نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان

نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان

987 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان به چه صورت انجام می‌شود؟ از جمله مهم‌ترین مراحل در ساختمان‌سازی، اجرای سیم‌کشی ساختمان است. سیم‌ها نقش شریان‌های اصلی ساختمان را ایفا کرده و برای عبور جریان برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این راهنما به شما عزیزان خواهیم گفت که به چه صورت مقدار سیم مورد نیاز برای هر واحد اندازه‌گیری می‌شود. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره نحوه سیم کشی ساختمان بدانید!

نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان

طراحی نقشه مناسب سیم کشی ساختمان

اولین قدم پیش از یادگیری نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان، طراحی نقشه سیم کشی مناسب است. نقشه سیم کشی در واقع یک راهنمای کامل و جامع بوده که کمک می‌کند دورنمایی از آن چه قرار است رخ دهد در اختیار داشته باشید. با کمک نقشه سیم کشی ساختمان می‌توان میزان کابل و سیم مصرفی را به صورت دقیق محاسبه نمود. با استفاده از این نقشه می‌توانید به اطلاعات جامعی در رابطه با میزان سیم و کابل مصرفی در سیم کشی، میزان لوله مصرفی در سیم کشی و همچنین تعداد لامپ‌ها، کلیدها و پریزها، محل تعبیه فیوز و جعبه تقسیم و مواردی از این قبیل دسترسی پیدا کنید.

پس از طراحی نقشه سیم کشی ساختمان، نوبت به برآورد میزان سیم و کابل مورد نیاز خواهد رسید. برای اندازه‌گیری و محاسبه مقدار سیم مصرفی برای هر واحد در ساختمان یک قانون بسیار ساده وجود دارد: مطابق با نقشه طراحی شده میزان سیم مورد استفاده در هر یک از مدارها را به هم دیگر جمع کرده و بعد عدد به دست آمده را 1.5 برابر کنید. این روش، ساده‌ترین شیوه برای محاسبه مقدار سیم مصرفی برای هر واحد خواهد بود. شاید برایتان سوال باشد که در نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان دلیل 1.5 برابر کردن عدد به دست آمده چیست؟

دلیل اصلی 1.5 برابر کردن عدد به دست آمده این است که به طور معمول در هر مدار امکان وجود پیچ و خم‌ها یا عقب‌گردهایی هم وجود دارد. بر اساس این قاعده، چنان‌چه هر واحد از ساختمان بر روی کاغذ نیازمند ۱۰۰ متر سیم باشد، در عمل لازم است که حدوداً ۱۵۰ متر سیم خریداری گردد.

نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان بر حسب زیر بنا

یکی از روش‌های رایج در نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان اعم از سیم و کابل و سایر تجهیزات، بر حسب زیر بنا بوده که نوعی روش تجربی به حساب می‌آید. به طور معمول افراد فنی و متخصص در این حوزه از این روش استفاده خواهند کرد. برای محاسبه سیم کشی ساختمان از این روش لازم است که به شیوه زیر کار را پیش ببرید:

  • در وهله اول زیربنای تقریبی هر واحد را محاسبه کرده و بعد در حدود ۲ برابرِ عدد به دست آمده اقدام به خرید سیم کنید.
  • توجه داشته باشید که مقدار سیم مورد نیاز رابطه مستقیم با زیربنای ساختمان یا واحد مورد نظر دارد. عموماً در این روش به تجهیزاتی نظیر ۲ برابر مقدار زیر بنا سیم و لوله، نصف عدد زیربنا قوطی و برابر با عدد زیربنا زانو نیاز خواهید داشت.

به عنوان مثال، چنان‌چه در نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان متراژ و زیربنا حدوداً ۱۰۰ متر محاسبه شده باشد، لازم است که در حدود ۲۰۰ متر سیم و لوله خریداری گردد. تعداد قوطی‌های مورد نیاز ۵۰ عدد و تعداد زانوها ۱۰۰ عدد خواهد بود. قابل ذکر است که در اکثر مواقع تعداد قوطی‌ها با تعداد کلیدها و پریزها برابر خواهد بود.

مقدار سیم مورد نیاز برای هر واحد در سیم کشی ساختمان

نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان

اکنون که با نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان آشنا شدیم، ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که معمولاً مقدار سیم مصرفی برای هر واحد به طور دقیق چقدر است. توجه داشته باشید که مقدار سیم مورد نیاز برای هر واحد تنها محدود به سیم برق نخواهد بود، بلکه شما باید مقدار سیم مورد استفاده به منظور اجرای سیم کشی کابل آنتن، تلفن، کولر و آیفون را نیز در نظر داشته باشید. در ادامه برای درک بهتر مقدار سیم مورد نیاز برای هر واحد ۱۰۰ الی ۱۲۰ متری در نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان آشنا خواهیم شد:

  • سیم فاز قرمز: 100 متر سایز 1.5
  • سیم نول آبی: 170 متر سایز 1.5
  • سیم ارت زرد: 170 متر سایز 1.5
  • سیم مربوط به سیستم اعلان حریق قهوه‌ای: 150 متر سایز 1.5
  • سیم کابل تلفن: 60 متر
  • سیم مربوط به آنتن: 50 متر
  • سیم مربوط به آیفون: 6 الی 10 متر
  • سیم کولر: 10 الی 15 متر

انواع سیم‌های مصرفی در نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان

اکنون که با نحوه محاسبه مقدار سیم مورد نیاز در سیم کشی ساختمان و همچنین میانگین متراژ آشنا شدیم، خوب است که در این بخش نگاهی بر انواع سیم‌های رایج در ساختمان‌سازی نیز داشته باشیم. در حالت کلی، انواع سیم‌های استفاده شده در سیم‌کشی ساختمان به 3 دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

انواع سیم مصرفی در ساختمان‌سازی از لحاظ سایز و ضخامت

منظور از سایز در حقیقت همان ضخامت سیم بوده که هر سیم با ضخامت مشخص، کاربری خاصی خواهد داشت. از جمله متداول‌ترین سایزهای سیم مصرفی می‌توان به 0.5، 0.75، 1.5، 2.5، 4، 6، 10، 16، 25، 35 و 50 میلی‌متر اشاره داشت.

انواع سیم مصرفی در سیم کشی ساختمان از لحاظ کاربرد و رنگ

هر یک از سیم‌های موجود در بازار از لحاظ نوع کاربرد، دارای رنگ‌های مختلفی هستند که بر اساس استانداردهای دولتی مشخص شده‌اند. در حالت کلی می‌توان سیم‌های برق را بر حسب رنگ و کاربرد به  سیم فاز (قرمز، زرد و سیاه)، سیم ارت (سبز یا زرد) و سیم نول (آبی) تقسیم‌بندی کرد.

انواع سیم مصرفی در سیم کشی ساختمان بر حسب ساختار و جنس

سیم‌های مصرفی در نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان از لحاظ ساختار و جنس در دو دسته مفتولی و افشان خلاصه می‌شوند. سیم‌های مفتولی در بازار تحت عنوان سیم خشک نیز شناخته شده و عمده تفاوت آن‌ها با نوع افشان در میزان انعطاف‌پذیری کم‌ترِ آن‌ها است.

سخن پایانی

سیم کشی ساختمان از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل در اجرای چنین سازه‌هایی به حساب می‌آید. برای یادگیری نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان در درجه اول لازم است که نقشه سیم کشی طراحی شده و بر اساس آن اقدام به محاسبه مقدار سیم و کامل مورد نیاز گردد.

رایج‌ترین نوعِ محاسبه سیم و کابل مصرفی در اجرای سیم کشی، بر حسب زیربنا بوده که افراد خبره و متخصص در این حوزه بر اساس آن اقدام به اندازه‌گیری مقادیر مورد نیاز سیم و کابل خواهند کرد. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با سیم و کابل مصرفی در سیم کشی ساختمان دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل پیرامون سیم کشی ساختمان در میان بگذارید.

987 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط