معرفی انواع لوله های برق

معرفی انواع لوله برق؛ ضرورت استفاده از آن ها

619 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید لوله برق چیست؟ با انواع لوله برق و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنایی دارید؟ لوله یا کاندوئیت برق از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزارها و تجهیزات در صنعت ساخت و ساز بوده که از آن‌ به جهت محفاظت از سیم‌ها و کابل‌های برق استفاده می‌شود. تجهیزات مذکور علاوه بر این که از سیم و کابل محافظت می‌کنند، سبب نظم‌دهی به سیم‌کشی ساختمان نیز شده و می‌توانند امنیت کلی ساختمان را نیز افزایش دهند. لوله‌های مذکور برای پوشش و عبور سیم‌های برق، فیبرهای نوری، کابل‌های مخابرات، سیم دوربین‌های مداربسته و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این راهنما با لوله‌های برق و مشخصات هر یک از آن‌ها آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

ضرورت استفاده از انواع لوله برق در ساختمان

انواع لوله برق

لوله‌های برق فارغ از نوعی که دارند به منظور هدایت سیم‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های مذکور با اهداف مختلفی نظیر سیم‌کشی برق در فضای داخلی ساختمان، محافظت از خانه یا محل کار در برابر آتش‌سوزی الکتریکی به کار گرفته می‌شوند. علاوه بر این، این تجهیزات برای مسیریابی سیم‌کشی برق هم‌چون ساختمان‌های تجاری و مسکونی نیز کاربرد دارند. باید به این نکته اشاره داشت که لوله‌های برق در سایزهای مختلفی طراحی و ساخته شده و بر حسب حجم سیم‌های برقی که قرار است از طریق آن‌ها عبور کند، می‌توان این محصول را در اندازه‌های مختلفی خریداری کرد.

معرفی انواع لوله‌های‌ برق

لوله‌های برق در انواع مختلف با ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فرد قابل خرید هستند که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱. لوله برق فولادی

انواع لوله برق

لوله برق‌های فولادی در انواع مختلف مشکی، گالوانیزه درز جوش و گالوانیزه عمقی داغ، لوله‌های برق فولادی انعطاف‌پذیر و.. قابل خرید هستند. لوله‌های مذکور به واسطه دستگاه خم‌کن فرم‌دهی شده و به منظور عبور و پوشش سیم‌های برق به کار گرفته می‌شوند. شایان ذکر است که لوله‌های مذکور از مقاومت بسیار خوبی برخوردار بوده و اجازه ورود گرد و غبار را به داخل پوشش نخواهند داد. علاوه بر این، لوله‌های فولادی در برابر فشار و ضربات نیز استحکام خود را حفظ می‌کنند، اما پایداری آن‌ها در برابر رطوبت و خوردگی چندان ایده‌آل نیست.

اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی برای این نوع از انواع لوله برق در نظر بگیریم باید بگوئیم که محصول مذکور در دو نوع گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد قابل سفارش بوده و با توجه به ساختار و ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند از سیم‌های برق در مقابل پارامترهای بیرونی به خوبی محافظت نماید.

هر یک از لوله‌های مذکور در بازه دمایی مشخصی آبکاری شده و به همین خاطر طول عمر متغیری دارند.  چنان‌چه این لوله‌ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید و در معرض عوامل رطوبت‌زا قرار نگیرند، طول عمر آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. ناگفته نماند که لوله‌های فولادی سایز بزرگ برای عبور سیم‌هایی که دارای ضخامت زیاد بوده و لوله‌های فولادی با سایز کوچک برای عبور و پوشش سیم‌هایی که ضخامت کم‌تری دارند، مناسب خواهند بود.

۲. لوله برق پلی اتیلن

لوله برق پلی اتیلن یکی دیگر از انواع لوله برق بوده که از پلاستیک نرم تشکیل می‌شود و به لطف وزن بسیار پایینی که دارد، فرآیند نصب آن به سهولت صورت می‌گیرد. لوله‌های برق پلی اتیلن در ظرفیت، ابعاد و ضخامت‌های متفاوتی در بازار موجود بوده و می‌توان از آن‌ها به منظور عبور و پوشش انواع کابل‌ها بهره‌گیری نمود.

۳. لوله برق پی وی سی

انواع لوله برق

مدل بعدی در انواع لوله برق، لوله‌های پی وی سی بوده که درجه انعطاف‌پذیری بالایی دارند. این لوله‌ها به عنوان پرکاربردترین نوع لوله‌های برق در صنعت ساخت و ساز شناخته شده و دارای حالت فنری هستند. قابل ذکر است که حالت فنری این تجهیزات موجب می‌شود که لوله برق پی وی سی در برابر شکستگی و ترک خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

از این مدل لوله برق می‌توان در لوله‌کشی برق ساختمان و همین‌طور به عنوان لوله آب نیز بهره‌گیری نمود. نکته بعدی که لازم است در رابطه با لوله‌های پی وی سی در نظر داشته باشید این است که لوله‌های برق مذکور به صورت خرطومی نیز تولید شده و تنها زمانی که در معرض دمای بسیار بالا یا بسیار پایین قرار بگیرند، دچار ترک‎‌خوردگی خواهند شد.

از جمله مزیت‌های استفاده از این نوع لوله برق می‌توان به قابلیت ضد احتراق، طول عمر بالا، حمل و نقل آسان به منظور نصب، عدم واکنش با مواد شیمیایی و اسیدی و بر خلاف لوله‌های فولادی مقاومت عالی در برابر رطوبت و عدم نفوذپذیری اشاره داشت. لوله‌های پی وی سی به عنوان نوعی پرکاربرد از انواع لوله برق در ضخامت‌ها و اندازه‌های مختلف طراحی و تولید شده و ضمن این که در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارند می‌توان از آن‌ها در صنایع دیگری نیز بهره‌گیری کرد.

علاوه بر این، نوع دیگری از لوله‌های پی وی سی در بازار موجود بوده که تحت عنوان لوله‌های UPVC شناخته می‌شوند. این لوله‌ها فشرده و سخت شده و به عنوان لوله نشکن مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های UPVC از طول عمر بالایی برخوردار بوده و در برابر ضربات و مواد شیمیایی به نسبت لوله‌های PVC به مراتب مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهند.

۴. لوله برق پلی آمید

از جمله پرمصرف‌ترین لوله‌های برق در صنعت ساخت و ساز، لوله‌های پلی آمید هستند که در حال حاضر بیش از شصت در صد لوله‌های ساختمان‌ها را تشکیل می‌دهند. از جمله ویژگی‌های این محصول می‌توان به وزن سبک و استحکام بالای آن اشاره داشت. افزون بر این، لوله‌های پلی آمید در برابر سایش نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند و به دلیل انعطاف‌پذیری مناسبی که دارند به سادگی دچار ترک یا شکستگی نخواهند شد. این نوع از انواع لوله برق را می‌توان در اشکال بدون خط، خط‌دار و دوجداره خریداری کرد. البته توجه داشته باشید که این لوله‌ها در برابر آتش مقاوم نبوده و در صورت آتش‌سوزی شعله‌ور خواهند شد.

سخن پایانی

انواع لوله برق در ساختمان‌ها به منظور پوششی برای سیم‌های برق و محافظت و عبور آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات بسته به نوعی که دارند، از ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌شوند که می‌توان بر حسب نیاز هر یک از آن‌ها را در ساختمان به کار گرفت. شما چه اطلاعات دیگری در مورد انواع لوله‌های برق دارید؟ لطفاً دیدگاه خود را در رابطه با این تجهیزات با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

619 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط