتان متصل می‌کند. در صورتی که مخاطب شما پاسخگو باشد، تماس متصل شده و امکان برقراری تماس تلفنی فراهم می‌شود.

حال اگر بخواهیم بگوییم که چگونه اطلاعات صوتی از یک سو به سوی دیگر تلفن ثابت انتقال پیدا می‌کند، باید بگوییم که مکالمات صوتی خود نوعی سیگنال هستند که پس از اینکه وارد تلفن می‌شوند، تبدیل به سیگنال و امواج شده و از طریق کابل‌ها، سیم‌ها و سایر ابزار فیزیکی انتقال پیام‌ها، انتقال پیدا می‌کنند.

ناگفته نماند که این تلفن‌ها هم مانند سایر انواع تلفن‌ها، پیشرفت بسیار زیاد و چشمگیری نسبت به نمونه‌های اولیه خود داشته و نمونه‌های امروزی این تلفن‌ها دارای صفحه نمایش دیجیتالی، آی‌دی کالر، بلندگو با قابلیت و امکان تنظیم صدا، حافظه ذخیره‌ساز تاریخچه تلفن و تماس‌ها، قابلیت ضبط تماس، قابلیت پاسخگویی توسط منشی تلفنی و … هستند. این تلفن‌ها هنوز هم کاربرد بسیار زیادی در منازل و ادارات و محیط‌های اداری داشته و امکان برقراری سریع تماس را به مشترکین و استفاده‌کنندگان خود می‌دهد.

با تمام مزایا و کاربردهای گفته شده در بالا، بازهم نمی‌توان کاهش استفاده از تلفن‌های رومیزی را نادیده گرفته و علت اصلی آن را می‌توان در افزایش چشمگیر استفاده از تلفن‌های ثابت بی‌سیم و تلفن‌های همراه که قسمتی جداناپذیر از زندگی امروزی افراد گشته‌اند، جستجو کرد.

با اینکه این نوع تلفن‌ها جزء تلفن‌های قدیمی دسته‌بندی شده و بسیاری از افراد به‌دلیل مزایای ظاهری که در تلفن‌های بی‌سیم نسبت به تلفن‌های رومیزی ثابت و سیم‌دار مشاهده می‌کنند، به سمت تلفن‌های بی‌سیم رفته‌اند اما این تلفن‌ها هنوز مزایایی دارند که تلفن‌ها بی‌سیم آن مزایا را نداشته و بسیار کاربردی هستند.

مزایای استفاده از تلفن رومیزی

تلفن ثابت رومیزی امروزی

۱. عدم تاثیر اختلال برق

در صورتی که اختلال و قطعی در برق شبکه رخ داده و یا برق‌دزدی اتفاق بیفتد، این اختلال برقی هیچ‌گونه تاثیری روی کارکرد تلفن ثابت رومیزی نداشته و این تلفن به عملکرد سابق خود به‌طور صحیح ادامه می‌دهد. این در حالتی است که قطعی یا اختلال برقی برروی تلفن‌های ثابت بی‌سیم تاثیر گذاشته و در مواردی مثل برق‌دزدی و یا اختلالات برقی شدید، می‌تواند موجب سوختن تلفن شود.

۲. باتری

دومین مزیت مهم تلفن‌های رومیزی نسبت به تلفن‌های بی‌سیم، در باتری آن‌هاست. تلفن‌های بی‌سیم اکثرا باتری‌خور و یا شارژی بوده که پس از مدتی باتری باید عوض شده و یا در هنگام اتمام شارژ، تلفن خودبه‌خود قطع می‌شود اما از آنجا که تلفن‌های ثابت رومیزی دارای باتری و آداپتور نبوده و نیازی به شارژر ندارند، به‌زودی خراب و یا قطع نشده و عمر کاری زیادی دارند.

۳. نویز و اختلالات ارتباطی

در تماس‌های بی‌سیم امکان قطع و وصل‌شدن ارتباط و یا وجود نویز زیاد است، در صورتی که در تلفن‌های رومیزی این مقدار قطع و وصل ارتباط و یا نویز ارتباطی بسیار کم بوده و قابل‌چشم‌پوشی است.

۴. اتصال سریع و راحت

متصل‌کردن و راه‌اندازی تلفن‌های ثابت رومیزی کار بسیار ساده‌ای بوده و نیازی به متخصص و یا صرف زمان زیاد برای نصب، ندارند.

۵. امنیت بالا

از آنجا که این تلفن‌ها به شبکه‌های اینترنت و مودم اینترنتی متصل نبوده و هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارند، امکان و احتمال شنود و یا استراق‌سمع در آن‌ها بسیار پایین است.

۶. قیمت پایین

آخرین مزیت مهم و بزرگ این تلفن‌ها، قیمت مناسب آن‌هاست. تلفن‌های رومیزی از قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به تلفن‌های بی‌سیم برخوردار بوده و از لحاظ کلی، کارکردی مشابه با آن‌ها دارند.

نتیجه‌گیری

از بدو پیدایش بشر، ارتباط‌گیری از فواصل دور بسیار مشکل بوده و یکی از چالش‌های بشر بوده است. بشر سعی کرده است با اختراع وسیله‌ای به نام تلفن به حل این مشکل پرداخته و سال به سال آن را پیشرفت دهد. دلیل و عامل اصلی تکولوژی امروزی در صنعت ارتباطات و تلفن را می‌توان مدیون انواع و اشکال مختلف تلفن قدیمی دانست که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، تلفن رومیزی است. امروزه استفاده از تلفن‌های رومیزی کمی منسوخ شده اما هنوز هم در بسیاری از منازل و ادارات کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تلفن رومیزی پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

171 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط