آموزش سیم‌بندی کابل VGA

آموزش سیم‌بندی کابل VGA در یک نگاه

1718 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از قطعات مهمی که به‌طور گسترده در دستگاه‌هایی نظیر رایانه، تلویزیون و … مورد استفاده قرار می‌گیرد، کابل‌ها هستند. کابل‌ها الکتریکی وظیفه انتقال سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال را برعهده داشته و در اتصال دستگاه‌های ورودی و خروجی به یکدیگر نقش مهمی ایفا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین نمونه‌های این کابل‌ها که وظیفه حمل و انتقال انواع سیگنال‌ها را برعهده دارد، کابل‌های VGA است. در این مقاله قصد داریم به بررسی و آموزش سیم‌بندی کابل VGA پرداخته و کاربرد کابل‌های VGA را بیان کنیم.

کابل VGA

آموزش سیم‌بندی کابل VGA

پیش از آن که به بررسی و آموزش چگونگی سیم‌بندی کابل VGA بپردازیم، بهتر است ابتدا با ماهیت و کاربرد این قطعه مهم آشنا شویم. عبارت VGA مخفف‌شده و کوتاه‌شده عبارت Video Graphics Array است. این نوع کابل اولین بار در سال 1987 توسط شرکت IBM ساخته شده و به بازار معرفی شد. این کابل را می‌توان جزو اتصالات نسبتا قدیمی به‌شمار آورد زیرا از تاریخ ساخت و استفاده آن مدت زیادی می‌گذرد اما همچنان نام این کابل در صدر پرفروش‌ترین کابل‌ها به چشم خورده و به صورت گسترده در دستگاه‌های برقی و به ویژه رایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل‌های VGA معمولا به رنگ آبی پررنگ یا کم‌رنگ بوده و در دو مدل نری و مادگی در بازار موجود هستند. فیش مادگی این کابل‌ها دارای 15 پین بوده که در سه ردیف پنج‌تایی و در قسمت وسط کابل قرار گرفته‌اند. کابل نری نیز همانند کابل مادگی است با این تفاوت که به‌جای 15 پین، دارای 15 سوزن است که به درون پین‌های مادگی فرو می‌روند. هر یک از این 15 پین وظیفه خاصی را برعهده داشته و هر کدام نوعی سیگنال را انتقال می‌دهد. 5 پینی که در ردیف اول یا بالایی قرار گرفته دارند، جهت اتصال رنگ قرمز، 5 پین ردیف بعد برای اتصال رنگ سبز و 5 پین ردیف آخر جهت متصل‌کردن رنگ آبی به‌کار برده می‌شوند.

بدون شک همه ما حداقل یک بار کابل VGA را در جاهایی نظیر پشت کیس و یا مانیتور و صفحه نمایش از نزدیک مشاهده کرده‌ایم. کابل‌های VGA فایدها و کاربردهای گوناگونی دارند برای مثال متصل‌کردن مانیتور به کیس و متصل‌کردن پروژکتور به کامپیوتر و یا لپ تاپ با استفاده از این کابل‌ها صورت می‌گیرد. همچنین انتقال سیگنال‌های ویدیویی، تصاویر و … از طریق این کابل انجام می‌شود. لازم به ذکر است دو پیچ یا سوراخی که در دو طرف پین‌ها بر روی کابل وجود دارد، به‌منظور ثابت نگه داشتن کابل و اتصال محکم‌تر آن بوده و به لحاظ الکتریکی یا الکترونیکی کاربرد خاصی ندارند. در ادامه به آموزش سیم‌بندی کابل VGA خواهیم پرداخت.

آموزش سیم‌بندی کابل VGA

سیم‌بندی کابل VGA شامل پنج مرحله است که باید هر کدام به صورت جداگانه و کامل انجام شود. در ادامه به شرح هر یک از این 5 مرحله خواهیم پرداخت.

  • در مرحله اول به سیم‌کش احتیاج داریم و باید با استفاده از آن حدود یک اینچ از کابل را در معرض دید قرار دهیم. کابل VGA شامل هشت سیم است که در چهار جفت کد رنگی قرار گرفته‌اند که عبارت‌اند از قهوه‌ای و سفید قهوه‌ای، سبز و سفید سبز، آبی و سفید آبی و نارنجی و سفید نارنجی.
  • در مرحله دوم باید کابل CAT5 را به پشت کانکتور نری متصل کرده و برای این کار باید کابل‌ها را به پشت پین‌ها لحیم کنید. بهتر است برای راحتی کار پین‌ها را شماره گذاری کرده و بعد بر اساس شماره، هر پین را به یک کابل متصل کنید. برای مثال پین یک به کابل نارنجی، پین دو به کابل سبز، پین سه به کابل آبی و … .
  • در ادامه آموزش سیم‌بندی کابل VGA به مرحله سوم، مرحله تست‌کردن سیم‌بندی می‌رسیم. در این مرحله باید اتصال‌ها را تست کرده و از مقاومت و کارایی و تداوم آن‌ها اطمینان حاصل کنید. برای این کار می‌توانید از مولتی متر یا تستر تداوم استفاده کنید. انجام این مرحله ضرورت چندانی ندارد اما بهتر است قبل از مونتاژ کردن بقیه کابل، از تداوم رابط نر اطمینان حاصل کنید زیرا اگر رابط نر تداوم نداشته باشد، مانیتور ویدیو واضحی را به ما نشان نداده و یا حتی ممکن است اصلا اتصالی برقرار نشود.
  • در مرحله چهارم باید کانکتور نر 15 پین را به هود فلزی 15 پینی متصل کنید. این کار را می‌توان به‌راحتی و با اندکی فشار دادن کابل انجام دهید. البته بعضی از هودهای فلزی نیاز به لحیم کاری نیز دارند.
  • در مرحله پنجم یا همان مرحله آخر باید با استفاده از سیم‌کش، چند اینچ از کابل را در انتهای قسمت دیگر قرار داده و هشت سیمی که قبلا به چهار جفت کد رنگی تبدیل کرده‌اید را به پشت پین لحیم کنید.

آموزش سیم‌بندی کابل VGA

نتیجه گیری

کابل‌های الکتریکی وظیفه انتقال سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال را برعهده داشته و در اتصال دستگاه‌های ورودی و خروجی به یکدیگر نقش مهمی دارند. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین این کابل‌ها، کابل VGA است. کابل VGA یک رابط پرکاربرد است که بیشتر برای اتصالات رایانه، تلویزیون، حمل سیگنال‌های ویدیویی و تصاویر استفاده می‌شود. سیم‌کشی صحیح این کابل از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا سیم‌کشی اشتباه باعث تداخل سیگنال‌ها و عدم انتقال و نمایش صحیح اطلاعات می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی و آموزش سیم‌بندی کابل VGA پرداخته و کاربرد کابل‌های VGA را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

1718 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط