تابلو دیزل ژنراتور

تابلو دیزل ژنراتور؛ چیستی + انواع + کاربردها

95 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید تابلو دیزل ژنراتور چیست؟ با کارایی تابلوهای دیزل ژنراتور آشنایی دارید؟ تابلوهای کنترل دیزل ژنراتور در حقیقت مغز پردازنده دیزل ژنراتور به حساب می‌آیند. در ادامه این راهنما با این تابلو بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

معرفی تابلو دیزل ژنراتور

تابلو کنترل دیزل ژنراتور در حقیقت صفحه کنترلی بوده که شامل مجموعه‌ای نمایش‌گرها می‌شود. صفحه مذکور فاکتورهای مختلفی نظیر جریان، ولتاژ و فرکانس را مورد بررسی قرار داده و اندازه‌گیری خواهد کرد. کنتورهایی که این تابلو مجهز به آن‌ها بوده در یک بدنه ضد خورنده و فلزی تعبیه شده تا از آسیب‌رسی به این صفحه در اثر رطوبت و برف و باران ممانعت شود. تابلوهای کنترل پنل مجهز به دکمه‌ها و سوئیچ‌هایی بوده که در عملکرد ژنراتور و خاموش و روشن شدن آن نقش موثری را ایفا می‌کنند. قابل ذکر بوده که گروه‌بندی سوئیچ‌ها با در نظر گرفتن قابلیت آن‌ها انجام شده و در ایمنی و راحتی بیش‌تر تأثیر به‌سزایی دارد.

مصارف تابلو دیژل ژنراتور

کلیه دستگاه‌های دیزل ژنراتور به منظور این که  بتوانند عملکرد و کارکرد بهتری از خود ارائه کنند، نیازمند تابلو کنترلی خواهند بود. با وجود تابلو امکان نظارت کامل بر شرایط کارکرد دیزل ژنراتور و تغییرات در المان‌های آن فراهم بوده و می‌توان با شناسایی ایرادات در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام داد. عملکرد دیزل ژنراتور در اثر گرمایش بیش از اندازه ماشین‌آلات، افزایش سرعت، کاهش سرعت، شرایط آب و هوایی، فرسودگی قطعات و… دچار اختلال می‌شود؛ به همین خاطر انجام عملیات زیر بر عهده تابلو دیزل ژنراتور خواهد بود:

  • روشن / خاموش کردن ژنراتور
  • کنترل و بررسی فشار روغن و دمای آب دستگاه
  • کنترل و بررسی جریان خروجی ژنراتور
  • کنترل و بررسی ولتاژ و فرکانس
  • کنترل و بررسی میزان سوخت

تقسیم‌بندی انواع تابلو دیزل ژنراتور بر حسب عملکرد

تابلو دیزل ژنراتور

در حالت کلی می‌توان تابلو دیزل ژنراتور را بر حسب عملکردی که ارائه می‌دهند به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

تابلو دستی  (Manual)

از جمله ساده‌ترین نوع تابلوهای کنترل دیزل ژنراتور، تابلوهای دستی هستند که برای شروع کارکرد به فرمان دستی اپراتور نیاز خواهند داشت. ناگفته نماند که تابلوهای مذکور مجهز به کلید اتوماتیک اضافه بار نیز هستند.

تابلو اتوماتیک  (Emergency)

نوع بعدی تابلوهای اتوماتیک دیزل ژنراتور هستند که به منظور راه‌اندازی به حضور کاربر نیازی نداشته و در صورت قطع و وصل برق شهری، به صورت اتوماتیک سبب ورود دیزل ژنراتور به مدار و در نهایت خروج آن می‌شوند.

تابلو پارالل  (Synchronize)

نوع بعدی تابلوهای پارالل هستند که تحت عنوان سکرون نیز شناخته می‌شوند. تابلو دیزل ژنراتور مذکور دارای قابلیت اتصال دو یا چند منبع تولید را دارد. در چنین شرایطی به منظور برقراری انعطاف‌پذیری بیش‌تر، تقسیم بار بین دیزل ژنراتورها ‌با نسبت‌های متفاوت ممکن خواهد بود. این تابلوها دارای حساسیت عملکردی و طراحی بوده و وجود هرگونه ایراد یا نقص در آن‌ها می‌تواند سبب ایجاد خسارات زیادی به کلِ مجموعه شود. افزون بر این، تابلوهای مذکور از لحاظ عملکرد هم در حالت دستی و هم در حالت اتوماتیک قابل استفاده هستند.

طریقه نصب تابلو دیزل ژنراتور

به طور معمول کنترلر برای ژنراتورهای کوچک بر روی بدنه آن‌ها نصب خواهد شد. در چنین شرایطی عموماً بدنه ژنراتورها دارای بخش‌های ضد لرزش بوده که می‌توان به کمک آن‌ها صفحات کنترل را از ژنراتور جدا کرد. در رابطه با ژنراتورهای بزرگ، امکان جداسازی تابلوهای کنترل به صورت کامل از ژنراتور فراهم خواهد بود. در حقیقت، اندازه این کنترلرها به میزانی بزرگ بوده که می‌توانند به خودی خود جدا از ژنراتور قرار بگیرند. افزون بر این، صفحات مذکور می‌توانند به صورت دیواری و یا قسفه‌ای در کنار ژنراتور نیز نصب شوند.

عملکرد تابلو دیزل ژنراتور به چه صورت است؟

تابلو دیزل ژنراتور

کنترل پنل به منظور کمک به بازخورد دستگاه هم‌چون درجه حرارت، فشار روغن زیاد و کم و… به قطعه الکترونیکی پیچیده‌ای تبدیل شده و از این طریق می‌تواند ورودی حسگرها را دستکاری کند. درون ساختار ژنراتور حسگر گرمایی تعبیه شده که در صورت تشخیص گرما درون بدنه، آن را به میکروپردازنده تعبیه شده در کنترل پنل انتقال می‌دهد. ریزپردازنده مذکور به منظور تنظیم عملکرد، اقدامات لازمه را به انجام می‌رساند.

به عنوان مثال اگر دمای خنک‌کننده بسیار بالا و یا میزان فشار روغن بسیار کم باشد، این نوعِ عملکرد می‌تواند در شرایط صنعتی اشکالاتی را به وجود آورد. برنامه‌ریزی ریزپردازنده‌ای که داخل کنترل پنل تعبیه شده می‌تواند ورودی سنسور را گرفته و واکنش لازم با توجه به موارد برنامه‌ریزی شده را ارائه کند.

پنل‌های کنترل می‌توانند به منظور تداوم توان الکتریکی با سوئیچ انتقال خودکار ترکیب شوند. در ابتدا، کنترل پنل سیگنالی را به برد کنترلی ارسال کرده و سپس به ژنراتور دستور شروع کار را می‌دهد. جالب است بدانید که کلیه اقدامات مذکور در طی 10 ثانیه انجام شده و پس از این که دیزل ژنراتور به میزان سرعت ایده‌آل خود رسید، مولد آماده کار شده و توان درخواستی را به واحد انتقال ارسال خواهد کرد.

منظور از استاندارد IP در صنعت تابلو دیزل ژنراتور چیست؟

استاندارد IP متشکل از 2 عدد بوده که بیان‌کننده میزان مقاومت محصولات و وسایل در برابر گرد و غبار و رطوبت است. با در نظر گرفتن این که قطعات الکترونیکی حساسیت‌های خاص خود را دارند، برخورداری از این مقاومت از جمله الزامات ساخت آن‌ها به حساب می‌آید. این موضوع سبب شده است که استاندارد IP برای ارزیابی و بررسی تابلو کنترل‌های دیزل ژنراتور مطرح شود.

مهم‌ترین نکات در انتخاب و خرید تابلو دیزل ژنراتور

در ابتدا لازم است بدانید که برای خرید و انتخاب تابلوهای کنترل دیزل ژنراتور می‌بایست نیاز خود را بشناسید. چنان‌چه می‌خواهید دیزل ژنراتور در زمان قطعی برق به صورت خودکار روشن شده و در زمان وصل شدن برق شهری، به صورت خودکار خاموش شود، تابلوهای کنترل اتوماتیک انتخاب خوبی برای شما خواهند بود.

اگر به اتوماتیک بودنِ روشن و خاموش شدن دستگاه نیازی ندارید، کنترلر دیزل ژنراتور نوع دستی می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. همچنین، اگر به چند دیزل ژنراتور نیاز دارید که به صورت همزمان روشن باشند، تابلوهای پارالل انتخاب خوبی برای شما خواهند بود.

در کنار این‌ها، کیفیت بالای قطعات دستگاه و اجزای آن نیز بسیار حائز اهمیت هستند. چنان‌چه در ساختار این تابلوها از لوازم و قطعات با درجه کیفی پایین استفاده شده باشد، کیفیت نهایی تابلو کنترل دیزل ژنراتور کاهش پیدا خواهد کرد. قابل ذکر است که بهره‌گیری از قطعات چینی بی‌کیفیت در ساختار این تابلوها نه تنها به دیزل ژنراتور آسیب زده بلکه هزینه تعمیر و نگهداری را نیز افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

تابلو دیزل ژنراتور صفحه‌ای کنترلی بوده که مجهز به نمایش‌گرهای مختلف است. این تابلوها دارای انواع مختلفی بوده و نقش کنترلر را برای دیزل ژنراتور ایفا می‌کنند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کنترلرهای دیزل ژنراتور دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این دستگاه با ما در میان بگذارید.

95 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط