تلفن قدیمی

تلفن قدیمی را بهتر از همیشه بشناسید!

480 بازدید آموزش در صنعت مخابرات / معرفی محصولات در صنعت مخابرات

امروزه، تلفن‌هایی که قبل از تلفن‌های هوشمند امروزی ساخته شوند، تلفن قدیمی تلقی شده اما باید دانست که همین تلفن‌ها باعث این پیشرفت چشمگیر در صنعت ارتباطات شدند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تلفن قدیمی پرداخته و تاریخچه اختراع و تکامل آن را تا قبل از پیشرفت‌های امروزی بیان کنیم.

هر آنچه که درباره تلفن قدیمی باید بدانید!

تلفن اولیه

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، تلفن یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر از گذشته تا به امروز بوده است. اولین تلفن ساخت بشر که می‌توان از آن با نام اولین تلفن قدیمی هم بهره برد، در سال 1876 میلادی توسط الکساندر گراهام بل در شهر ماساچوست از توابع ایالت بوستون ساخته و اختراع شد.

یکی از دستیاران گراهام بل (توماس آگوستس واتسون) تلفن اختراع شده توسط گراهام بل را بدین شکل توضیح می‌دهد که تلفن جناب آقای گراهام بل ساختار کلی ساده‌ای دارد. تلفن گراهام بل از یک پایه محکم چوبی‌شکل، قسمتی قیفی‌مانند برای ارسال و دریافت پیام، یک باتری اسیدی و مقداری سیم مسی ساخته شده است.

جالب است بدانید اولین مکالمه تلفن تاریخ هم بین همین دو شخص یعتی الکساندر گراهام بل و توماس واتسون بوده است و نکته جالب‌تر این است که اولین جمله گفته شده با تلفن هم توسط گراهام بل به واتسون که در اتاق دیگری بود، گفته شده است و آن جمله ساده “آقای واتسون بیا اینجا با تو کار دارم” بوده است. علت گفتن این جمله توسط گراهام بل این بود که گراهام بل در هنگام تست تلفن، کمی از مایع اسیدی باتری برروی شلوار گراهام بل ریخته و او این جمله را به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به زبان آورده است.

جالب است بدانید که افراد زیادی در سرتاسر دنیا سعی در اختراع تلفن (قبل از گراهام بل) داشتند اما هر وسیله‌ای که ساخته بودند توانایی انتقال واضح و شفاف پیام به مخاطب را نداشته و عموما مخاطب متوجه منظور گوینده نمیشد و نمی‌توان آن‌ها را جزء تلفن‌های قدیمی و حتی لفن‌ها دسته‌بندی کرد اما از آنجا که گراهام بل با این‌گونه سیستم‌ها آشنا بوده و خود مخترع تلگراف هم بوده است، توانست این ابزار و وسیله کاربردی را اختراع کرده و اولین تلفن قدیمی را بسازد.

نکته جالب‌تر این است که دقیقا سه هفته بعد، شخصی با نام الیشا گری در هایلند پارک ایالت ایلینویز آمریکا موفق به ساخت دومین تلفن قدیمی که کاربردی مشابه با تلفن گراهام بل داشت، شد اما از آنجا که گراهام بل این دستگاه را زودتر اختراع و به ثبت رسانده بود، این اختراع مهم به نام گراهام بل به ثبت رسیده و نام خود را جاودانه کرد.

کلمه تلفن یا telephone از دو واژه tele به معنای دور وphone  به معنای آوا یا صدا تشکیل شده است. در واقع منظور از تلفن نوعی دستگاه عمومی مخابراتی است که برای انتقال و دریافت پیام به صورت گفتاری و شنیداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع تلفن‌های قدیمی

اگر بخواهیم در مورد تلفن‌های قدیمی نظر دهیم باید گفت که در تلفن‌های اولیه و تلفن‌های قدیمی، اساس کار تلفن‌ها برمبنای سیم‌ها و خطوط کابل‌کشی شده تلفن بوده و امکان برقراری ارتباط به طور نامحدود وجود نداشت. در حالت کلی زمانی که کلمه “تلفن” را در مقابل شخصی می‌آوریم، بیشتر ذهن شخص مقابل به سمت تلفن‌های سیمی که در خانه‌ها موجود هستند، می‌رود اما در حالت کنونی منظور از تلفن می‌تواند انواع مختلف تلفن مانند تلفن منزل، تلفن‌های همراه و … باشد.

حال اگر بخواهیم کلمه “تلفن قدیمی” را مورد بررسی قرار داده و در مورد آن بحث کنیم، می‌توان به تلفن‌های اولیه سیم‌دار منازل و ادارات اشاره کرد. پس از اختراع تلفن توسط گراهام بل و دستیارش، تلفن به‌سرعت همگانی شده و در سال 1877 میلادی اولین سیم‌کشی طولانی و بلند خطوط تلفن ثابت در ایالات متحده کشیده شد. این امر موجب شد که سرعت ارتباطات در آمریکا به شدت افزایش پیدا کرده و دیگر کشورها هم به سراغ استفاده از این ابزار مهم و کاربردی بروند.

در سال 1878 میلادی تغییر بزرگی در ارتباطات تلفنی رخ داده و واسطه تلفنی حذف شد. تا قبل از سال 1878، تماس‌های تلفنی ابتدا به مرکز واسطه تلفنی زده شده و سپس تماس‌گیرنده به مخاطب یا مشترک مورد نظر خود وصل می‌شد اما پس از این سال، ارتباطات مستقیم شده و مشترکین به‌صورت کاملا مستقیم با یکدیگر در ارتباط بودند.

در قرن 20 میلادی روند پیشرفت تلفن‌های قدیمی سرعت گرفته و در سال 1904 میلادی، کمپانی بل اقدام به ساخت نوع و مدل جدیدی از تلفن‌های قدیمی کرده و اقدام به ساخت تلفن دوطرفه یا تلفنی که قادر به تماس‌گرفتن و دریافت تماس باشد، کرد.

تا قبل از این اتفاق، تلفن‌ها یک‌طرفه بوده و تنها امکان تماس‌گرفتن و یا دریافت تماس وجود داشت. در سال 1921 میلادی، مدارهای فانتومی برروی تلفن نصب شده و امکان 3 گفت‌وگو تلفنی را به‌طور همزمان فراهم کرد. در این سال‌ها پیشرفت تلفن در سایر کشورها هم چشمگیر بود و در سال 1927 میلادی اولین تماس راه دور نیویورک به لندن زده شد. این تماس دیگر توسط سیم‌ها و یا کابل‌های مخابراتی انجام نشده و این تماس از طریق امواج رادیویی صورت گرفت.

استفاده از امواج رادیویی و تماس و ارسال و دریافت سیگنال از این طریق، خیلی سریع جایگاه خود را پیدا کرده و باعث اختراع و ساخت تلفن‌های همراه شد زیرا با استفاده از این امواج دیگر نیازی به استفاده از سیم یا کابل نبوده و همین امر، بشر را از اواسط قرن 20 میلادی وارد فضای جدیدی از ارتباطات کرده و تلفن‌های قدیمی را منسوخ کرد.

اگر چه امروزه استفاده از تلفن‌های قدیمی منسوخ شده و کم‌تر شخصی از این تلفن‌ها استفاده می‌کند اما باید بدانید که اساس پیشرفت تکنولوژی ارتباطات امروزی برمبنای همین تلفن‌های قدیمی بوده و در ضمن، این تلفن‌ها هنوز امکان کار و دریافت و ارسال سیگنال داشته و حالتی نوستالژیک دارند و توسط برخی از کلکسیونرها جمع‌آوری می‌شوند.

نتیجه‌گیری

از بدو پیدایش بشر، ارتباط‌گیری از فواصل دور بسیار مشکل بوده و یکی از چالش‌های بشر بوده است. بشر سعی کرده است با اختراع وسیله‌ای به نام تلفن به حل این مشکل پرداخته و سال به سال آن را پیشرفت دهد. دلیل و عامل اصلی تکولوژی امروزی در صنعت ارتباطات و تلفن را می‌توان مدیون انواع و اشکال مختلف تلفن قدیمی دانست که پیشرفت سال به سال این تلفن‌های قدیمی باعث ایجاد و ساخت تلفن‌های امروزی شده است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تلفن قدیمی پرداخته و تاریخچه اختراع و تکامل آن را تا قبل از پیشرفت‌های امروزی بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

480 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط